A perszónák megalkotása kapcsán korábban kitértünk rá, hogy hogyan tudjuk a vásárlói élményt végig szem előtt tartani a tervezés és fejlesztés alatt. Most megmutatunk néhány területet, ahol e technikák alkalmazásával látványosan ösztönözhetjük a vásárlást, és emellett növelhetjük webáruházunk hasznosságának és hitelességének érzését.

Főoldal

Egy webáruház főoldala ugyan nem feltétlenül eleme a funnelnek, mégis kialakít egy képet a márkánkról, termékeinkről, szolgáltatásainkról. Egy jól felépített nyitó oldal segít a potenciális vásárlónak eljutni a kívánt termékig a lehető legkönnyebb úton. A gyors és zökkenőmentes navigáció a vásárlási élményt javítja, ezáltal pedig visszatérésre ösztönözheti a látogatókat.

Érdemes megvizsgálnunk, hogy milyen tartalom lehet hasznos a felhasználóinknak. Az egyre növekvő mobiltelefonos felhasználáskor pedig még fontosabb a megfelelő információs hierarchia megtervezése. A megfelelően elkészített perszónáink segítségével egyértelművé válik, hogy mik a fontosabb és kevésbé fontos információk, amikkel vásárlásra ösztönözhetőek látogatóink.

Terméklista szűrők

Szinte minden webáruház alkalmaz szűkítési lehetőségeket a terméklista oldalakon. A kategória vagy ár szűkítés mellett nagyon gyakran egyéb paraméterek is segítik a böngészést. Ezek a legtöbb esetben termékspecifikusan vannak kialakítva. Míg ruházati termékekhez jellemzően méret, szín, márka szűrők, addig például élelmiszerekhez összetevők, kiszerelés vagy származási hely szűrő lehet hasznos. Ezek általában könnyebben meghatározhatóak, de az ördög itt is a részletekben rejlik.

Ugyanis nem mindegy, hogy ezeket milyen sorrendben mutatjuk meg a látogatóinknak. Érdemes priorizálni a szűkítési lehetőségeket, hiszen ami legfelül van, az lesz mindig, minden képernyőn látható legelőször. A mobilkészüléken történő vásárlások száma és aránya egyre nő, ezért ezeken a felületeken kifejezetten fontos a szűkítési lehetőségek sorrendjénél figyelni a vásárlói igényre, hiszen sokkal kisebb hely áll rendelkezésünkre.

Perszónáinkból világosan kiderülhet, hogy milyen szűkítési feltételeket alkalmaznának leginkább a vásárlóink. Priorizálásuk pozitív hatással lehet a konverzióra és a kosárértékre is. Emellett olyan további hasznos szűkítési lehetőségekre deríthetünk fényt, ami kevésbé triviális, mégis könnyebbé teszik a vásárlást és akár a vásárlás utáni élményt is javítják.

Termék oldalak

A tipikus felhasználóink igényeinek pontos meghatározása nagyon sokat segíthet a termék oldalak megtervezésében is. Nem mindegy például, hogy milyen blokkokat alakítunk ki, milyen információkat és hogyan mutatunk meg vagy esetleg “rejtünk el”. Sok esetben az lehet hatékony megoldás, ha több és részletesebb információt teszünk könnyen láthatóvá. Lehet azonban, hogy bizonyos felhasználókat ez inkább megzavar vagy hátráltat a vásárlási folyamatban, ilyenkor érdemesebb egy “részletek” blokkba rejteni ezeket a paramétereket. Ugyanígy érdemes megvizsgálni a rendelhetőséget, a csomagolási és kiszerelési vagy a szállítási információkat is.

Háda webshop

A Háda webshopban például a termék oldalakon a ruhák méretei egyből láthatóak, még a kosárba tétel call-to-action gombja felett. Ez a megoldás hozzásegítheti a vásárlókat ahhoz, hogy olyan darabot rendeljenek, ami jó rájuk. Az új termékek feltöltésének időpontjára pedig egy banner külön itt is felhívja a figyelmet. Ezzel egyrészt megadja a vásárlóknak a kiemelt információ birtoklásának élményét, másrészt visszatérésre ösztönözi őket.

Termékajánlók

A legtöbb webáruház használ valamilyen logikán alapuló termékajánlót. Ez lehet akár egy egyszerűbb, a legtöbbet megnézett, egy kategóriákat alkalmazó kiegészítő, vagy akár egy bonyolultabb, machine learning logika alapján működő rendszer. Bármelyiket is alkalmazzuk, fontos, hogy a látogatóinknak releváns termékeket tudjunk velük mutatni, ezzel azt az érzést keltve, hogy szinte kitaláljuk a gondolataikat, megkönnyítve ezzel a néha frusztráló döntési helyzetet. Ha ez nem sikerül, azzal esetleges vásárlásoktól eshetünk el és a felhasználói élményt is ronthatja a hasznosság és a hitelesség szempontjából egyaránt.

Funkciók

A jól megtervezett felhasználói perszónáknak nem csak a “hogyan”, de a “mit” szempontjából is nagy szerepe van. Egy hasznos funkció fejlesztésével könnyen megszerezhetjük vásárlóink bizalmát és ösztönözhetjük őket, hogy újra és újra nálunk vásároljanak. Például, ha a perszónáink jellemzően kevés, de szabadon beosztható ráérő idővel rendelkeznek, akkor nagyon hasznos lehet az áruházunk vagy áruátvételi helyeink terheltségét időszakokra bontva (akár óránkénti, napi, vagy heti bontásban) megmutatni nekik. Az ilyen és ehhez hasonló funkciók visszatérésre ösztönözhetik a vásárlóinkat, valamint nagyon könnyen építik a bizalmat.

Érdemes figyelni arra is, hogy a túl sok, kevésbé hasznos funkcióval — ún. feature fatigue-gel — ronthatunk a felhasználói élményen, aminek következtében akár bevétel kiesést is realizálhatunk. Biztosan sokan találkoztunk már az újonnan vásárolt tévénk távirányítójának problémájával. Rengeteg gomb, első ránézésre legfeljebb a felét tudjuk beazonosítani és legalább fél órába telik, mire megjegyezzük, hogy melyik funkciót melyik vezérli. Pár hónap elteltével pedig a legtöbbet már nem is használjuk. Nos, ugyanez a helyzet egy webáruházban lévő funkciók esetében is. Felhasználói perszónáink használatával elkerülhetjük a túl sok vagy a nem hasznos funkciók fejlesztését.

Boldog vásárló és boldog kereskedő

A jó vásárlói élmény apróságokon is múlhat. Felhasználói perszónáinkat egyszer kell jól megtervezni — és persze később időről időre frissíteni — azonban sok bosszúságtól megkímélhetjük ezzel a vásárlóinkat. Megkönnyíthetjük a dolgukat a döntési helyzetekben, valamint kényelmes, gyors és örömteli vásárlási élményt biztosíthatunk nekik. A boldog és elégedett vásárló pedig előbb utóbb visszatér majd, még többet fog vásárolni, és akár másoknak is ajánlja majd webáruházunkat.