7 szempont, amire a B2B webáruházak tervezésénél gondolni kell

7 szempont, amire a B2B webáruházak tervezésénél gondolni kell

A digitális átállás a kereskedelmi szektorban – ha előtte nem is, a karanténhelyzet hatására – a legnagyobb vállalatok körében is végbement, vagy folyamatban van. Mivel a legnagyobb szereplők mellett egyre több kisebb vállalkozás is rendelkezik online platformmal, ezért elkerülhetetlen, hogy az őket kiszolgáló B2B kereskedők és szolgáltatók is elérhetőek legyenek webáruházaikkal, hogy minél gyorsabban és rugalmasabban tudják kielégíteni partnereik igényeit.

Piaci és kereskedelmi szerkezetünknél fogva tipikus B2B példát jelentenek az építőipari és barkácsáruházak, amelyek a pandémia alatt egy olyan ágazatot képviselnek, amelyek nagy kihívásokkal néznek szembe, és messziről indulva kellett felvenniük a versenyt az online térben. Ezeken a példákon jól látszik, hogy miért fontos a digitális transzformációban lemaradottabb szektoroknak is az online felé fordulni, de természetesen számtalan B2B szereplőre igaz ez, mint akár a szépségipar, internetes szolgáltatást kínálók, kiskereskedőket kiszolgáló bármely szállítók.

7 szempont, amire a B2B webáruházak tervezésénél gondolni kell

Természetesen a szektor különlegessége miatt az átállás nem annyira egyszerű és magától értetődő, mint egy hétköznapi kereskedés esetén: a partnerek megfelelő nyilvántartása, a készletek és mennyiségek problémamentes kezelése, a szállítási megoldások tervezése és egyáltalán, a megfelelő online felület megválasztása egy sokkal komplexebb feladat. Az online térre való nyitás nagy beruházás egy eddig kiaknázatlan piac felé, de az offline tevékenységgel karöltve, egymást erősítve és egymásra hivatkozva működik. B2B webáruház létrehozásakor kifejezetten fontos, hogy minél részletesebben és mélyebben tervezzük meg a kialakítandó webáruházunkat és annak feature listáját.

Jelen cikkünkben azt szeretnénk feltárni, hogy kínálnak-e bevált megoldásokat a webfejlesztő cégek a felmerülő problémákra. Az itt leírtak a jéghegy csúcsa, tervezzük meg közösen, és lássuk, hogy mit rejt a mély!

Előkészületek

Egy B2B webáruház fejlesztése minden esetben széles körű tervezési folyamattal, közös igényfelméréssel kezdődik. Fontos kérdés, hogy csak az online rendelési felületünket akarjuk kialakítani, vagy egyéb folyamatainkat is szeretnénk digitalizálni, automatizálni. Nem csak azt érdemes átgondolni, hogy mire van szüksége a B2B szolgáltató vállalatnak, mit tud nyújtani a webáruház fejlesztő, de azt is, hogy a partnereknek mire van szüksége. Ez a korábbi tapasztalatokból jól közelíthető, de iparágspecifikusan érdemes a TOP 5-10 partner véleményét is kikérni, akár a folyamatok elején bevonni őket a közös gondolkodásba.

Mivel a B2B kapcsolatok kialakítása, és maga a termék/szolgáltatás értékesítése javarészt direkt történik, ezért fontos, hogy a direkt értékesítést támogató offline rendszereinket minél jobban átültessük online formába. Ezek az elemek a partnermenedzsment eszközök.

Partnermenedzsment

Partnereink szegmentálása egy fontos első lépés: saját profiljukhoz egyéni kedvezményszintek, kedvenc termékek, mennyiségi kedvezmények, fizetési és szállítási módok rendelhetőek hozzá.

Címszavakban néhány gyakran használt funkció:

  • Online regisztrációs folyamat, fájlfeltöltésekkel, admin jóváhagyással.
  • Offline rendelések nyomonkövetése: egy listában megtekintheti a viszonteladó minden rendelését.
  • Visszaküldések (RMA – return merchandise authorization): visszáruigény jelentése és nyomonkövetése.
  • Reklamációkezelés: Minőségi- és mennyiségi reklamáció jelentése és nyomonkövetése.
  • Szállítás követése (tracking): kiszállítások nyomon követése
  • “Számláim” oldal nyitott számlák nyomonkövetésére.
  • “Kedvezményeim” oldal: az egyedi kedvezményekkel rendelkező viszonteladók láthatják, hogy milyen kedvezményeket kapnak.
  • Forgalmi statisztika viszonteladó vásárlásai alapján.
  • Ügyfélszolgálati űrlap.

Terméktörzs

Tervező szoftverek, kalkulátorok használata is gyakran felmerül igényként. Segítségükkel partnereink kiszámíthatják, hogy milyen termékekből milyen mennyiségre lesz szükségük. Az árkalkulátorok kiemelt szerephez jutnak az egyedi adattípusok miatt.

Az egyedi adattípusok alatt főleg a mennyiségekre, csomagolási mennyiségekre, méretekre, súlyokra kell gondolni, hiszen ezek a zsugorfóliás (6-10 db) tubusoktól a több tonnás termékekig széles skálán mozognak. Ahhoz, hogy ezek a tételek jól működjenek együtt, egy érzékeny, rugalmas webáruházrendszert kell létrehoznunk. Kifejezetten igaz ez a szolgáltatásokra, ahol partnereinkhez belső vagy külső operátort csatlakoztathatunk, hogy kezeljék az ajánlatokat, igényeket, ügyfélcsoportokat.

B2B területen a funkcionalitásé a főszerep, így a kiszerelések, termékcsoportok, helyettesíthetőségek, kiegészítő termékek és egyéb árukapcsolatok megjelenítése, számítása mindenképpen pontos tervezést igénylő feladat.

Készletek

A készletezés során az online megjelenített mennyiségeken túl figyelnünk kell az újrarendelésből fakadó időbeli különbségekre, így az ERP, webáruház, logisztikai rendszereink összekötésével, az automatizmusok segítségével akár fogyó készleteinket a háttérben újrarendelhetjük, előre meghatározott üzleti logika mentén.

7 szempont, amire a B2B webáruházak tervezésénél gondolni kell

Logisztika

A B2B szektorban, és főleg a kereskedelmi területen jellemzően rendelkezésre állnak offline üzlethelyiségek, és más iparághoz hasonlítva nagyobb és kiterjedtebb raktárrendszerek. Ezeket kihasználva méretgazdaságossági előnyhöz juthatnak a cégek. A tervezés során fontos felállítani az üzleti logikáinkat, ami alapján eldöntjük, hogy webáruházunkat mikor, melyik raktárból, vagy üzletből szolgáljuk ki.

A fent említett helyiségek kiváló lehetőségek nyújtanak nekünk arra, hogy átvevőpontként funkcionáljanak. A kiszállítás költséges, a Magyarországon működő csomagszállítók tipikusan kisebb mennyiségeket tudnak hatékonyan szállítani. A szektorra jellemző saját géppark is csak nagyon kevés esetben képes kiszolgálni az online értékseítésből jelentkező új igényeket. Így a logisztikai partner választása, vagy a logisztika átszervezése egy plusz beruházási feladat.

Bárhogy is legyen, a csomagolásra és a túlméretes termékek kezelésére is kiemelt figyelmet kell szentelnünk az egyedi terméktípusok és nagy súllyal rendelkező termékek miatt. Ezeknek a megoldásoknak a megjelenítése mind technikai, mind kommunikációs szempontból egy elvégzendő feladat a webáruház számára.

Skálázhatóság

A B2B piacokon sok esetben megfigyelhető egyfajta szezonalitás, ezekre és a kampányidőszakokra készülve nem elég raktárainkat feltölteni, de webáruházunk rendszereit is stabillá és skálázhatóvá kell tennünk, hogy a megnövekedett forgalmat és a webshop terhelését gond nélkül tudjuk kezelni. Ezért érdemes már a digitális átállás elején olyan webáruházmotort választani, ami hosszú évekig képes kiszolgálni minket.

Automatizáció

Egy külön témakör, aminek több cikket is szenteltünk a közelmúltban, de megkerülhetetlen B2B webáruházak esetén. Online rendszereinknek horizontálisan és vertikálisan is össze kell kapcsolódniuk egy központi rendszerben, ahol az adataink összeérnek, és a parancsok továbbítódnak. Hogy milyen módszerrel lehet, érdemes, és kell összekötni az ERP rendszereinket a webáruházunkkal arról bővebben itt olvashattok.

Néhány iparágspecifikus modul, amiket a közelmúltban fejlesztettünk és használtunk:

  • Kétoldalú termékkapcsolás,
  • Komplex árkijelzések,
  • Termékajánló,
  • Warehouse Manager,
  • Partnermenedzsment,
  • Túlméretes terméklogisztika,
  • Kategória extra infó,
  • Kétoldalú termékkapcsolás.

A járványhelyzet mindenkit rávilágított arra, hogy a digitalizáció ma már nem egy gyerekcipőben járó technológiai szárnypróbálgatás, hanem egy olyan eszköz, amibe invesztálni kell, ha nem akarunk lemaradni a versenyben. A B2B kereskedés a B2C-nél szövevényesebb, komplexebb iparág, ezért a teljes online értékesítés megteremtése strukturálisan és funkciókészletben is alaposan átgondolt tervezést igényel, aminek az elkezdésével nem érdemes tovább várni.

(Támogatott tartalom)

Szükséged lenne automatizációra?

Mi már biztosan megcsináltuk.
Nézd meg az OANDER saját fejlesztésű integrációs platformjának, az Oander Connect-nek a funkcionalitását, vagy írj nekünk egy üzenetet!

mm
Roskó Dávid

Integrációs szakértő, automatizációs specialista. Az Oander Development Kft. integrációs üzletágvezetője 2016 óta.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!