Kezdd az évet az Analytics finomhangolásával

Analytics egyéni jelentések: kulcsfontosságú riportok egyszerűen

Az év elején, a karácsonyi hajrát követő tervezési időszakban érdemes a webáruház Google Analytics implementációján gyorsan végigfutni, és a korábban részletezett ellenőrzőlista alapján megvizsgálni, hogy minden rendben van-e. Ugyanez a momentum jó alkalom arra is, hogy a riportjainkat tovább bővítsük, ezáltal újabb hasznos információkhoz juthassunk a látogatóinkról, vásárlóinkról.

A finomhangolás során érdemes a rendszer alábbi funkcióit beállítani és jobban megismerni.

LTV, azaz élettartamra vetített érték

Bár még csak béta állapotú, az Analytics új LTV riportja mégis hasznos lehet, amikor a vásárlóink élettartamra vetített értékét szeretnénk egy döntés előkészítése során felhasználni. (Az ügyfél élettartamra vetített értéke azt mutatja, hogy mekkora profitunk származik egy vevőből, amíg ő a vásárlónk. Például, ha az átlagos vevő 3 alkalommal jön vissza valamit vásárolni a webáruházba és átlagosan 10.000 Ft-ért vásárol alkalmanként és 10% a profitunk, akkor az LTV értéke 3000 Ft. Bővebben a mérőszámokról korábbi cikkünkben: Alapvető mérések az e-kereskedelemben)

A riport eléréséhez a Google Analytics fiókban a Közönség / Élettartamra vetített érték menüpontra kell kattintani, majd be lehet állítani, hogy a bevételen kívül esetleg milyen más érték alapján szeretnénk a jelentést összeállítani, ami lehet többek között például valamilyen cél teljesítése, vagy akár a tranzakciók darabszáma is.

A grafikon az ügyfél megszerzését követő 90 napra ábrázolja a kiszámított értékeket, alatta pedig akvizíciós csatorna / forrás / médium / kampány bontás szerint jeleníti meg a számadatokat.

Google Analytics - LTV

Demográfiai adatok és érdeklődési körök

Amennyiben engedélyeztük a Google Analytics fiókban a demográfiai adatokra és érdeklődési körökre vonatkozó adatok feldolgozását, akkor a Közönség menüpont alatt ugyanígy elnevezett menüpontokon keresztül tudjuk elérni az ezekből készített riportokat. Az engedélyezéshez vagy a tulajdon Követési adatok / Adatgyűjtés beállításainál a Hirdetési funkciók részen található “Demográfiai és érdeklődési területekre vonatkozó jelentések engedélyezése” opciót kell bekapcsolni, vagy ugyanezen lap tetején a kék sávban a Google-jelek csomagot kell aktiválni, amely magában foglalja ezeket a riportokat is.

A látogatók életkora és neme szerinti megoszlás, valamint az elsődleges érdeklődési kör plusz információkat adhat a webáruház termékkínálatának, funkcionalitásának és vizuális megjelenítésének, valamint a marketing- és egyéb kommunikációs kampányoknak a megtervezése és pontosabb célzása során is.

Google Analytics - demográfiaGoogle Analytics - érdeklődési körök

Összehasonlítás, vagyis piaci benchmarkok

A webáruház különböző mérőszámainak elemzése során minden alkalommal felmerül a kérdés: látom, hogy hol tartok a saját tavalyi eredményeimhez képest, de vajon milyenek az én számaim a többi piaci szereplőhöz képest? Ennek a jogos kérdésnek a megválaszolására nehéz megbízható összehasonlító számokat beszerezni, de bizonyos mértékig a Google Analytics is segít ebben.

A funkció használatához a fiók szintjén kell engedélyezni az Összehasonlítás funkciót, ugyanis ezekhez a riportokhoz csak akkor férhetünk hozzá, ha mi magunk is részt veszünk az adatszolgáltatásban a saját webáruházunk mérőkódján keresztül.

Google Analytics - összehasonlítás beállítása

Amennyiben ez megtörtént, a Közönség / Összehasonlítás / Csatornák menüpont alatt érhetjük el az elemzés eredményét, ahol az iparág, a régió, és a napi munkamenetek száma szerint szűrt, a mi profilunkhoz leginkább hasonlító piaci szereplők anonim és aggregált adatait láthatjuk, a saját vonatkozó adatainkkal összehasonlítva.

Google Analytics - összehasonlítás

A táblázat az ügyfélszerzésre és a viselkedésre vonatkozó számokat mutatja az alapértelmezett csatornacsoport szerinti bontásban, a grafikonon pedig ugyanezen csoportokból tetszőleges mérőszámokat hasonlíthatunk össze.

Az LTV, demográfia és érdeklődési körök szemléltető ábrái a Google Analytics hivatalos demófiókjából származnak, amelyről részletesen itt írtunk: Analytics kezdőknek és haladóknak: hasznos források a tanuláshoz.

Hirdetés
icon icon
Schmidt Zoltán

E-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!