A reklámkészítőket szokás a mesterséges igénykeltés ördögi mestereinek láttatni. Pláne ha még a mesterséges intelligenciát is bevetik hozzá… Marketingesek milliói dolgoznak azon, hogy szegény, ártatlan fogyasztó olyan (és olyan mennyiségű) sz✳rt megvegyen, amire valójában nincs is szüksége. Eddig a sztereotípiák. Nézzük most meg, mi a helyzet azzal a bizonyos ”szükséggel” és hogy miben mesterkedj, ha fenntartható marketinget űznél. A végére hagytuk 2025 nyerő eszköztárát.
Kinek adsz el? Mindenkinek? Ez rég nem működik. A célcsoport meghatározása azért fontos, hogy ne kelljen végtelen büdzséket költened szőnyegbombázásra. Annak értékesíts, akinek szüksége van a termékedre, mert benne már nem kell igényt keltened. Egyszerű, viszont nálad landol a nemes feladat, hogy pontosan definiáld: ki az, akit már eleve érdekel a téma.
A célcsoportod tagjainak valódi szüksége van a termékedre (úgy kerültek be a szórásba), de problématudatot bennük is pontosíthatsz, és a boltba is be kell hoznod őket. Ezen az úton a tartalommarketing elemei segítenek: mindkettőtöknek. Perszónáid (a célcsoport fiktív karakterei) és tartalmaid kölcsönös előnyöket hordoznak egymás számára. A kontent értéket ad – jóval vásárlás előtt –, a megfelelően beazonosított, szűkített célcsoport tagjai pedig könnyen jutnak el hozzád, hogy pénzt hagyhassanak a kasszában.
Egyszerű módszer a perszóna meghatározására
Adele Revella modelljében (itt nézd meg a Buyer Persona videóját) a következő öt tényezőt kell figyelembe venni, amikor perszónát hozol létre:
- Tudd, mik a vásárlói karakter, azaz perszóna fő céljai, mi motiválja vásárlásra!
- Milyen konkrét eredményt szeretne elérni a vásárlással, mi jelent számára sikert az út végén?
- Milyen kihívásokkal néz szembe, azaz milyen akadályokkal szembesülhet az útja során?
- Döntési kritériumok: milyen tényezőket vesz figyelembe a vásárlási folyamatban?
- Vevői útvonal: milyen konkrét lépéseket tesz meg a vásárlása során?
Lehet például egyik perszónánk “Zöld Zsuzsi”, ha környezetbarát háztartási tisztítószereket forgalmazunk. Zsuzsiról a fentiek alapján tudhatjuk, hogy
- nagyon szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, miközben egészségesebb környezetet is teremtene az otthonában,
- sikert az jelent számára, ha ehhez könnyen megtalálja az ideális, számára elérhető termékeket,
- de akadályozhatja a küldetését, hogy szkeptikus a drága, talán “zöldre festett”, valójában nem környezetkímélő ajánlatokkal szemben,
- ezért nemcsak összetevőket, és ár-érték arányt, vagy vevői visszajelzéseket, hanem átlátható, hiteles márkára utaló nyomokat is keres a döntéséhez,
- végül a teljes út során a) megszerez minden alapinfót és kiegészítő tudást, b) alapos tájékozódás után c) döntést hoz a vásárlásról. De itt sincs vége még az útnak, mert d) ő maga is posztolni fog, ha tetszik, vagy nagyon NEM tetszik neki, amit tapasztalt a kiválasztott cuccal kapcsolatban.
Fontos figyelni arra, hogy minden fázisban ellássuk a megfelelő infókkal, és a stratégiai tartalommarketing elemei minden lépés megtételében értelmes segítséget nyújtsunk neki. Ha az 5 lépést jól végiggondoljuk – akár több különböző perszónára vetítve, sőt akár termékcsoportonként szétszálazva –, sokkal közelebb jutunk az értékteremtő, fenntartható kommunikációhoz.
Mitől lesz fenntarthatóbb a tartalommarketing?
Attól lesz ez az eljárás fenntarthatóbb, hogy azokat a vevőket, akik még nem készek a környezeti szempontokat beemelni a vásárlási döntéseikbe, nem fogjuk feleslegesen “fárasztani” az egyes termékek környezetre gyakorolt hatásával. Személyes meggyőződésem szerint azonban hamarosan nem egyszerű szeszély lesz fenntartható termékeket forgalmazni fenntartható módon, fenntartható kommunikációs eszközökkel, hanem a norma. Hogyan áll össze tehát a fenntartható kommunikáció?
A problématudatos perszóna nyitott a termékünkre, és nem kell onnan kezdenünk vele a beszélgetést, hogy feléltük a Föld tartalékait. Onnan indulhatunk, hogy bizony számos termék már figyelembe veszi ezeket a kiindulási pontokat (és megtalálhatóak nálunk is). A jól definiált perszóna (= kontentünk konkrét közönségének képviselője) arra való, hogy segítségével elég közvetlenül beszélgethessünk a leendő vevővel. Ezzel mindenki mást kiengedhetünk a hatósugarunkon kívülre – mely mozdulattal ez a „mindenki más” eszméletlen mennyiségű költést hagy a zsebünkben. Perszónánk tehát arra jó nekünk, hogy tényleg csak ahhoz szóljon a tartalmi ökoszisztéma, akivel kölcsönösen érdekesek vagyunk egymásnak.
Röviden: sokkal gyorsabban juttatjuk el a már problématudatos felhasználót a vásárláshoz, mint amikor nulláról edukálunk tömegeket.
Ebben az esetben viszont perszónánk valós szükségletét elégíti ki a kontent. Azzal beszélgetünk, akinek szüksége van a kínálatunkra. Így vált nagybani szövetségesünkké a túlfogyasztás csökkentésében is: ahelyett, hogy érdektelen embereket győzködnénk szükségtelen vásárlásokról, célozzunk értéket. A szükség alapú célzás nem a mi marketingünkről szól, hanem arról az x darab konkrét emberről, akinek fontosak a kommunikációs üzeneteink, és a megoldásaink a problémájukra.
Eszköztár és esetek: amit idén (is) használj tartalommarketingben
- Személyre szabott tartalom: ahogy az Amazon csinálja például, ajánlásait AI segítségével állítja össze, és figyelembe veszi a felhasználók korábbi vásárlásait, böngészési szokásait.
- Videós tartalmak továbbra is a toplisták élén: vesd be például a TikTok-ot! Lépj bátran elsőként a piacodon egy új térbe, és láss csodát, ahogy például a BinX neobanki edukációval pár hét alatt nyolcvanezres megtekintést ért el ezen a platformon.
- AI és automatizáció a marketingben idén még a korábbiaknál is jobban segíti a munkát: valós idejű ajánlásokat tehetsz például közzé.
- Interaktív tartalmak: amikor a vevőt bevonod a kommunikációba, sokkal közelebb kerültök egymáshoz, sokkal rövidebb idő alatt.
- Autentikus és átlátható kommunikáció: ma már nem érdemes “kamuzni”, azok a márkák, akik nem hitelesek, elbuknak rövid úton, mert a net nem rejt és nem felejt.
- Influenszer marketing: továbbra is érdemes valós személyekkel képviseltetni a márkát, persze úgy, hogy az ne legyen semmilyen társadalmi csoport számára sértő.
- SEO: tartalommarketing nincs optimalizáció nélkül, ez a jövőben is így marad, talán már mondani sem kell.
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli