Olyan szintre emelkedett a mesterséges intelligencia felhasználása az elektronikus kereskedelemben, hogy akinek van chatbotja, annak arra is figyelnie kell, hogy vásárlói ne lássanak kellemetlen nagy testvért az MI-ben, ami túl sokat tud róluk. Érzékeny az egyensúly az új technológia alkalmazása és a fogyasztó lelki békéjének fenntartása között.

Nem ígérkezik a legjobbnak az online kereskedőknek az idei év végi bevásárlási szezon. A november 28-ára eső hálaadás és a karácsony között viszonylag rövid idő telik el, ami rontja az értékesítés esélyeit. A szerencsés e-kereskedők azonban, amelyeknek van erre pénzük, a mesterséges intelligenciától kérhetnek segítséget az idő jobb kihasználására – derült ki az E-Commerce Times cikkéből.

A Salesforce szoftverfejlesztő cég szakértői szerint a világ kiskereskedői forgalmuk kétszázalékos növekedésére számíthatnak az idei novemberben és decemberben éves összehasonlításban. Az éves bővülés 2023-ban három százalék volt. Így a világszintű fogalom a tavalyi 1,17 ezer milliárd dollárról 1,19 ezer milliárd dollárra araszolhat fel. Elismételve a tudnivalókat a szakértők megjegyzik, hogy a rövidebb szezon érinti a kínálat egyes elemeinek jó időzítését, az árazást és a promóciós stratégiákat. Utoljára ilyen rövid karácsonyi időszak a covid előtt, 2019-ben volt. Az azóta eltelt öt év alatt olyan sokat változott az e-kereskedelem, hogy felesleges összehasonlítgatásokkal próbálkozni.

A jó vevő a szezon előtt, korán bevásárol

A szezon rövidsége ellen szól, hogy az elmúlt években egyre korábban kezdődött az év végi felhajtás – mondta Keri McGhee, a fogyasztói kapcsolatok menedzselésével foglalkozó Attentive marketingfőnöke. A szakértő idézte a Forrester közvélemény-kutató cég adatát, amely szerint a felnőtt amerikai lakossághoz tartozók közel 25 százaléka kezdte el év végi bevásárlásait októberben vagy még korábban 2023-ban.

A mesterséges intelligencia ideális partner, ha ki kell sakkozni, hogyan reagáljanak erre a webáruház-tulajdonosok. Nyomon tudják ugyanis követni a raktárkészletek alakulását és automatikusan promóciókkal bombázhatják a potenciális vásárlókat.

Különösen jó az MI abban, hogy ötleteket adjon az ajándékok kiválasztásához. Ehhez ugyanis a kiválasztott személy „lelkébe kell látni”, amiben a profilozásban korábban is jónak bizonyult algoritmusok nagy testvére még jobb lehet. A virtuális asszisztensek kéz a kézben vezetgethetik a virtuális polcok között az ajándékot keresgélőket.

Mindenki boldog, pedig még meg sem történt a vásárlás

Szakértők szerint ebből egy tipikus mindenki boldog (win-win) helyzet állhat elő. A vevő örülhet, mert mérséklődik a megfelelő ajándék kiválasztásával járó feszültség, a boltos boldog lehet, mert vásárlója jobban érzi magát a webáruházában a feljavított bevásárlási élménynek köszönhetően. És akkor még nem beszéltünk a matekról. Az átlagos amerikai vásárló 71 dollárt (26 ezer forint) dob ki minden évben azért, mert nem jól választ ajándékot – mondta Tina Wung, a Nisum tanácsadó cég marketingért felelős elnökhelyettese. A mesterséges intelligencia segíthet ennek a veszteségnek a mérséklésében. Gigantikus adatbázisára alapozva ugyanis pontosabban célozhat az ajándékvásárlás során.

