A mesterséges intelligencia gyorsan megváltoztatta a már „jól belakott” digitális világ nagy részének működését. Nem tagadható, hogy a keresőmotorok eredményszolgáltatása is evolúción megy keresztül. Az SGE – a Google legújabb találmánya – különböző MI-alapú technológiákat használ, többek között természetes nyelvi feldolgozást, gépi és mélytanulást. Ezek lehetővé teszik a keresőmotor számára, hogy jobban megértse a felhasználói keresési lekérdezéseket, feldolgozza a releváns tartalmakat, és ami a legfőbb, hogy megfelelő válaszokat is adjon. Polaritásváltás jön a SEO világban?

Az univerzumban néhány ezer évente bekövetkezik egy polaritásváltásnak nevezett esemény. Az északi és a déli mágneses pólus helyet cserél (Mágneses Pólusváltás). Ez az átrendeződés azonban nem egyik napról a másikra történik, gyakran akár évezredekig is eltart. Amikor viszont ténylegesen megtörténik, a következményei mélyrehatóak lesznek. Egy ilyen szeizmikus váltás van most folyamatban a keresőoptimalizálás (SEO) világában is. Viszont ez évek helyett napok és hetek alatt megy végbe.

A figyelmeztetés már megtörtént

Idén márciusban a Google figyelmeztetést adott a SEO világának. Bejelentette, hogy a következő algoritmus-frissítése során a keresési eredményekben vissza fogják minősíteni a „nagy mennyiségben generált automatizált tartalmakat”. Bár a frissítés bejelentése nem említette kifejezetten az „MI-generált” kontentet, a hatás számos olyan webhelyre, mely kizárólagosan MI-t  vetett be a dolgos hétköznapokban, gyors és végleges volt.

Az újítás ugyan a Gépi Elmét-t tömeges tartalomgenerálásra használó spammereket célozta volna meg eredetileg, így a törvényesen működő üzleti webhelyeket nem érinthette volna, de nem így történt. Viszont ez a nóvum csupán az első volt a sok MI-vel kapcsolatos „polaritásváltás” közül, melynek idén és jövőre majd a tanúi lehetünk.

   

Üröm a SEO örömben, hogy a Google azóta bejelentette az AI Overviews bevezetését is. Ez a Google keresési találati oldalának új változata. A weboldalakra mutató kék linkek helyett, ahogyan azt az oldal tetején megszoktuk, a felhasználók milliárdjai mostantól egy kurátori és szintetizált szövegtömböt látnak, melyet nem más, mint a méltóságos mesterséges intelligencia generál automatikusan. Ez a funkció a már említett Search Generative Experience (SGE) projekt betetőzése lett.

Úton egy tökéletesebb jövő felé?

Az automatizált tartalmakra való csapás és az MI áttekintése közötti következmények már most is érezhetőek a weboldalak jelentős részénél. Letagadhatatlan, hogy a legtöbb cégnél visszaesett a forgalom áprilisban és különösen látványosan vált ez a trend májusban. Ha például a SimilarWeb-en egy kicsit kutakodunk, vagy a Semrush-on megnézzük a versenytársainkat: átlagosan 20 százalékos forgalomcsökkenést láthatunk a legfontosabb webhelyek esetében.

A Google mellesleg a Developer IO konferenciáján büszkén jelentette be, hogy már többen kattintanak az MI-áttekintésekben található linkjeire. Az Insight Partners által végzett kutatás azonban érdekes adatokat talált: az SGE-ben (most már ugye AI Overview) hivatkozott linkek 57 százaléka az organikus találatok első oldaláról származik. De az első találatokban csak 12 százalékban jelenik meg az első SGE-idézet vagy link. Így elég valószínű, hogy bár webhelyünk az organikus találatok első oldalán szerepelhetett, nem biztos, hogy bekerült egyáltalán az MI-idézetek közé valaha.

De mit jelent ez a weboldal-tulajdonosok számára?

Különösen a startup-alapítók, akik sovány erőforrásokkal rendelkeznek, és a tartalomgenerálásban kénytelen-kelletlen mégis az MI-eszközökre kell, hogy hagyatkozzanak? Hogyan alkalmazkodhatnak ehhez az új valósághoz, és hogyan biztosíthatják, hogy továbbra is elérjék valahogy a célközönségüket? Nem lesz nagy meglepetés: a mi tanácsunk meglehetősen banális lehet: Ne törődjenek annyira a weboldal látogatottsági mérőszámaival!

