A cím szólhatna úgy is, hogy: A vásárlói élmény ösztönzése AR technológiával. Vagy úgy, hogy: Próbálja ki vásárlás előtt! A kiterjesztett valóság segítségével online is lehetséges. Ugyanarról van szó: a kiterjesztett valóság aktuális értelmezéséről.

A kiterjesztett valóság (augmented reality, röviden AR) segítségével olyan interaktív élményeket kínálhatunk vásárlóinknak, amelyek képesek áthidalni a fizikai és a digitális kiskereskedelmi terek közötti szakadékokat. Megmutatjuk, melyik terméktípusok esetében növelhetjük igazán az ügyfélélményt az AR technológiával. A technológia neve ismerős lehet, azonban nem összekeverendő a virtuális valóság (virtual reality, röviden VR) jelenséggel.

Az AR (augmented reality, kiterjesztett valóság) olyan, mint egy mágikus lencse, amely lehetővé teszi, hogy digitális elemeket, például hangokat, képeket vagy animációkat helyezzünk el a fizikai környezetünkben. Talán még emlékszünk az okostelefonok játékpiacát felforgató Pokemon Go jelenségre, ami széles körben megismertette a világgal, mire képes az AR. A statista felmérése szerint a játék még 2023-ban is több, mint félmillió dollárnak megfelelő bevételt termelt. Az immerzív felhasználói élmény képes megfogni, és megtartani a vásárlói érdeklődést (az immerzív kifejezést olyan élményekre használják, amibe valaki annyira belemerül valamilyen tevékenységbe, hogy úgy érzi, mintha egy másik világba került volna át).

Ezzel szemben a VR (virtual reality, virtuális valóság) egy teljes mértékben számítógép által generált környezetet hoz létre. Képzeljük el, hogy a nappalinkban ülve felveszünk egy VR-headsetet, becsukjuk a szemünket, és amikor kinyitjuk, a Mount Everest tetején állunk. Mindezt anélkül, hogy a lábainkat megmozdítottuk volna. A fő különbség tehát, míg a VR segítségével egy olyan új “valóságot” alkothatunk, aminek nincsen sok köze a fizikai környezetünkhöz, addig a kiterjesztett valóság nem változtatja ezt meg, csupán egy leheletnyi virtuális réteget helyez a valóság és a látottak közé, például egy mobiltelefon segítségével.

Mit jelentenek ezek a technológiák az e-kereskedelem számára?

A kiterjesztett valóság egyre népszerűbb: 2022-ben a technológiát használó eszközök száma meghaladta az egymilliárdot. A Statista felmérése 2024 végére 1,7 milliárd kiterjesztett valóság (AR) felhasználói mobileszközt becsült világszerte, ami 1,5 milliárddal több, mint a 2015-ös 200 millió.

A mobil kiterjesztett valóság (AR) aktív felhasználói eszközök száma világszerte 2019-től 2024-ig – milliárdokban (forrás: Statista)

Az ecommerce DB 2024-es e-kereskedelmi trend-felmérése szerint a fiatalabb generációk (z-generáció, y generáció) sokkal nyitottabbak a kiterjesztett és a virtuális valósággal dúsított felhasználói élményekre, mint az idősebb generációk. A legszembetűnőbb eredmény, hogy a megkérdezett válaszadók közül a fiatalabb generációkhoz tartozók 74 százaléka szerint a kiterjesztett és a virtuális valóság növelni fogja a bolti vásárlói élményt. (Az idősebb generációkhoz tartozóknak csupán a fele vallotta ugyanezt). A fiatalabb generációk továbbá általánosságban nyitottabbak a személyre szabott felhasználói élményekre, a virtuális térben történő vásárlásra és a pénzügyi asszisztensekre is, mint az idősebb generációk.

A jelenségre magyarázatként szolgálhat a fiatalabb generációk magasabb digitális érettsége. A trend hosszútávon is erősödni látszik. Ahogy telik az idő, a fiatalabb generációk szép lassan az idősebbek helyére lépnek, tehát egyre többen lesznek a magasabb digitális érettséggel rendelkezők. Ezek alapján kijelenthetjük, a fejlett társadalmak digitális érettsége egyre csak növekedni fog.  A felmérés szerint a kiterjesztett valóságos vásárlás (AR és a VR technológiák) azért különösen hasznosak, mivel egyesítik a digitális és a valóságos világot, miközben interaktív élményekkel gazdagítják az online vásárlást. Ez a trend azon kívül, hogy szórakoztatja a vásárlót, a kereskedőnek is hasznos. A “virtuális kipróbálás” (virtual try-on) ugyanis csökkenti a visszavásárlási arányt.