És ez megint elvezet oda, hogy az online kereskedők jól járnak. Egy további statisztikai adat szerint ugyanis a fogyasztók 90 százaléka nagyobb eséllyel tér vissza vásárolni olyan boltokba, amelyek hasznosnak bizonyult tanácsokkal látták el őket. Négyötödük szívesebben vásárol, amikor személyes tapasztalatival rezonáló javaslatokat kap.

Új szintre emelkedik az MI-vel a vizuális élmény

Az olyan kunsztok, mint a kiterjesztett valóság (AR), amelyek szintén az MI tudását használják ki, tovább javíthatják az ajándékvásárlást – mondta Jorge Argota amerikai digitálismarketing- és SEO-szakértő. A fogyasztók fellőhetnek az e-kereskedő rendszerébe egy képet azzal, hogy az azon látható termékhez hasonló ajánlatot kérnek. Vagy megnézhetik, hogy a kiválasztott árucikk hogyan illeszkedne otthonukba. Ezzel csökken a választás bizonytalansága, és a vevő magabiztosan bökhet rá a kinézett termékre. Az MI még arra is képes, hogy a vásárlók közösségimédia-aktivitása alapján megsaccolja az ajándékok érzelmi tartalmát. Ez még pontosabbá teszi a célzást.

A szakértők mindezzel kapcsolatban felhívják a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligencia akkor tudja hozni a tőle elvárt jó eredményeket, hogy megfelelően telepítik az online kereskedők rendszereibe. Sajnos egyelőre viszonylag kevesen képesek erre. A kétbalkezes MI több kárt okozhat a boltosoknak, mint amennyi hasznot ígér.

Hasznos az MI jövőbe látó képessége is

A mesterséges intelligencia alkalmazásának további területe a kereslet előre jelzése. Az Amazon például 2020 óta használja ilyen célra az MI-t. Ennek köszönhetően olyan sok tapasztalata gyűlt össze, hogy külön rendszert hozott létre, amelyet Supply Chain Optimization Technologies (SCOT) nevez. A SCOT-t üzemeltető team az elmúlt évben tíz százalékkal javította előrejelzéseinek pontosságát -mondta Maxine Tagay, az Amazon egyik szóvivője. A gépi tanulás képességével az MI összegyűjti a korábbi eladási adatokat, a közösségi médiában kialakuló vásárlási trendeket. Még az időjárással összefüggő fogyasztói szokásokat is figyelembe tudja venni.

A mesterséges intelligencia kedvelői ennek alapján egyfajta kristálygömböt látnak benne, amelynek segítségével előre láthatják a jövőt. Ki vannak zárva az árubeszerzés idején a találgatások, a saccolások, a túlkészletezés. Lelkesen fogalmazva arról van szó, hogy a megfelelő termék, a megfelelő helyre érkezik a megfelelő időben.

Óvatosan kell bánni a fogyasztó érzékeny lelkével

Óvatosan kell bánni az MI minél szélesebb körű alkalmazásával – mondta Lija Hogan, a UserTesting tanácsadó cég szakértője. Az e-kereskedőknek meg kell értetniük, hogy egyensúlyt kell tartani a vásárlási élmény személyre szabása és a vásárlók aggodalma között amiatt, hogy a technikai rendszerek túl sokat tudnak róluk.

A mesterséges intelligencia jó felhasználásának az is feltétele, hogy a boltosok előnyben részesítsék a fogyasztók bizalmát rendszereikben. Ehhez biztosítani kell a megfelelő átláthatóságot, amely lehetővé teszi, hogy a vásárló tájékozódjon arról, milyen személyes adatait halmozzák fel komputerprogramok a „fejükben”.

Azok a kiskereskedők lesznek a legsikeresebbek, akik tudatosan alakítják fogyasztóik vásárlási tapasztalatait azokra a visszajelzésekre alapozva, amiket tőlük kapnak – mondta Hogan. A gyorsan változó üzleti környezetben, ha másnak nem, ennek az egy dolognak megbízhatóan stabilnak kell maradnia.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.