Felelőtlenül költekezik a Z generáció a BNPL hitelek segítségével

Felelőtlenül költekezik a Z generáció a BNPL hitelek segítségével

Egyre több kutatás igazolja, hogy a Z generáció tagjai a világgazdasági recesszió közepette mikrohitelekből finanszírozzák a karácsonyi időszak vásárlásait. A pénzügyi szakemberek szerint ez kemény leckéket is taníthat a huszadik század utolsó szülötteinek.

Az ünnepek után legtöbben arra figyelmeztetnek, hogy a Buy Now Pay Later modell nem feltétlenül a legjobb megoldás a fiatalok számára, amely később még komoly problémák forrása lehet számukra.

Mint arról korábban beszámoltunk, a világgazdasági recesszió és Brexit által is komolyan sújtott briteknél a vevők igen nagy százalékának már most is problémákat okoz finanszírozni a korábban felvett mikrohiteleket, most mégis úgy tűnik, hogy világszerte egy egész generáció fordul az efféle hitelmegoldások felé.

Erős szezon, élen a fiatal generáció

Az előzetes várakozásokkal ellentétben az idei Black Friday és Cyber Monday is komoly keresletet generált az e-kereskedelemben, legalábbis ami az amerikai adatokat illeti. Az Amerikai Kereskedelmi Szövetség számai szerint ebben az időszakban rekordszámú, majd’ kétszázmillió vásárló rendelt legalább egyszer internetes áruházból a hálaadással kezdődő öt napos vásárlási fieszta alatt. A vásárlók gerincét pedig a mostanra szinte teljes egészében felnőtté váló Z generáció tagjai adják, derült ki a CNN riportjából.

A lapnak nyilatkozó Kristen Classi-Zummo, az NPD piackutató divatipari elemzője szerint a bevásárlóközpontokat ellepő Z generáció tagjai szinte megrohamozták a Black Friday alatt a bevásárlóközpontokat, és egyfajta közösségi élményként tekintettek a vásárlásra. “Korán érkeztek, magukkal hozták a barátaikat is, és nyilvánvalóvá tették a szándékukat: vásárolni akartak.” – fogalmazott.

Impulzusvásárlás, túlköltekezés

A kereskedők számára ez persze hatalmas öröm, ugyanakkor a túlköltekezés komoly veszélyeket is jelenthet azoknak, akik hitelekből finanszírozzák ezeket a vásárlásokat. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve azok a fiatal, tapasztalatlan vásárlók, akiknek kevésbé van rutinjuk az ilyen pénzügyi megoldások világában, és hajlamosak az impulzív vásárlásra.

Mint az idén augusztusban, a Bankrate pénzügyi tanácsadó által készített felmérésből is kiderül, a fiatalabb vásárlók hajlamosabbak túlköltekezni az online könnyedén elérhető mikrohitelek által. A 2415 megkérdezett válaszoló adatait feldolgozva az derült ki, hogy az Y és Z generáció tagjai komoly késztetést éreznek arra, hogy ha hitelek révén is, de komoly költekezésbe kezdjenek. Közülük majd’ minden negyedik válaszoló nyilatkozott így, szemben a baby boomerek vagy X generációsok 12 százalékához képest. A fiatalabbak közel harmada, mintegy 30 százaléka úgy nyilatkozott, hogy kész többet költeni, mint amennyit alapesetben megengedhetne magának, és 32 százalékuk akár banki hitelt is hajlandó felvenni a karácsonyi időszak finanszírozásához. A fiatalok a banki hitel mellett a hitelkártyakeret kimerítésével és a BNLP konstrukciók igénybe vételével tervezik finanszírozni mindezt.

A Forbes Advisor által készített, 1000 vásárló adatait felhasználó kutatás szerint a fiatalok mintegy 64 százaléka tervezi, hogy Buy Now Pay Later szolgáltatást vesz igénybe arra, hogy finanszírozza az ünnepi időszak kiadásait, 70 százalék pedig előreláthatóan többet költ majd idén karácsonykor, mint amennyit egyébként megengedhetne magának.

Az Adobe adatai is alá támasztják ezt, hiszen az általuk feldolgozott e-kereskedelmi tranzackióknál a hálaadás és Cyber Monday között eltelt öt napban mintegy 85 százalékkal növekedett az ilyen módon történt vásárlások száma az egy héttel korábbi adatokhoz képest.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!