A Shoprenter 2008 óta évente felméri a magyar webáruházak helyzetét. A Nagy Webáruház Felmérések eredményeit és megállapításait a Kosárérték is rendszeresen közli, ez idén sem volt másként. Most például arra a kérdésre is keresték az aktuális válaszokat, hogy milyen marketing eszközöket, fizetési és szállítási módokat preferálnak a webshopok. A frissen elkészült, új kutatásból azonban sok minden más is kiderül.

A 2024-es felmérést a Shoprenter a Szinapszis piackutató céggel közösen készítette el, így még széleskörűbb eredmények születtek. A július első felében kitölthető  kérdőívben feltett kérdésekre kis híján ezer (998) hazai webáruház tulajdonosa válaszolt. A kérdőív kitöltésében bármilyen webshop motort használó e-kereskedő részt vehetett. A kutatás többek között arra kereste a választ, hogy:

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma az elmúlt évben?
  • Milyen kihívásokkal kell megküzdenie a webáruházaknak? Hogyan próbálnak ezekkel megküzdeni?
  • Milyen preferenciáik vannak a webáruház tulajdonosoknak a szállítási és fizetési módokat illetően?
  • Milyen marketing tevékenységek jellemzőek a webáruházak esetében?

Órás újoncok mellett maradt uralkodó a Játék

A három legnépszerűbb értékesítési kategória 2024-ben a Játék és ajándék, a Barkács és kert, illetve a Ruházat, sportruházat. Ha az értékesítők arányának a változását nézzük, tavalyhoz képest nem volt megfigyelhető nagy átrendeződés (maximum 2 százalékos változás történt).

A felmérésben résztvevő minden negyedik webáruház alig egy éves (2023-ban, vagy azután indult), ugyanakkor minden második megkérdezett webáruház már a Covid-19 járvány (2020 előtt) is piacon volt.

Az új webshopok aránya az Óra, ékszer kategóriában volt a legmagasabb. Erre magyarázatként szolgálhat a termékek exkluzivitása, személyre szabhatósága, ezáltal ajándéknak sem utolsók. Ezt követi az Állateledel, állattartás, és a Játék, ajándék kategória. Előbbi kategória népszerűsége betudható a háziállatok iránti növekvő érdeklődésnek, mivel az emberek egyre inkább hajlandóak költeni kedvenceik egészségére és jólétére. A Játék és ajándék kategória szintén vonzó, mivel az ajándékozás folyamatosan jelen van az életünkben, tehát a vásárlók kereslete folyamatosan fennáll. Legkisebb arányban a Sport, szabadidő kategóriában indult új webshop. Erre több magyarázat is lehetséges. Egyrészt a sporteszközök és ruházat vásárlásakor a vásárlók gyakran preferálják a fizikai boltakat, ahol ki- és felpróbálhatják a termékeket, így a bolti vásárlási élmény fontos szerepet játszik. Az ár- és minőségverseny, valamint a márkák iránti lojalitás szintén hozzájárulhat az új webshopok alacsony arányához.

A B2B és B2C értékesítés együtt a legnépszerűbb

A megkérdezett webáruházak több, mint fele üzleteknek és vásárlóknak egyaránt értékesít (B2B és B2C), így ez számít a legnépszerűbb értékesítési megoldásnak. A webshopok 39 százaléka csak a végvásárlónak értékesít, és a válaszadók csupán 6 százaléka értékesít csak B2B módon. Kizárólag D2C-ben a válaszadók négy százaléka értékesít.

A webshoptulajdonosok túlnyomó többsége kizárólag Magyarországon értékesít (tízből nyolcan-kilencen), többségük (80 százalékuk) csak egy webáruházat működtet. A külföldön értékesítő webshopok mintegy háromnegyede (72%) egyetlen, univerzális webshopot üzemeltet, ami nyelvválasztó segítségével szolgálja ki az összes piacot, a többiek (28 százalék) pedig külön webáruházat üzemeltetnek a külföldi és a hazai értékesítéshez.

A legnagyobb probléma a külföldi értékesítés során egyértelműen a vevőszerzés, amely majdnem minden második webshopot érint. Legalább minden harmadik, külföldre is értékesítő válaszadó nehézségnek érzékeli a logisztikát (43%), a nyelvi korlátokat (40%) és az árfolyamváltozásokat (35%).

Kevesebb csomag, több bevétel

Idén a válaszadók több, mint fele (56%) ért el legalább 10 millió forintos bevételt a 2023-as lezárt üzleti évben, ugyanakkor a webáruházak kevesebb rendelésszámot teljesítettek az utolsó lezárt évben (2023-ban), mint 2022-ben (a válaszadók fele legfeljebb 1000 darab rendelést teljesített).

Tízből nyolc webshoptulajdonos számít idén a teljesített rendelésének darabszámának növekedésére (közülük minden második webáruház számít jelentős mértékű növekedésre).

Ha a bevételekkel kapcsolatos várakozásokat nézzük, tízből közel nyolc webáruház növekedésre számít, átlagosan 67 százalékos növekedést prognosztizálnak 2024-re. Míg a tavaly megkérdezett webáruházak csak 11 százaléka gondolta, hogy legalább megduplázza bevételét az adott üzleti évben az előző évhez képest, addig idén a webáruházak több, mint negyede (27%) számít erre.

Az új webshopok (tavaly, vagy idén indultak) bizakodóbbak a korábban indult webáruházakhoz képest: 90 százalékuk számít árbevételének növekedésére 2024-ben, és minden negyedik új webshop legalább másfélszeres növekedéssel kalkulál. Extrém növekedésű bevételre leginkább a Sport, szabadidő, Irodaszerek kategóriában értékesítő webáruházak számítanak.