Miért is foglalkoznak a marketingesek a webes forgalommal? A legtöbb esetben csupán amiatt, mert valaki úgy döntött a vállalatnál, hogy ezt a forgalmat a marketingcsapat kizárólagos KPI-jának tekinti. Miért érdekel egyáltalán valakit ma 2024-ben a weboldali forgalom? Miért jelent KPI-t a marketing számára?

A webes forgalom igézetében

Egyértelmű cél volt, hogy olyan emberek találják meg a honlapot, akik egy tökéletes megoldást keresnek. Olyat, mely kapcsolódik ahhoz, amit termékként vagy szolgáltatásként kínálunk a felületen. De ilyenkor ténylegesen csak a forgalommal kell törődnünk, vagy csak azokkal a felhasználókkal, akik a legnagyobb valószínűséggel a célcsoportjai a termékünknek? És ha ezekkel a felhasználókkal szeretnénk kapcsolatot teremteni, akkor tényleg a forgalom növekedése miatt kell aggódni?

Vagy inkább arra kellene összpontosítanunk, hogy a látogatóinknak valóban egyedi élményt nyújtsunk? Vagy ehelyett tényleg csak a bevétel növekedését mérjük?

Nyilván érthető, hogy a legtöbb cégvezér számára a weboldal mérőszámai még mindig az üzleti tevékenység vezető mutatói és a bevétel igazi generátora. De nem tagadható most a fenti polaritásváltás idején már, hogy ami igazán számít az általunk adott minőség a mennyiséggel szemben.

Ha hiszünk ebben az új szemléletben a vállalati weboldal céljaival kapcsolatban, akkor viszont bontsuk le néhány megvalósítható lépésre, amit még megtehetünk! Csak hogy biztosítsuk, hogy mindig nyugodtan aludjunk éjszaka, miközben az MI-modellek az emberi figyelem megszerzésével szembeni elsőbbségért küzdenek.

Emberek írnak embereknek

Ha eddig MI által generált tartalmat használtunk a weboldalunkon, itt az ideje, hogy alaposan megvizsgáljuk az elmúlt hat hónap tartalmainak minőségét.

A kontent a keresőmotornak vagy az embereknek íródott?

Ha ez utóbbi, akkor távolítsunk el mindent, ami általános, robot-szerű, és nem tartalmazza a vállalat identitását és a márkánk „igazi hangját”. A személyes anekdoták és egyedi történetek, melyek a márka narratívájához szólnak viszont kulcsfontosságúak lehetnek mindig. Ha tartalomról van szó, a következő dolgot mindenképpen mindig figyelembe kell vennünk: lehet, hogy a Google a legnagyobb keresőmotor a világon (egyelőre), de vannak más, fejlődő keresőmotorok is a piacon. Gondoljunk csak a YouTube-ra (mely szintén a Google tulajdonában van), mely napjainkban a második legnagyobb keresőmotorrá vált. Aztán ott van a Perplexity és a Microsoft Copilot, melyek nagyjából ugyanazt teszik, mint a Google AI áttekintések.

A legfontosabb – nem csak SEO – tanulság a polaritásváltásból  az lehetne, hogy több médiumon keresztül is készítsünk mindig tartalmakat. Ha ezt rendszeresen, egyedi tartalommal tesszük, akkor a témával kapcsolatos tekintélyünk növekedni fog és a diverzifikált tartalom nagyobb valószínűséggel jelenik meg idézetként az MI által generált keresési eredményekben is.

Termékközpontú tartalmak

 Az MI lehet, hogy jó az információk szintetizálásában, hogy az eredményt hasznos módon mutassa be a felhasználóknak. De soha nem lesz képes arra, amihez a cégünk a legjobban ért.

Ne feledjük soha: igazán személyre szabni a felhasználói élményünket!

Használjuk a mesterséges intelligenciát, úgy hogy a tartalmat az egyes látogatók igényeihez és preferenciáihoz igazítsuk mind akkor, amikor elérik a webhelyét, mind pedig, amikor feliratkoznak egy-egy termék kipróbálására. Ezt úgy érhetjük el, hogy saját MI-t használunk a webhelyünkön és a termékünkre jellemző információk szintetizálására. Használjuk ki ezeket a lehetőségeket, hogy jobb élményt nyújtsunk a felhasználóiknak, akik már legalább a weboldalunkon vannak.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.