Hogyan működik?

Az AR segítségével a vásárló egyszerűen interakcióba léphet a megvásárolni kívánt termékekkel, ami élvezetesebbé és vonzóbbá teszi a vásárlási élményt számára. A valóság és a telefon (ritkábban tablet, számítógép) képernyője között létrejövő virtuális réteg lehetővé teszi, hogy a vásárló a saját életterében is lássa a terméket, mielőtt megvásárolja. A technológia használata különösen hasznos lehet a divat, az otthon és kert, a szépségipar vagy a háztartási cikkek kategóriáiban.

Nézzük meg valós példákon keresztül, hogyan működik a kiterjesztett valóság alkalmazása a gyakorlatban!

  • A virtuális showroom – IKEA, Amazon

Azért nézzük meg a bútorokat vásárlás előtt, mivel meg szeretnénk bizonyosodni róla, elnyeri a tetszésünket a termék minősége, színe, hangulata. A bemutatóteremnek azonban van egy nagy hátránya. A vásárló elmehet a bemutatóterembe, a bemutatóterem azonban nem mehet el a vásárlóhoz. Vagy mégis?

Az IKEA volt az egyik első nagy bútorkereskedő, amely öt évvel ezelőtt bevezette a kiterjesztett valóságot az online áruházában. Ma már egy új, mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazással is rendelkezik, amelyben a vásárlók képesek létrehozni lakóterük 3D-s másolatát, ahonnan eltávolíthatják meglévő bútoraikat, és megnézhetik, hogyan néznének ki az új darabok az otthoni környezetben.

(A kép forrása: IKEA)

Az Amazon Home szolgáltatása az Ikeához hasonlóan egy mobilapplikáción keresztül teszi lehetővé, hogy a vásárlók a saját életterükben is megtekintsék a megvásárolni kívánt bútorokat, mielőtt meghoznák a végső döntést.

  • A virtuális próbafülke – Sephora, YSL

Az divat és szépség termékkategóriákban az egyik legnagyobb akadály a termék felpróbálásának vagy kipróbálásának lehetősége. Ez választja el a fizikai és a virtuális térben történő vásárlást. A fizikai üzletben felpróbálhatjuk a ruhákat és kipróbálhatjuk a sminket, mielőtt bármit is megvásárolnánk, a YSL honlapján vagy a Sephora mobilalkalmazásán keresztül azonban már online is kipróbálhatjuk a rúzsokat vagy alapozókat. Nem kell befáradni az üzletbe, szóba elegyedni a bolti eladókkal, sminkesekkel, és negyed órákat eltölteni a sminkes székben sem. 

A virtuális sminkfülkében egy modell segítségével, vagy saját portré feltöltése után kipróbálhatjuk “élesben” a termékeket. A felületen keresztül egyszerűen néhány kattintással meg is vásárolhatjuk a terméket.

(A kép forrása: Yslbeauty)

Habár a virtuális felpróbálás a maga korlátaival együtt nem feleltethető meg teljes mértékben a bolti kipróbálásnak, az interaktív online élmény arra bátorítja a vásárlót, próbálja csak ki a terméket az otthona kényelméből. A szórakoztató interakció felkelti és fenntartja a vásárló érdeklődését, így igencsak valószínű, hogy a termék megvásárlásának irányába fogjuk terelni vele a vásárlót.

Konklúzió

Az AR technológia elősegíti a perszonalizációt, növeljük a vásárlói elégedettséget és a vásárlói aktivitást is, mindezek pedig fejlesztik az ügyfélélményt. A technológiának köszönhetően a vásárlók könnyen interakcióba léphetnek egy termékkel, ezáltal képesek lesznek jobban megfontolt döntéseket hozni. A perszonalizáció segítségével pedig hatékonyabban irányíthatjuk a termékkel kapcsolatos előzetes elvárásaikat is.

Te találkoztál már AR vásárlási élménnyel? Mit gondolsz róla? Te bevezetnéd a szolgáltatást? Oszd meg velünk a véleményed.