A debreceni profibarkacs.hu alapítója, Herpácsi Gábor még 2010-ben, munka mellett kezdett keresetkiegészítésként szerszámgépek kereskedelmével foglalkozni. Az eleinte többnyire adok-veszek oldalakon és online piactereken értékesítő vállalkozás egy évtized alatt azonban komoly kereskedővé nőtte ki magát, amely mára már külföld felé kacsintgat és szoftverfejlesztéssel is kacérkodik.

Az oldalon többek között blogot és külön YouTube csatornát is üzemeltetnek, ahol hasznos tippeket és ötleteket osztanak meg az olvasókkal a barkácsolással, kertészkedéssel és lakberendezéssel kapcsolatban. Kiépítettek egy fizikai üzletet is, szoftverfejlesztéssel és adatelemzéssel is foglalkoznak, és nyitni szeretnének a nemzetközi piacok felé. A két tulajdonost, Herpácsi Gábort és Mihala Ferencet kértük meg hogy osszák meg velünk történetüket.

Gábor, 2010-ben kezdtél szerszám-kiskereskedelemmel foglalkozni. Jelenleg igen széles a választék nálatok – már a kezdetekben is ez volt a koncepció?

Herpácsi Gábor: Távolról sem, én eredetileg agrármérnök vagyok és egy vállalkozó ismerősömmel indítottunk el együtt egy lapszabász vállalkozást. Ekkoriban történt, hogy az akkori barátnőmnek – aki mára a feleségem – kellett egy gardróbszekrényt csinálnom, és vásároltam a munkához egy Wolfcraft szerszámot. Ennek kapcsán kezdtem el keresni olyan eszközöket, amiket alkalomszerű használatra terveztek, de mégis magas minőségűek. Mivel nagyon bejött a német Wolfcraft márka, és mindig is véremben volt a kereskedés, így felkerestem a magyar képviseletet azzal, hogy megpróbálnám ezeket a Vaterán értékesíteni. Elég hamar rájöttem, hogy érdemes vele foglalkozni, így pár hónap múlva már saját webshopot nyitottam profibarkacs.hu néven. A célom az volt, hogy ne „gagyi” szerszámot adjak jó áron – a név is erre utal. Ezt az alapelvünket ma is tartjuk: jó minőséget árulunk alkalomszerű, vagy hobbi tevékenységhez, reális áron.

Mikor érezted úgy, hogy többet is ki lehet hozni ebből a hobbiprojektből?

Herpácsi Gábor: Az első három évben egy multinál dolgoztam és a munkahely mellett, hajnalban és este ügyfeleztem, építettem a webshopot, csomagoltam. 2013 októberének végén azonban kiléptem a komfortzónámból, és otthagytam a céges juttatásokkkal és kiszámítható fizetéssel járó főállásomat. Úgy döntöttem, hogy főállású vállalkozóként a saját lábamra állok.

A következő nagy mérföldkő, mikor 2014-ben Budapestről hazaköltöztem Debrecenbe, majd 2016-ban már nem csak a Wolfcraftot forgalmaztam, hanem más beszállítókkal is leszerződtem. Innentől dinamikusan fejlődtünk, folyamatosan kinőttük a helyünket. Végül nyitottam egy boltot is, amelynek első körben az volt a célja, hogy személyes átvételre használjuk, és hogy a nagyobb beszállítók is komolyan vegyenek minket: ha van bolt, sokkal könnyebben kapsz árut. 2019 nyarán kerültem kapcsolatba Ferivel: először alvállalkozói, tanácsadói szerződésben dolgoztunk, aztán annyira összehangolódtunk, hogy végül tulajdonostársak lettünk. Innen pedig valóban felpörgött minden.

Tudni kell jókor beszállni. Épp egy évre rá kitört a koronavírus-járvány, és gondolom, ez a ti forgalmatokat is alaposan megdobta.

Mihala Ferenc: Igen, mindenki azt gondolja, hogy a világ összes pénzét megkerestük akkor, de én azért némileg árnyalnám ezt a képet. Az igaz, hogy összességében remek évet zártunk, de járvány nélkül is éppen az organikus fejlődési fázisban voltunk. Voltak persze kiugró pontok, amikor az ember felkapta a fejét és hihetetlen tüskék voltak a forgalomban, de ezzel együtt számos gondot is okozott a járvány – nemcsak nekünk, hanem mindenkinek.

Mire gondolsz pontosan?

