A Google Analytics minden e-kereskedő jóbarátja, ami számos mérőfunkcióval, analitikai eszközzel segíti a webáruházi munkát. Ha megtanuljuk kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket, az nagyban hozzájárulhat konverziós arányunk javításához, így bevételeink növeléséhez.
Első lépések
Implementáljuk a megfelelő mérőkódot és beépülő modult, majd kapcsoljuk be az Enhanced Ecommerce-t (magyarul Továbbfejlesztett elektronikus kereskedelmi jelentések) az Analyticsben! Ha ez megvan, számos rendkívül értékes adatra tehetünk szert, beleértve a vásárlás nélküli kosárelhagyást és a sikeres vásárlói utat. Megtekinthetjük azt is, hogyan teljesítenek a különböző termékeink, követhetjük eladási mutatóinkat, a profit alakulását termékenként és így tovább. Az eladási teljesítmény mutató arról ad információkat, hogyan alakul a bevétel a különböző tranzakciók esetében, de az adót, szállítási költségeket és göngyölített mennyiségeket is nyomon tudja követni.
Az adatok pontosságának ellenőrzése
Az adatok csak akkor érnek valamit, ha információink pontosak, éppen ezért nagyon fontos, hogy ellenőrizzük a Google Analytics adatait. Mégpedig összehasonlítva a webáruházi eladási számokkal. Itt körülbelül 90-95 százalékos pontosság az elvárható, az egyezés sosem lesz teljes, de nyilvánvalóan a minél kisebb eltérésre kell törekedni.
Mindig legyünk biztosak, hogy az Analytics és a Google Tag Manager pontosan működik a megrendeléseket megerősítő oldalakon, és nem mulasztja el mérni a tranzakciókat lassú betöltődés vagy más ütköző scriptek miatt. Szintén bizonyosodjunk meg arról, hogy az offline kampányok konverziós adatait is mérjük, különben csak torz és hiányos információval rendelkezünk eladásainkról. Továbbá érdemes ellenőrizni a mennyiségeket és a beállított változókat az eladási teljesítményről készített jelentésben. Kerüljük a kettős tranzakciómérést, hasonlítsuk össze az összes tranzakció számát az eladási teljesítmény kimutatásban szereplő számokkal. Ha eltérés van, az duplikációra utalhat, ami általában a rendelésmegerősítő oldal többszöri letöltéséből ered.
A bevételek növelése
Ahhoz, hogy a bevételek növelésére használhassuk az Analyticset, ami ugyebár legfőbb célunk, a következő mutatókat kell elsődlegesen figyelnünk és folyamatosan javítanunk.
Kosár-részlet arány (a részletes terméknézetenként kosárhoz adott termékek száma): ha ez az érték 10 százaléknál alacsonyabb, az a termékoldalon lévő árazási vagy más problémára utal, ami miatt a vásárlók nem dobják be az adott árut a kosarukba. Az alacsony arányú termékek árát érdemes összevetni a versenytársakéval, mert könnyen lehet, hogy túl drágán adjuk. Az olyan terméknél, ahol nincs konkurencia, inkább az információhiány lehet a gond, ezeknél érdemes bővíteni a termékleírást, hogy vonzóbbá tegyük őket.
Vásárlás-részlet arány (a részletes terméknézetenként megvásárolt termékek száma): ha ez az arány jó, vagyis 5 százaléknál magasabb, de a kosár-részlet arány alacsony, akkor a túl drága szállítási költség lehet a ludas. A magas konkurenciájú terméknél számoljunk utána, nem adnak-e a versenytársak jobb ajánlatot. Ehhez adjuk össze az árat és a szállítási költséget, ahol pedig nincs konkurencia, ott a szállítás költsége a termék árához képest lehet túl magas.
Az eredményeket éves összehasonlításban érdemes vizsgálni, mégpedig főként az eladott mennyiség, a csatornánkénti eladott mennyiség és a termékenkénti kosár-részlet és vásárlás-részlet arány tekintetében. Mely mutatók javultak? Melyek romlottak? Volt-e változás az árazási vagy szállítási díj arányokban és lehettek-e ezek a változások okai?
Ha nincs javulás az adatokban, újra kell gondolni az értékesítési stratégiát vagy az árazást. Ilyen lehet például, ha egy erős konkurenciával rendelkező termék árát megemelve és szállítási díját elengedve az eladások folyamatosan és hosszabb időn át csökkennek. Nagyon fontos, hogy lássuk be, ha tévedtünk, és merjünk változtatni: térjünk vissza a korábbi árazáshoz vagy próbáljunk ki helyettesítő terméket.