Az online rendelt ruházati és divatcikkek vásárlása esetén a magyarok 62%-a az utánvétes fizetési megoldást preferálja. A fizetési megoldások közül a legnépszerűbb a kártyás fizetés, a fogyasztók 83%-a ezt az opciót választja – derül ki a Glami.hu legfrissebb kutatásából.
Az elmúlt néhány évben minden korábbinál gyorsabban nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik webáruházakban vásárolnak divatcikkeket. Az e-kereskedelem ma már elengedhetetlen eszköz a divatiparban, az így megtermelt bevétel sok esetben a divatcégek sikerének szerves részét képezi. A divat a legnagyobb B2C e-kereskedelmi szegmens: globális értékét 2020-ban 752,5 milliárd dollárra becsülték. Az előrejelzések szerint a piac évi 9,1%-kal fog tovább növekedni, így 2025 végére átlépheti az 1000 milliárd dolláros értéket is.
A magyarok 86%-a tervez divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepek előtt
A vezető divatwebáruházak kínálatát egy platformon összekötő GLAMI keresőplatform adatai szerint az elmúlt évben a magyar fogyasztók több mint fele (51%) gyakrabban rendelt ruházati cikkeket webáruházakban, valamint a fogyasztók 86%-a fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A GLAMI legfrissebb felmérése szerint az online vásárlást előnyben részesítő magyar fogyasztók a webáruházakból történő rendelés legfontosabb előnyeiként elsősorban a kényelmi szempontokat és a legkedvezőbb árajánlat gyors megtalálásának lehetőségét jelölték meg. A kutatásban ugyanakkor nagy hangsúlyt kapott a fizetési folyamat is, mivel a megbízható, kényelmes és rugalmas fizetési megoldásoknak kulcsszerep jut a vásárlói döntéshozatalban.
Az utánvétes fizetés továbbra is a legkedveltebb megoldás
A fizetési szokásokra vonatkozó kérdések alapján az online rendelt ruházati és divatcikkek vásárlása esetén a magyarok 62%-a az utánvétes fizetési megoldást preferálja, 18% lehetőség szerint az online fizetési opciót választja, 20% pedig az adott rendelés függvényében dönt a kérdésben. A vásárlók 39%-a azért választja az utánvétes megoldást, mert jobban szeret készpénzben fizetni, 31% általánosságban nem tartja megbízhatónak az online fizetést, valamint a vásárlók 20%-a nyilvános helyen is szokott online vásárolni, ahol biztonsági okokból nem szívesen használ kártyás fizetést. A kutatásból az is kiderül, hogy a válaszadók 62%-a nagyobb valószínűséggel választja az utánvétes megoldást abban az esetben, ha korábban még nem vásárolt az adott webáruházban, illetve 22% jó megoldásnak tartja abban az esetben, ha a vásárlás pillanatában nem áll rendelkezésre a szükséges fedezet a bankszámláján.
A legnépszerűbb online fizetési forma a kártyás fizetés
Az interneten történő fizetést preferáló válaszadók 69%-a azért választja az online megoldások valamelyikét, mert egyszerűen kényelemes, 37% pedig azért, mert így nem szükséges személyes jelenlét a csomag kézbesítéséhez. A fogyasztók további 31%-a említette, hogy így nem kell készpénzt tartania magánál, valamint 11% számára fontos szempont az is, hogy az online történő fizetés esetén később egyszerűbben igényelheti a vételár visszatérítését. A válaszadók 13%-a szerint az online fizetés további előnye, hogy így kisebb a koronavírus-fertőzés kockázata, illetve 4% azért kedveli mert így elkerülhető, hogy fizetésénél a visszajáróval kelljen bajlódni. Az online fizetési megoldások közül messze a legnépszerűbb a kártyás fizetés, a fogyasztók 83%-a ezt az opciót választja, 27% használja a PayPal-t, az előre utalást 15%, az Apple Pay/Google Pay-t 6% preferálja. A kártyaadatok böngészőben történő elmentését a fogyasztók 30%-a tartja hasznos és kényelmes megoldásnak, de 15% csak megbízható webshopok esetében használja.
A kézbesítés opciók közül a lakcímre történő kiszállítást választják a leggyakrabban
A kézbesítési lehetőségek közül a legnépszerűbb a lakcímre történő kiszállítás, a válaszadók 79%-a választja ezt a lehetőséget, 11% preferálja inkább a pick-up ponton történő átvételt, 10% válaszolta, hogy esete válogatja. Az áruk visszaküldésének tekintetében a legkedveltebb megoldás, ha a futár a lakcímen veszi át a visszaküldésre szánt csomagot (30%), 12% inkább a rugalmasan használható csomagfelvételi pontot kedveli, 15% vegyesen használja ezeket a megoldásokat. A kutatás arra kérdez rá, hogy milyen kézbesítéshez kapcsolódó szolgáltatásokért hajlandóak felárat fizetni a fogyasztók. A válaszokból kiderül, hogy 23% hajlandó extra költséget vállalni az egy napos kiszállításért, 17% azért, ha előre megadott napon, pontos időpontban történik a kiszállítás, 6%-ra tehető azoknak az aránya, akik hajlandók szánni arra, hogy a csomagoláshoz környezetbarát, lebomló anyagokat használjanak. A felmérés megemlíti még, hogy a fogyasztók 12%-ával előfordult már, hogy visszautasította a csomag átvételét. Ennek oka lehetett, hogy túl későn érkezett a csomag (37%), az illető meggondolta magát (29%), vagy időközben megvásárolt valami mást, ami miatt az eredeti feleslegessé vált (12%).
A Glami.hu 2018-ban Fashion (Re)search néven indított rendszeres adatgyűjtésen alapuló piackutatás-sorozatot, amely a vállalat azon törekvését szolgálja, hogy friss és releváns információkat szolgáltasson a médiának és a kereskedelem szereplőinek az online divatpiac trendjeiről.