Mi mindenre lehet hasznos a mindmap? Tervezd meg a vállalkozásod folyamatait mindmap-ben! Használd a vásárlóid user journey-jéhez, hogy jobban megértsd őket és hatékonyabb marketinget tudj építeni számukra!

Mi az a mindmap?

A „mindmap”, vagyis gondolattérkép egy módszertan, illetve eszköz, amelynek célja, hogy segítsen összegyűjteni és szemléletesen megjeleníteni gondolatainkat, ötleteinket vagy információikat, egy könnyen átlátható formában. Tipikusan egy központi ötlet vagy téma köré épül a mindmap, ebből ágaznak ki az al-ötletek vagy kapcsolódó témák. Az ágak vonalakkal és kulcsszavakkal kapcsolódnak össze, így segítve az ötletek közötti kapcsolatok és a logikai felépítés ábrázolását. Lehet színeket és ikonokat is használni a mindmap-re kerülő különböző témák elkülönítésére, kategorizálásához. 

A gondolattérképeket akkor érdemes használni, amikor összetettebb folyamatokat szeretnék feltérképezni, megérteni vagy optimalizálni. De kiváló eszközök jegyzetkészítésre, tanulásra és ötletelésre is. Én több mindmap-emet is Canvában készítettem, és ott módosítom őket, hogy lekövessem az éppen aktuális változásokat, de bekerülnek – külön színnel – az új ötletek is, amiknek az implementációjára csak később kerül sor. 

Mire tudod használni?

Az előzőekben már volt róla szó, hogy milyen területeken lehet hasznos a mindmap-ezés, de nézzük meg részletesebben is. Számomra azért is hasznos, mert ilyenkor ki tudom kiüríteni a fejemet – brain dumpolhatok – a fontos gondolatok pedig rendezett formában, illetve másokkal megosztható módon kerülnek rögzítésre.

  • Weboldal felépítése, mérése

Egy weboldal készítése sokszor összetett feladat. Ezt segíthetjük egy mindmap-pel, ahol felvázoljuk, az egyes oldalakat gráf-szerűen, ábrázolhatjuk a struktúrát és az oldalak egymáshoz való viszonyát. Meghatározhatjuk, hogy melyek az elsődleges fontosságúak, működnek landing oldalként, amelyeken keresztül elsődleges célunk az értékesítés, és hogyan kapcsolódnak ezekhez azok a támogató oldalak, mint amilyenek például a blog típusú oldalak, cikkek.

Ezt kiegészíthetjük azzal, hogy mely oldalakon milyen méréseket végzünk, ezeket csoportosíthatjuk (például: www.weboldalad.hu/termekek/A-termék …. B-termék stb.) és állíthatunk be külön célcsoportot a termékek oldalakat látogatókra, ezzel segítve a kampányainkat és azok menedzselését a későbbiekben.

  • Munkafolyamatok, feladatkörök, felelősségi körök

Célszerű már a micro-KKV-sodás közben gondolni arra (4-6 fős cégek esetében is), hogyan szeretnénk növekedni cégünkkel a jövőben. Milyen területek vannak, amelyek most még egy emberhez tartoznak (például: marketing), de később szeretnénk szakembereket felvenni vagy megbízni külsősként az egyes részfeladatokkal.

Ehhez is szuper megoldás lehet egy mindmap, amiben rögzítjük ezeket a területeket és feladatköröket. Ebben egyébként nem csak egy mindmap, hanem a Holacracy is sokat tud segíteni, erről ebben a cikkben írtam részletesebben. 

  • Tartalomkészítés és disztribúciós folyamatok

Ha előbb nem is, a Covid alatti weboldal és webshop-boom, valamint a TikTok széleskörű hazai elterjedése ráébresztette a vállalkozókat arra, hogy milyen fontos a digitalizáció, a jelenlét ezeken a felületeken, valamint a tartalomkészítés és a tartalommarketing milyen számszerűsíthető előnyökkel jár.

Ezeket a tevékenységeket is érdemes folyamatokba rendezni, és ehhez remek segítség lehet egy mindmap. Ezzel optimalizálni tudjuk, hogy milyen tartalmak, hogyan készülnek és milyen módon kerülnek ki a platformokra, amelyekből egyre több van (Facebook, Instagram, TikTok és YouTube, hogy a Pinterestről és a LinkedInről már ne is ejtsünk szót). 

  • Marketing tölcsér, teljes életút ügyfélérték (tLTV) 

A marketing tölcsérről, a 7P-ről már jó eséllyel mindenki hallott, talán a teljes ügyfélérték fogalma sem ismeretlen. Azonban, ahhoz, hogy ezeket jobban megértsük, láthatóvá tegyük, egy mindmap remek eszköz lehet. Ha megkérlek téged, hogy ábrázold, hogy miképp lépnek kapcsolatba veled a leendő ügyfeleid, mikor és hogyan adsz el nekik, mikor jönnek esetleg vissza hozzád vásárolni, akkor egy bonyolult gráf jelenhet meg neked. Ennek a jobb megértésében, az összefüggések feltárásában segíthet egy mindmap.

  • B2B marketing és értékesítés

A fenti állítás fokozottan igaz B2B értékesítés esetén, illetve akkor, amikor nagy értékű termék eladásáról van szó. Ilyenkor, abban segíthet a folyamatok (digitális)papírra vetése, hogy egyben lássuk ezeket a bevonási, behúzó pontokat, felmérhetjük, hogy milyen szakaszokban tudjuk segíteni az ügyfelet a pozitív döntés meghozatalában. 

Milyen mindmap-es eszközök vannak?

