Azok után, hogy jó néhány cikket írtunk már róla, nem is igazán kell bevallani: szeretjük a Looker Studiót. Napi szinten használjuk is, és próbáljuk a tapasztalatainkat meg is osztani veletek. Ám előfordulnak olyan esetek, melyek során nem triviális egy-egy adatot megjeleníteni, ezért most még egy lépéssel tovább megyünk. A „Tippek és trükkök” cikksorozat első részében lépésenként végig vesszük az egyedi csatornák beállítását.

GA4 egyedi csatorna

Google Analytics 4-ben alapértelmezetten kétfajta csatorna dimenziót érünk el: 

  • Munkamenet alapján: Munkamenet alapértelmezett csatorna csoport (Session default channel group)
  • Első felhasználó alapján: Első felhasználó alapértelmezett csatorna csoport (First user default channel group)

Ezekből mi most a munkamenet alapú dimenzióval foglalkozunk. Ezt látjuk GA4-es Forgalomszerzés menüpont alatt:

1.ábra: Forgalomszervezés menüpont, alapértelmezett  munkamenet alapú csatorna adatok.

Ezzel az a problémánk, hogy teljesen hiányzik a fizetett csatorna. Ezt úgy tudjuk ellenőrizni, hogy másodlagos dimenzióként beállítjuk a forrás/médium-ot.

2.ábra: csatorna dimenzió mellett forrás/médium dimenzió megjelenítése

A 2. ábrán jól látható, hogy a facebook/ads dimenzió adatait nem Paid Social, hanem Organic Social csatornába sorolta be alapértelmezetten.

    1. lépés: Egyedi csatorna csoportosítás létrehozása GA4-ben

Mivel ez így nem helyes, ezt tegyük rendbe. Kattintsunk a bal alsó sarokban elérhető fogaskerék ikonra (Admin), majd a megnyíló képernyőn a bal oldali menüben navigáljunk a Property settings / Data Display / Channel groups menüpontra.

3.ábra: GA4 csatorna beállítások menüpont látható az alapértelmezett csatorna csoportosítás.

Kattintsunk a Default Channel Group jobb oldalán látható három pöttyöcskére és ott a Copy to create new menüpontra.

A megnyíló modal ablakban egyedi nevet tudunk adni a csatorna csoportunknak és láthatjuk az alapértelmezett beállításokat. Nyissuk meg az első fizetést jelző csatorna beállítást, például a Paid Shopping, majd módosítsuk az alábbiak szerint:

  • Kattintsunk az utolsó elemnél található OR gombra és a megjelenő mezőkbe vegyük fel a 4. ábrában található adatokat. 
  • Csatorna nevét írjuk át Paid-ra.

4.ábra: egyedi fizetett csatorna csoportba felvettük az összes lehetséges módot (amit most ismerünk)

Amennyiben megvagyunk mindennel, akkor a jobb felső sarokban található Save channel gombra kattintva mentsük el a módosításokat.

Megjegyzés: 2. sorban található adat azt jelenti, hogy amennyiben a medium dimenzióban paid vagy cpc vagy ads karaktersorozatot talál, akkor igaz legyen a kifejezés.

    2. lépés: töröljük ki a szükségtelen csatornákat

A listákban most szerepel Paid, Paid Search, Paid Video, Paid Other. Ezeket töröljük az alábbiak szerint:

  • Paid Search sor végén található három pont ikonra kattintsunk, majd a megjelenő layerben a Remove channel menüpontra.
  • Végezzük el a törlést a Paid Video, Paid Other sorok esetén is.

    3. lépés: sorrend beállítás

Az 5. Ábrán a lista jobb oldali fejlécében látható Reorder gombra kattintsunk. A megjelenő listában a Paid csatornát húzzuk a legelső pozícióba majd a jóváhagyás (Apply) gombra kattintva hagyjuk jóvá.

5.ábra: egyedi csatorna listában beállított sorrend.

Ezt a módosítást azért végeztük el, mert az első lépésben felvett beállításokban szerepel a medium dimenzióra való szűrés is, ezzel pedig biztos-ami-biztos előzzük meg a Default Channel Groupra való szűréseket.

    4. GA4 riport adatok ellenőrzése

Mikor végeztünk minden beállítással akkor lépjünk vissza a riport felületre és ellenőrizzük az adatokat. Amennyiben mindent helyesen beállítottunk, akkor a 6. ábrán látható eredményt kapjuk.

6.ábra: GA4-es felületen az egyedi csatorna csoport ábrázolásban megjelenik a Paid csatorna.

