Mit hozott a GDPR az e-kereskedők számára?

Kötelező kiberbiztonsági regisztráció

Az Európai Unió Általános Adatvédelmi Szabályozása, közismertebb nevén csak GDPR, immár 14 hónapja lépett életbe és 2018. május 25. óta igencsak komoly hatással volt mind a felhasználók, mind a szolgáltatók, köztük az elektronikus kereskedelemmel foglalkozók mindennapjaira is.

Egy, az adatvédelmi szabályozást vizsgáló nemrégiben megjelent tanulmány szerint igen komoly hatása volt az EU szerte érvényesített regulációnak a szektorra. Az európai felhasználók általi oldal letöltések száma világszerte 9.7 százalékkal, a látogatók száma pedig 9.7 százalékponttal csökkent a GDPR érvénybe lépése óta. A “Regulating Privacy Online: The Early Impact of GDPR on European Web Traffic and E-commerce” címmel közzétett tanulmány megállapítása szerint legkevésbé az EU-s kereskedőket érintette negatívan a szabályozás hatása, hiszen itt „csak” 5.6 százalékkal esett vissza a letöltések száma, ugyanakkor az ebből származó bevételeik is 8.3 százalékkal csökkentek az elmúlt 14 hónapban.

A GDPR hatása az oldal letöltésekre, látogatók számára és a bevételre

A kutatás során az Adobe Analytics nyers adatait használták fel az elemzés során, amelynek kimondott célja az volt, hogy felmérje az európai adatvédelmi szabályozás gazdasági hatásait, elemezze annak különböző szektorokra levetített hatásait. Készítői szerint ez volt az első olyan átfogó felmérés, amely kimondottan a GDPR gazdasági hatásaira fókuszált és végső soron arra a megállapításra jutott, hogy több millió eurós kárt okozott a vállalatoknak az, hogy megfeleljenek a szabályozásnak. Az E-mail marketing és display-hirdetések visszaesése, a bevételek és ezzel együtt a látogatók számának visszaesése leginkább annak köszönhető, hogy a szigorodó szabályozás miatt egyre csökken az email marketing eszközök és a banner alapú hirdetések hatékonysága. Egyre kevesebb kereskedő használja ezeket a marketing eszközöket, amely mögött nagyrészt a büntetések jelentős visszatartó ereje áll.

Minél nagyobb a személyes adatokra épülő, perszonalizált marketing eszközök költsége, annál kisebb a kereskedők hajlandósága használni azokat.” – írják az említett tanulmányban.

Mivel a legtöbb email és display hirdetéshez a személyes adatok cookie-k formájában kerülnek összegyűjtésre, ezek megfelelő kezelése olyan többlet költséggel jár, amelyet egyre kevesebben mernek vállalni és jelentősen csökkenti ezen csatornák hatékonyságát.”

A kutatók szerint ezen csatornák használatának csökkenése jelentősen hozzájárult a látogatók számának eséséhez. Az email marketing használatának szigorítása miatt 7 %-kal, míg a display hirdetésekből 3%-kal kevesebb látogató érkezett az e-commerce oldalakra és ezek hatékonysága is közel 65 százalékkal esett vissza a szigorú szabályozás miatt.

Egyre tudatosabbak a felhasználók

Az egyetemi kutatás készítői ugyanakkor megjegyzik, hogy a látogatók számának visszaesésében jó eséllyel szerepet játszik a felhasználói attitűdök megváltozása is, mivel egyre inkább aggasztja a vásárlókat, hogy milyen módon használják fel az általuk generált adatokat.

A GDPR szabályozás bevezetésekor mindenhol feltűnő opt-outra lehetőséget adó megkerülhetetlen felhívások ugyanis komoly hatással voltak minden felhasználóra.”

Ez, a szinte naponta kirobbanó, adatkezeléssel kapcsolatos botrányokkal együtt biztosan hozzájárultak ahhoz a trendhez, hogy egyre többen változtatnak böngészései szokásaikon és igyekeznek kevesebb időt online tölteni, valamint jobban odafigyelnek arra, hogy az online jelenlétük során hátrahagyott személyes adatokkal hogyan bánnak az egyes szolgáltatók vagy éppen kereskedők.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!