Mihala Ferenc: A lezárások bejelentésével és a világméretű pánikkal egyidőben például valóban eladtuk az összes, készleten lévő maszkunkat, de ezek igazából csak hirtelen kiugrások voltak. Utána viszont szembesülnünk kellett azzal, hogy igen erősen megbicsaklottak a globális ellátásái láncok, szóval a kiürült készleteket feltölteni komoly kihívás volt mindenkinek. Itt igen jól jött, hogy addigra már elkezdtük fejleszteni a debreceni raktárkapacitást, és megnyitottuk a helyi boltunkat is, de azt azért nem mondanám, hogy mindenki rohant szerszámgépeket vásárolni a járvány kitörésének évében.

Herpácsi Gábor: Feri volt az, akinek köszönhetően elkezdtük a termékporfolió diverzifikálását, a raktárkapacitás kiépítését vagy a hagyományos bolt fejlesztését, és kiterjeszteni a tevékenységünket az offline világ irányába. Szintén az ő színre lépésével vágtunk bele a nagykereskedelmi tevékenység fejlesztésébe is, és kezdtünk bele egyéb, más irányba mutató fejlesztésekbe is. Mára pedig már 800 négyzetméternyi raktárkapacitással rendelkezünk és 15 alkalmazottal szolgáljuk ki a magyarországi vevőinket.

Kiskereskedelem, nagykereskedelem, fizikai bolt és raktárfejlesztés. Merre láttok további fejlődési lehetőségeket, milyen irányba viszitek tovább profibarkacs.hu-t?

Herpácsi Gábor: Továbbra is a minőségi barkácstermékek kategóriájával kívánunk foglalkozni, de szépen lassan elkezdünk nyitni az ipari felhasználók felé is. A szortiment folyamatos bővítése mellett idén belekezdünk a román piac meghódításába, illetve szoftveres vonalon is van egy-két, házon belüli fejlesztésünk, ami piacképes lehet. Jelenleg olyan méretűek vagyunk, ahol már szükséges, hogy a vevők meg tudjanak különböztetni minket a többi webshoptól, így fél éve erőteljesen átalakítottuk és folyamatosan formáljuk a kommunikációnkat, melyben egyre hangsúlyosabb szerepet kap a Profi Bari is, mint különálló brand.

Mihala Ferenc: Igazából a román piac meghódítása már tavaly elkezdődött, és őszintén szólva némileg beletört a bicskánk. A határ közelsége persze hatalmas előnyt jelent, de némileg elhamarkodottan kezdtünk bele – annak ellenére, hogy a román szortimentet jobban átgondoltuk, és egy már kipróbált termékskálával jelentünk meg ott is. Saját kézbe vettük a romániai online megjelenés kezelését is. Korábban egy kinti partner csinálta a termékleírásokat és oldalakat, amelyek vagy működtek, vagy nem, de mostanra úgy látjuk, hogy minden akadály elhárult a román piac meghódítása előtt. Alapvetően nagyon bizakodóak vagyunk a jövőt illetően.

Említettétek a szoftverfejlesztést. Pontosan milyen megoldásokat fejlesztettek saját erőből, és honnan jött az ötlet?

Mihala Ferenc: 2020 második felében kezdtük el a nagykereskedelmi üzletágat beindítani, ami egyébként szépen illeszkedik abba a stratégiába, hogy mindig keressük az üzlet fejlesztésének lehetőségeit. Ekkor több, apróbb szoftveres fejlesztést is megoldottunk házon belül, aminek vagy az volt az oka, hogy nem találtunk olyan megoldást a piacon, ami tökéletesen megfelelt az igényeinknek, vagy túl drágának találtuk. Tavaly év végére értük el ezeknek a házon belüli fejlesztéseknek azt a szintjét, hogy úgy éreztük, lassan nyithatunk a piac felé is velük.

A piacképes fejlesztés gyökere még 2019-ig nyúlik vissza, amikor egy év alatt új ERP szoftvert vezettünk be, amivel nagyon elégedettek vagyunk. Az egyetlen igazi problémánk az volt, hogy a rengeteg tárolt adat ellenére a pénzügyi riportok elkészítése túl munkás volt, illetve nem is adott választ minden, minket érdeklő kérdésre. Éppen ezért nekiálltunk a rendelkezésre álló adatokat sajátokkal kiegészíteni, illetve azokat a korábbi nevén Data Studioként ismert, mára már Looker Studio nevű alkalmazás segítségével vizualizálni.

Vagyis a produktivitás mérésére szolgáló analitikát alkalmaztok?