Looker Studio adatok megjelenítése

Ezzel el is érkeztünk oda, hogy a Looker Studio-ban megjelenítsük az adatokat. Lépjünk be a riportunkba szerkesztő módba (vagy hozzunk létre egy új riportot – ennek menete az alábbi cikkben található: Looker Studio – Tükröm-tükröm mutasd meg nékem).

    5. lépés: egyedi mező felvétele

Nyissuk meg az erőforrások (Resource) menüpontot, a megnyíló listában pedig a GA4-es adatforrás (Connector Type: Google Analytics) mellett található szerkesztés (Edit) gombot nyomjuk meg. Amennyiben minden jól ment, akkor a 6. ábrában található képernyőt látjuk magunk előtt.

7.ábra: GA4-es adatforrás képernyő.

Kattintsunk a jobb felső sarokban található Add a field gombra.

A megjelenő új adatmezőben az alábbi módosításokat végezzük el:

  • Field Name mezőbe írjuk be a mező nevét. Például én ezt adtam most neki: Tamas Default Channel Group (lényeg, hogy mikor a megfelelő chartot szerkesztjük, akkor be tudjuk azonosítani a mezőt)
  • Formula mezőbe az alábbi adatokat adjuk meg:
    CASE
      WHEN (
            CONTAINS_TEXT(LOWER(Session default channel group), ‘paid’)
          OR LOWER(Session medium) = ‘paid’
          OR LOWER(Session medium) = ‘cpc’
          OR LOWER(Session medium) = ‘ads’
        ) THEN „Paid” 
      ELSE Session default channel group
    END
  • Mentsük el a mezőnket a SAVE (vagy UPDATE) gombra kattintva.

Magyarázat a formula mezőben megadott adatokra:

CASE funkció – kiértékeli a feltételek listáját, és visszaadja az első egyező eredmény kifejezést. 

CONTAINS_TEXT funkció – igaz értéket ad vissza, ha a megadott szöveg megtalálható a mezőben vagy kifejezésben, egyébként hamis értéket ad vissza.

LOWER funkcióa megadott szöveget kisbetűssé alakítja.

Kódunk szövegesen leírva

Amennyiben a  Session default channel group kifejezésben megtaláljuk a paid szót kisbetűsítve 

  • VAGY a Session medium kifejezés értéke kisbetűsítve egyezik a paid szóval,
  • VAGY a Session medium kifejezés értéke kisbetűsítve egyezik a cpc szóval,
  • VAGY a Session medium kifejezés értéke kisbetűsítve egyezik az ads szóval,

AKKOR paid értékű lesz az eredményünk. EGYÉBKÉNT Session default channel group kifejezés értéke lesz az eredményünk.

    6. lépés: grafikonon való megjelenítés

Készítsünk egy új oldalt Page / New page. Az új oldalon két chartot és egy táblázatot vegyünk fel:

  • Time series chart
    • Dimension: Date
    • Drill down: true
    • Breakdown dimension: Tamas Default Channel Group (az új mező, amit az 5. lépésben létrehoztunk)
    • Metric: Sessions
    • Breakdown dimension sort: Sessions

8.ábra: time series chart beállításai

  • Bar chart
    • Dimension: Tamas Default Channel Group (az új mező, amit az 5. lépésben létrehoztunk)
    • Metric: Sessions
    • Sort: Sessions
  • Table
    • Dimension: Tamas Default Channel Group (az új mező, amit az 5. lépésben létrehoztunk)
    • Metric: Active users, Engaged sessions, Sessions

Amennyiben minden beállítással megvagyunk, akkor az 9. ábrán található chartot és táblázatot állítottuk be.

9.ábra: létrehozott chartok és táblázat.

Összefoglaló

A Looker Studio használata során, amennyiben más alapértelmezett csatornában találunk eltérést, akkor azt is módosítsuk saját belátásunk szerint (jellemzően az e-mail csatorna nem szokott még stimmelni az egyedi név megadása miatt).

Figyeljünk arra, hogy munkamenet alapú adatokat módosítunk, így az 5. lépésben csak munkamenet alapú kifejezéseket, dimenziókat használjunk fel (például medium dimenzióra nem lenne eredményünk – ezért használtuk a session medium dimenziót).

Reméljük sikerült hasznos információkkal szolgálni. Amennyiben lenne olyan téma vagy feladat, amibe beletört a bicska és/vagy szívesen olvasnának, akkor írjanak szerkesztőségünknek.