A ShopRenter immáron 13. alkalommal rendezte meg a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével.
A felmérés keretein belül 644 webáruház tulajdonos válaszolt, így az eredmények hasznos információkat szolgáltatnak az iparág alakulásáról.
A kutatásban többek között olyan kérdésekre keresték a választ, mint:
- Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?
- Mekkora a webáruházak átlagos napi látogatottsága?
- Mekkora az átlagos konverziós ráta?
- Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?
- Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket tartják a leghatékonyabbnak?
- Hogyan érintette a webáruházak forgalmát a koronavírus okozta veszélyhelyzet?
Melyek voltak a legnépszerűbb iparágak?
A webáruházak tevékenységi területét illetően a sorrend a tavalyi eredményhez hasonlóan alakult: az Ajándék, a Divat és ruházat, valamint a Hobbi és kellék kategóriák kerültek a top 3 iparágak közé.
Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?
A megkérdezett webáruházak 73%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, 6%-uknál pedig forgalomcsökkenés következett be. Ez az adat igazán jól szemlélteti, hogy a mai világban a kereskedők számára elengedhetetlen az online piactéren való jelenlét.
A kutatásban résztvevő webshopok közel fele – az előző évi adathoz hasonlóan – 49%-uk rendelkezik hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruháza mellett.
A megkérdezett webáruházak 85%-a kizárólag hazai piacon értékesít, míg 15%-uk nemzetközi vizekre is evezett az értékesítésben. Továbbra is megállapítható, hogy a hazai e-kereskedelmet illetően a külföldi online értékesítés még egy kiaknázatlan terület.
Az árösszehasonlító oldalaknál az Árukereső.hu szinte megkerülhetetlen szereplő a webáruházak körében, a webáruház tulajdonosok 90%-a részesíti előnyben.
Ami az online piactereket illeti, a webáruház tulajdonosok 69%-a az eMag Marketplace-t részesíti előnyben, a második helyet a Facebook Marketplace vette át 35%-kal, míg a Vatera a harmadik helyre csúszott 27%-kal.
Mekkora az átlagos napi látogatottság és az átlagos kosárérték?
A megkérdezett webáruházak körében az átlagos napi látogatottság 721 fő.
Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával mekkora összegben vásárolnak a vevők.
Az átlagos kosárérték 23.712 Ft, amely 2.439 Ft-tal lett magasabb, mint az előző évben.
Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?
Az átlagos konverziós ráta 1,87% lett. A legjobban teljesítő iparágak a következők lettek:
- OTC gyógyszer (webpatika) – 3,2%
- Gyógyászati segédeszköz, orvostechnikai eszköz – 2,8%
- Erotika – 2,5%
- Holtversenyben az Autó, motor és háztartási eszköz – 2,3%
- Étrendkiegészítő – 2,2%
Az átlagos kosárérték és az átlagos konverziós ráta szorzatának értékeként megtudhatjuk, hogy egyes területen mennyit költenek a látogatók. A top 3 kiemelt iparág a tavalyi évhez hasonlóan: az OTC gyógyszer (webpatika), a webpláza, és az épületgépészet.
Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?
A trendeket illetően a 3 leggyakoribb elérhető fizetési mód: az utánvétes fizetést 82%-ban, a banki átutalást 78%-ban, az online bankkártyás fizetést pedig 60%-ban biztosítják a webáruház tulajdonosok.
Ami a szállítási módokat illeti, a házhoz szállítás lehetősége áll a dobogó élén (87%), ezt követi a személyes átvétel saját üzletben (59%), de egyre népszerűbbé vált a különböző csomagpontokra és automatákba történő szállítás is. (GLS – 32%; MPL – 22%; Foxpost – 19%)
Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket használják leginkább?
A leghatékonyabb marketing eszköz címmel továbbra is a SEO büszkélkedhet, emellett pedig a Google Ads hirdetések és a remarketing eszközök szintén a top 3 közé sorolhatóak.
A közösségi médiát illetően a Facebook vezető szerepe továbbra is egyértelmű, majdnem minden megkérdezett webáruház jelen van ezen a felületen. Az Instagram szerepe nem növekedett tovább, azonban tartja a második pozícióját, míg a top 3 kategória harmadik helyezettje a YouTube.
Az összefoglaló alapján kijelenthetjük, hogy az e-kereskedelem továbbra is virágzik. Ezt mutatja a webáruházak forgalmának jelentős növekedése, a növekvő kosárérték és konverziós arány, valamint a bérelhető webáruház rendszerek népszerűségének kimagasló emelkedése is.
További részletek: Nagy Webáruház Felmérés 2020