Mihala Ferenc: A lehető legtöbb adatot összegyűjtjük a cég működéséről és ezeket különböző dashboardokon, emészthető formában jelenítjük meg. Az ERP-ből érkező adatok ugyanis nem tökéletesen fedik le a valóságot, ezek alapján nehéz pontosan megmondani, hogy mennyi termelőmunkát végez el egy-egy kolléga. Kiépítettünk egy Raspberry PI architektúrán futó, RFID-t használó beléptető rendszert, amelyet minden kollégának használnia kell. Szétválasztottuk az általuk végzett tevékenységet termelő és nem termelő kategóriákra, amely az ERP-ből kiegészített adatokkal együtt már egész jól mutatja azokat a KPI-okat, amelykre kíváncsiak vagyunk. Mivel saját fejlesztésről van szó, ezeket meglehetősen könnyű további funkciókkal bővíteni, és nem mellesleg jól skálázható a rendszer. Nem utolsó sorban pedig a beléptető rendszerből kapott adatokat egyből át tudjuk adni a könyvelők számára is, akik így sokkal könnyebben el tudják készíteni az adott havi bérszámfejtést is.

Herpácsi Gábor: Arról nem beszélve, hogy a beléptető rendszer adatai alapján jól szétválaszthatóak a produktív és nem produktív tevékenységek közötti különbségek, és többek között ezen adatok alapján tudjuk meghatározni az egyes kollégák havi jutalékát is. De ebben nem igazán az idő mérése a legfontosabb szempont, hiszen alapvetően rugalmasak vagyunk. A legfontosabb számunkra az, hogy a produktív tevékenységet a lehető legnagyobb hatékonysággal végezzék a dolgozók, ezért mérjük a produktív időt és az ezen idő alatt elvégzett munkát, például csomagszám és bevételezett termékszám. Ezen két tényező nagyon jól mutatja egy csapattag vagy akár az egész cég termelékenységét, ami például a csomag/óra mérőszámban fejezhető ki. Itt az óra alatt nem a raktárosok bent töltött idejét, hanem konkrétan a csomagolással és szedéssel töltött időt értem. Mivel azt is látjuk, mennyi a nem produktív idő, sokkal pontosabban tudjuk megtervezni a további növekedéshez szükséges munkaerőigényünket is.

Mihala Ferenc: De saját megoldást használunk az ügyfél-elégedettség és az ügyfélszolgálat hatékonyságának mérésére. A vásárlás után kiküldött elégedettségi felmérések adatainak a rendszerbe való bekötése révén az ügyfélszolgálati munka hatékonyságát is meg tudjuk jeleníteni.

És hogyan képzelitek el piacra vinni ezt a megoldást?

Mihala Ferenc: Nem kifejezetten piacra vitelről van itt szó: egyelőre leginkább a saját klienseink körében demózzuk a szoftvert, ahonnan már volt érdeklődés iránta. A beléptető rendszerrel kapcsolatban már érkeztek konkrét megkeresések is, de egyelőre inkább azok számára tennénk elérhetővé, akikkel üzleti kapcsolatban vagyunk. A jövőben tervezzük, hogy az érdeklődő ügyfelek számára havonta lehetőséget biztosítunk egy céges látogatás keretén belül megtekinteni az alkalmazás használatát a gyakorlatban. Az első visszajelzések mindenesetre pozitívak: mondhatjuk, hogy a termék kész van, és már csak neki kell állni eladni.

Herpácsi Gábor: Sőt, ezekre az látogatásokra már most is lehet jelentkezni az oldalunkon. Összeségében az a célunk, hogy visszaadjunk tudásunkból a többi vállalkozónak: lássák milyen szoftvereket használunk, milyen hatékonysági mutatókat vezettünk be, mit és hogyan mérünk, és ez hogy kapcsolódik a nagy egészbe. Minden osztályról külön dokumentációnk van írott és videós formában is, igyekszünk a teljes céget ezen keretek között folyamatosan növekvő pályán tartani.

De a legfontosabb az egészben az, hogy imádjuk ezt csinálni. Mindig örömmel kezdjük a napot, és ezt a szemléletet próbáljuk átadni a csapatnak is, hogy ne csak egyszerű munkahelyként, hanem egy lehetőségként tekintsenek a nálunk eltöltött időre. Egy olyan helyre, ahol minden nap jobbá, hatékonyabbá, kényelmesebbé, gyorsabbá, profitábilisabbá tehetnek valamit, és mindehhez csak egy eszköz a profibarkacs.hu. Azt gondolom, ha valamit igyekszünk jól csinálni, beletesszük a figyelmet, kitartást, és az alázatot, akkor az eredmény nem marad el.