A B2B fizetések megértek arra, hogy a vállalatok digitális úton intézzék ezeket. Ez meglepően hangzik annak tükrében, hogy a B2C kapcsolatokban mennyire természetessé váltak az online tranzakciók. Ironikus módon a B2B fizetések még mindig erőteljesen papír alapúak, miközben nyilvánvaló, hogy mind a vevők, mind az eladók jobban járnának, ha a lehető legjobban digitalizálnák ezeket – idézte a PYMNTS hírportál Pavan Krishnát, az American Express (Amex) B2B Products and Partnerships részlegének elnökhelyettesét.

Hiába élünk a 21. században, az Egyesült Államokban tíz B2B fizetési tranzakcióból négy még mindig alapvetően papír alapú ügyintézéssel történik. A papír használatának velejárója, hogy mind a szállítónál, mind a vásárlónál viszonylag hosszú procedúrán megy át egy-egy kifizetés – az ahhoz kapcsolódó megrendelők és számlák – engedélyezése és ellenőrzése. Ez lassítja a fizetéseket és felesleges kiadással jár.

Érdekes részlete a problémának, hogy mindez éles kontrasztban van azzal, amit a koronavírus-járvány járulékos előnyének tartunk, nevezetesen annak, hogy felgyorsította az e-kereskedelem és az online fizetések terjedését. A B2C üzletekben  az eladók elemi érdeke volt, hogy feloldják vásárlóik idegenkedését a digitális kapcsolattartással szemben. Ezzel szemben a B2B kapcsolatokban az intézményi tehetetlenség uralkodik, ami akadályozza a vállalatokat abban, hogy megszabaduljanak a manuális ügyintézésétől. Eközben a lassú fizetések mindkét fél forgótőkéjét lekötik: az eladóét az áruban, a vevőét sok esetben abban a hitelben, amit a vásárláshoz felvesz. Pedig kéznél vannak azok az automatizált, digitális B2B eljárások, amelyek felszabadíthatnák ezt a pénzforrást. Ráadásul a pénzügyi vezetők látják ezt – ahogy a PYMNTS és az Amex egyik korábbi felméréséből kiderült.

Digitalizált hitelügyintézést!

A vizsgálatot vállalati pénzügyi igazgatók körében végezték; a menedzsereknek a 77 százaléka azt mondta, hogy a hitelügyintézés digitalizálása hasznos a cége szempontjából. A pénzügyi vezetők beszámolójából kiderül, hogy a vállalatok 82 százaléka akar befektetni olyan megoldásokba, amelyek gyorsítják a hitelfelvételt és a forgótőke forgási sebességét. Azoknak a cégeknek, amelyek a pandémia alatt automatizált fizetési rendszereket vezette be, majdnem fele, 45 százaléka dolgozik ennek javításán.

Az Amex szakértője egy pénzügyi szolgáltató cég vezetői székéből természetesen úgy látja, hogy a megoldás a vevőtől és az eladótól független elszámolások bevezetése lehet. Vállalata és a többi fizetési rendszereket üzemeltető pénzügyi szolgáltató ennek szellemében igyekeznek új pénzügyi termékekkel elébe menni a vevőktől és az eladóktól független fizetési rendszerek iránti keresletnek. Krishna beszámolója szerint cége olyan univerzális platformon dolgozik, amelyen a szállítók és a vevők áttekinthető rendszerben bonyolíthatják majd le B2B üzleteik fizetési procedúráit. Egy ilyen független megoldás kiszűrheti azokat a gondokat, amelyek abból fakadhatnak, hogy a felek technológiai rendszerei nem kompatibilisek egymással. Emellett mindkét fél számára átláthatóvá tenné azokat az adatokat, amiket a másikkal meg akarnak osztani papírok küldözgetése és e-mailek váltása helyett.

A nap végén a B2B fizetésekben csak két dolog számít. Az egyik a rugalmasság abban, ahogy a vásárló kész fizetni az áruért vagy szolgáltatásért, a másik a kommunikáció folyamatossága, más szóval az az adatáramlás, ami feleslegessé teszi állandó kézi beavatkozásokat.