Többféle mindmap eszköz van. Illetve .sok eszközt használhatunk erre is. Például egy PPT prezentációt is, vagy akár JIRA-ban is fel tudjuk vázolni ezeket a folyamatokat, mégis érdemes erre specializált eszközt használnunk, különösen, ha több, különböző folyamatunkat is meg szeretnénk örökíteni, illetve ezeket fejleszteni szeretnénk a jövőben. Íme néhány ilyen eszköz:

  • MiroEz az egyik legismertebb mindmap-es eszköz. Ingyenesen is használható, azonban ilyenkor vannak bizonyos limitációi. A Miro esetében, három mindmapet hozhatunk létre az ingyenes verzióban, ezeket együtt is szerkeszthetjük kollégáinkkal, valamint előre létrehozott mindmap-ek közül is tudunk választani. A fizetős verzió tíz dollárnál kezdődik, havonta fizetve. 
  • CanvaA Canva egy remek eszköz, ha grafikai anyagokat szeretnénk készíteni, de ezeken felül – kevesen tudják, de – használhatjuk mindmap-ek készítésére is. Itt nincs korlátozva a mindmap-ek, grafikák száma, és ugyanúgy dolgozhatunk együtt kollégáinkkal az egyes anyagokon. Én mindenkinek csak ajánlani tudom a Canva-t! Fizetős verzióban, ami 15 dollárba kerül, már használhatunk különböző stock fotókat, videókat is jogtisztán.
  • Mindmeister  – Ezt az egyik ügyfelem használta. Mac-es program, ami azonban sajnos – tudtommal – nem ad felhőalapú kollab-os megoldásokat, mint a Canva vagy a Miro. Azaz nem lehet együtt szerkeszteni állományokat.

Miért érdemes folyamatokat mindmap-be tenni?

Sok oka van, hogy miért ajánlom, hogy te is mindmap-ekbe tedd bele a folyamataidat, ezek közül párat emelnék csak ki:

Tervezett folyamatokat könnyebb skálázni – Ha folyamatokban gondolkozol, akkor azokat érdemes rögzíteni, hogy a folyamatban résztvevők is tudjanak mihez igazodni, tudják, mit kell követniük. Ha ezek csak a te fejedben léteznek, akkor ez plasztikussá válik, és tulajdonképpen ábrándokról beszélgetünk inkább.

Folyamatokat könnyebb fejleszteni, mint ad-hoc eseteket. Ha leírt folyamataid vannak, és hibát találsz bennük, vagy olyan adatokkal szembesülsz, amik hatására javítani szeretnél, akkor egy rögzített, a kollégák által is ismert és betartott folyamatot lehet fejleszteni, továbbá ezt követően könnyebb is összehasonlítani az eredeti és az új folyamat hatékonyságát, eredményességét.

A folyamatokat, mindmap-ben könnyebb átadni a kollégáknak – Ahhoz, hogy növekedni tudjon a céged, folyamatokra van szükség. Előny, ha ezeket méred is, ahogy az is nélkülözhetetlen, hogy a munkavállalóid, kollégáid legjobb tudásuk szerint végrehajtsák ezen a folyamatokat. Ha le vannak írva, esetleg folyamatábraként megjelennek mindmap-ben is, könnyebb számonkérni is tőlük. 

Gyakorlati kérdések

  1. Miért hasznos a mindmap a digitális marketingben?– A mindmap segít a vállalkozások folyamatainak, a user journey és a marketingstratégiáknak átlátható és rendezett módon való szervezésében, ezzel elősegítve az ügyfelek jobb megértését és a hatékonyabb marketingtervek kialakítását.
  2. Milyen eszközökkel készíthetők mindmap-ek? – A Miro és a Canva is kiváló eszközök mindmap-ek készítésére, lehetővé téve a folyamatok vizuális ábrázolását és az ötletek könnyű frissítését és a kollaborációt.
  3. Hogyan segítheti a mindmap a weboldal felépítését és mérést?Egy mindmap segítségével átláthatóvá tehetjük a weboldalunk struktúráját, megjeleníthetjük az oldalak közötti kapcsolatokat, prioritásokat állíthatunk fel, és tervezhetjük a méréseket, amelyek alapján fejleszthetjük a weboldalt.

Összefoglalás

Digitális marketing szakértőként, erősen ajánlom, hogy azokat a folyamataidat, amik érintik a marketinget és az értékesítést, legalább évente egyszer revidiáld és ezeket tartsd mindmap-es formátumban, így ugyanis könnyen áttekinthetőek maradnak. Ezeket könnyen megoszthatod a kollégáiddal is, ugyanakkor változtatnod és a hibákat megtalálnod is könnyebb ily módon. 

A mindmap-ek segíthetnek a marketing- és az értékesítési stratégiád kialakításában, finomhangolásában is, de emellett számtalan más területen is jól alkalmazhatóak. 

-x-x-x-

Digitális marketinggel foglalkozom, ami szerintem túlmutat a klasszikus online marketingen. Jellemzően digitális megoldásokkal keresek megoldást az ügyfeleim problémájára. Legyen szó CRM folyamatokról, új weboldalról vagy akár a klasszikusabb marketinges területekről. Itt a Kosárérték.hu-n is hasonló területekről írok. Bízom benne, hogy a cikkeim hatására többen és jobb digitális megoldásokat választanak, kezdenek el használni. Ha érdekesnek találod a cikkeim, nézd meg az esettanulmányokat az oldalamon, vagy a YouTube videóimat, a LinkedIn oldalamon pedig nyugodtan felveheted velem a kapcsolatot!