Még mindig kihívás új vásárlókat szerezni

A mindennapi működés során a webshopok több, mint felének nehézséget okoz az új vásárlók szerzése és a vásárlási gyakoriság növelése. Közel minden második válaszadó nehézségekbe ütközik a marketing tevékenységek menedzselése során, közülük 18% hajlandó lenne akár fizetni is ennek a megoldásáért.

Közel minden harmadik webáruház tulajdonosának a tőkehiány, finanszírozási nehézségek, valamint a design/grafikai teendők ellátása is gondot okoz napi szinten.

A válaszadók többsége nyitott az előfizetéses szolgáltatásokra

A válaszadók több, mint fele vélekedik pozitívan az előfizetéses szolgáltatásokról. Idén nőtt azoknak a webáruházaknak az aránya, akik a következő 2-3 évben tervezik a kialakítását előfizetéses szolgáltatásnak vagy visszatérő vásárlási folyamatnak: minden tizedik webshoptulajdonos jelölte ezt a válaszlehetőséget. Korábban már írtunk a termékalapú előfizetéses szolgáltatásokról. A Shoprenter és a Visa közös, Vevőből Előfizető Programja pedig kifejezetten olyan webshopokat támogat, akik előfizetés elindításán gondolkodnak.

Mitől lesz értékes egy webshopmotor?

Bár a válaszadók túlnyomó többsége (95 százaléka) inkább elégedett a jelenleg használt webáruház motorral, közel minden második megkérdezett érzi úgy, hogy a napi szintű működés során a webáruház-motor jelentette korlátok, adottságok valamelyest nehézséget okoznak. Közülük 12 százalék a megoldásért hajlandó lenne fizetni is.

Közel minden tizedik válaszadó tervezi a webshop motor váltást a következő fél évben. A váltás okai között szerepel a lassúság, elavultság, továbbá nincsenek megelégedve a háttér támogatással, fejlesztésekkel, vagy a jelenlegi megoldás nem elég felhasználóbarát, vagy éppen drága. De akkor mire van szükségük a webshoptulajdonosoknak? Először is több háttértámogatásra, hatékonyabb IT üzemeltetésre és olyan fejlesztésekre, amelyekért nem kell külön fizetni.

Harcolni az online csalásokkal

Sajnos egyre gyakoribbak az online csalások és visszaélések, amelyek az e-kereskedők számára is problémát jelentenek. A webshoptulajdonososok jellemzően vagy manuálisan ellenőrzik a gyanús vásárlásokat (52%), vagy valamilyen fizetési kapu integrációt használnak (49%) pl. Big Fish Payment Gateway, OTP SimplePay, Barion Smart Gateway a csalások megelőzésére. Ugyanakkor a megkérdezettek közel ötöde nem használ semmilyen csalásmegelőző eszközt vagy megoldást.

Új eszközök a növekedésért

A megkérdezett webáruházak 99 százaléka tervezi valamilyen új eszköz bevezetését annak érdekében, hogy a következő években növekedést tudjon elérni, átlagosan 2-3 új eszköz bevezetésével. Legnagyobb arányban az intenzív marketing aktivitásokra (70%) és az új termék, szolgáltatásokra (57%) irányuló eszközök bevezetését tervezik. Közel minden második válaszadó számol webáruházának fejlesztésével (46%). A meglévő termékek, szolgáltatások fejlesztését a megkérdezettek 42 százaléka tervezi. Új célcsoport meghódításával (22%), vagy új fizetési módok bevezetésével (18%) kevésbé számolnak. Magyarországon kívüli új piacra való lépéssel a webáruházak 16 százaléka tervez.

Ha marketing, akkor Social Media, Facebook hirdetés és SEO

Idén a Facebook hirdetések beelőzték a SEO-t, így második helyen szerepelnek a Social Media után. A Social-t a válaszadók közel 80 százaléka, a Facebook hirdetéseket és a SEO-t legalább minden második webshoptulajdonos alkalmazza marketingeszközként. Tavalyhoz képest növekedett a Google Ads és a hírlevelek használati aránya.

Ezzel szemben a kuponok, a remarketing, az ár összehasonlító oldalak, a piacterek és az offline hirdetési csatornák népszerűsége csökkent.

Nem csak a csomagautomaták törnek felfelé

Házhozszállítást szinte minden webshop biztosít – és azt is érdemes megjegyezni, mert nem csak úgy, „magától értetődő”, hogy a szektor ezt mintegy 100 százalékos eredménnyel képes abszolválni. A csomagautomaták és a csomagpontok népszerűsége is egyre nő, ám azt is érdemes ízlelgetni, hogy az adatok szerint a személyes átvételi lehetőség aránya is nőni tudott a tavalyi szinthez képest.

Konklúzió

A magyar e-kereskedelem dinamikusan fejlődik, miközben számos kihívással néz szembe. Bár idén csökkent a rendelések mennyisége, egyfajta általános optimizmus jellemzi a webshopokat a bevételek növekedésére vonatkozóan, különösen az újonnan indult üzleteknél. Ahhoz, hogy a jövőben növekedni tudjanak, a webshopoknak érdemes új eszközökbe és szolgáltatásokba befektetni, hogy tudják tartani a lépést a piaci elvárásokkal. A vásárlói igények és a piaci trendek folyamatos követése továbbra is elengedhetetlen a sikerhez.

A Shoprenter teljes kutatási riportja elérhető itt.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.