Március 22-én tizenkettedik alkalommal hirdették meg az Év Internetes Kereskedője Díj (röviden: „Évker”) versenyt, amely a legjobb magyar online kereskedőket díjazza. A versenyben minden olyan magyarországi bejegyzésű vállalkozás részt vehet, amely online kiskereskedelmi tevékenységet folytat. A kereskedők április 8-ig nevezhetik be saját webáruházukat, a közönségszavazás pedig április 9-től április 25-ig tart majd, a KKV és nagyvállalati 21-es mezőny kiválasztása ugyanis a vásárlók kezében van. Az így megszavazott élcsapatot teszteléssel szűkítik tovább, a top 11 jelölt közül pedig szakmai zsűri válogatja ki a győzteseket.
Nevezni díjmentes, így nincs mit veszteni az indulással. Ráadásul a nyereményjátékkal támogatott közönségszavazás arra is remek lehetőséget kínál, hogy a kereskedők forgalmat tereljenek saját webáruházukra, megismerjék vásárlóik véleményét, és szavazatokat gyűjtve bejussanak a díjazható kereskedők közé. A nyereményjáték szabályzata – csakúgy, mint az Év Internetes Kereskedője Díjjal kapcsolatos minden tudnivaló a http://evker.hu oldalon olvasható.
A Díj nem csak a kereskedők, hanem a nagyközönség körében is egyre népszerűbb: míg például 2005-ben mindössze 6.934-en akartak beleszólni a döntésbe, tavaly már több mint 41.000 érvényes szavazatot adtak le a vásárlók.
A 2017. évi versenyben a nagyvállalati kategóriában a Decathlon Magyarország, míg a KKV-k között a Háda webshop lett az Év Internetes Kereskedője, akik a tapasztalataikról kapcsolódó cikkünkben számoltak be.
A Díj fontos iránytű
Ha online vásárolunk, azt ma már körültekintően, kellő információk birtokában tehetjük. Néhány kattintás és kiderül, hogy a szakértők vagy a vásárlók melyik sportáruházat, ruhaáruházat, gyerekboltot, elektronikai áruházat – és még sorolhatnánk – tartják a legtöbbre, milyen felhasználói élményekkel és véleményekkel vannak árusról és árujáról. Kellenek az ilyen fogódzók, ezért nem véletlen, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvend az Év Internetes Kereskedője Díj, amely a jelenlegi és a leendő online vásárlók számára is megbízható támpontot nyújt a hazai webshopok szolgáltatásai közötti eligazodáshoz.
Deák András, a Next Wave Europe SmartCommerce igazgatója – aki a díj alapítása óta szervezi a versenyt -, elmondta: „Az Évker az első és máig az egyetlen olyan e-kereskedelmi verseny, amely egy a kereskedők számára is közzétett transzparens szabályrendszer alapján működik. A díjazott kereskedő kiválasztása során figyelembe veszi a kereskedők objektív teljesítmény adatain túl a vásárlóközönség és a szakértő zsűri értékelését. A kereskedők a Díjjal nem csak a vásárlóik elégedettségét tudják felmérni, hanem olyan szakmai visszajelzéseket is tudnak szerezni, amely piacon elért pozíciójukat is megmutatja.”
A szakmai verseny – amely már tinédzser korba lépett – folyamatosan fejlődik. Míg 2016-ig csupán KKV és Nagyvállalati bontásban lehetett nevezni és győzni, 2017 óta már azok a webshopok is elismerést kaphatnak, amelyek egy-egy részterületen nyújtanak kimagasló teljesítményt. Így „a legjobb online kampányért”, „a legjobb vásárlói élményért” is díjat lehet szerezni mindkét kategóriában, de „a leginnovatívabb kereskedőt” és „a többcsatornás értékesítés legjobbját” is jutalmazzák a szervezők és a szakmai partnerek (eNET, Next Wave Europe, Ecommerce Hungary, IVSZ, Testbirds). A díj főtámogatója évek óta a Mastercard.
Kis Bernadette, az Ecommerce Hungary elnökségi tagja, a díj szervezője szerint a „Díj nem csupán egy olyan plecsni, amit kitehetnek a kereskedők a weboldalukra. A Díjjal kapott PR a legértékesebb, ez erősíti a fogyasztók bizalmát, új vásárlókat vonzz be, de természetesen a támogatók adta felajánlások tovább segítik elérni az üzleti célokat.”
Az e-kereskedelem magabiztosan tör előre
A Díj fejlődése elválaszthatatlan az e-kereskedelem látványos magyarországi térnyerésétől. Az eNET adatai alapján, mind az interneten értékesített szolgáltatások, mind a termékek vonatkozásában évente 10-20%-os kereslet bővülés látható éves szinten Magyarországon az elmúlt 10 év során, ami az erőteljes szakmai támogatottság mellett az Évker díjat is egyre értékesebbé tette az online kereskedők körében.
Az online kereskedelem látványos fejlődése sok területen változásra ösztönöz. Az eNET internetkutató cég 2016-os lakossági kutatása szerint például a bankkártyás fizetést a vásárlók 46 százaléka preferálná online vásárlásai során, míg a netes áruházaknak csak 33%-a biztosítja ezt. Arra a kutatói kérdésre, hogy mit várnak a jövőtől, a webáruházak is első helyre helyezték azt, hogy az online megrendelések kifizetése egyre inkább elektronikusan fog történni, a mobil fizetésekkel kapcsolatosan is jelentős a fogyasztói várakozás, s ezzel párhuzamosan az internetes vásárlók többsége már a készpénz és az utánvét erőteljes visszaszorulását várja a következő években.
Az online kereskedelem ma már egyre többféle képernyőn zajlik, egyre többször mobil eszközökön adjuk le a megrendelésünket. 2016 közepére – ugyancsak az eNET szerint – a vásárlásoknak több, mint harmada már Magyarországon is okostelefonon vagy táblagépen történt, és a friss adatok azt mutatják, hogy a mobil eszközök előretörése megállíthatatlan.
A Next Wave Europe szakemberei egy olyan trendre hívják fel a figyelmet, mely szerint az e-kereskedelemben már hatékonyan alkalmazott digitális eszközöket – tárolt fizetési adatok, személyre szabott ajánlatok, kiterjesztett valóság, stb – fontos adaptálni a hagyományos bolti kereskedelemben is a vásárló magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében. A csatornát illetően teljesen természetesnek veszik a vásárlók az online értékesítést, sőt, egyetlen kosár összeállítása során is az elektronikus és hagyományos bolt között váltogatnak. Ezért a kereskedő számára manapság a fő cél, hogy egységesen tudja kiszolgálni a vásárlót a lehető legtöbb platformon.