Mi az az eszköz, amivel többszörösére tudod növelni a profitod és megkülönböztet a versenytársadtól? A válasz: digitális termék. A legtöbb e-kereskedő csak a fizikai termékeire fókuszál és nem merül fel benne, hogy ebből a forrásból is tudna bevételt szerezni.

Mi a digitális termék?

Ebben a kontextusban olyan letölthető online produktum, amely értéket képvisel a vevő számára, erre tökéletes példa az e-book. Minden e-kereskedő egy adott piac szakértőjévé válik idővel, az évek alatt megszerzett tudást érdemes hasznosítani. Például egy lakberendezéssel foglalkozó webshop tulajdonosa nagy valószínűséggel képben van a legújabb dekorációs trendekkel, vagy akár praktikus tanácsokkal tud szolgálni arról, hogy hogyan díszítsük fel a lakásunkat karácsonyra. Hasznosak lehetnek ezek az információk annak, aki egy home decor webshopba téved? Minden bizonnyal igen.

Egy jól elkészített digitális termék nem akar mindenre válaszolni, mert akkor túl általános lesz. Egy specifikus témát dolgoz fel és arra ad részletes választ. A jó digitális termék kiegészíti a fizikai terméket és szorosan illeszkedik hozzá.

Miért éri meg foglalkozni vele?

A meglévő fizikai terméked mellé rakva csomagban tudod értékesíteni, aminek hatására jóval megnövekszik az ajánlat feltételezett értéke, így árat tudsz emelni. Upsell ajánlatként is használhatod a profitod megtöbbszörözésére.

Az előző példánál maradva, egy home decor webshopban egy karácsonyfadíszt lehet a hagyományos módon is értékesíteni, viszont meg lehet próbálkozni egy csomag létrehozásával is. A csomagban két darab karácsonyfadísz mellé ajándék PDF útmutatót teszünk „Hogyan rendezd be karácsonyra úgy a lakásod, hogy minden vendégnek leessen az álla?” címmel. A vevő számára releváns és vonzó ebook csak a csomagban lesz elérhető, motiválva ezzel arra, hogy ne a hagyományos módon vegyen meg egy darab díszt. Ezzel kapásból megnöveljük a vevő kosarát, nagyobb profitunk realizálódik a vásárlás után.

Az előállítási költsége ennek a PDF dokumentumnak az időd és az energiád. Raktározási és disztribúciós költségekkel sem kell számolnod, elég csak a tranzakciós emailhez csatolni a dokumentumot.

Kitűnő eszköz emellett arra, hogy megkülönböztesd magad a versenytársaktól. Nagyobb hitelességet tükröz és hozzáértőként pozícionál a piacon, mivel a fizikai termék értékesítése mellett minőségi tudásanyagokat is felkínálsz.

Példák külföldön és itthon

A külföldi és magyar példákat vizsgálva megfigyelhető, hogy a cégek többsége csomagajánlatban használja a digitális termékeket, ajándék ebook formájában.

Bondi Balance

A fitness eszközök értékesítésével foglalkozó ausztrál Bondi Balance jó példa arra, hogy hogyan kell a fizikai termékeket digitális termékkel kiegészítve csomagajánlatként eladni.

Bondi Balance

A dupla csomagban két fitnesz labdát ajánlanak fel kedvezményes áron, és kiegészítik egy ingyenes, letölthető útmutatóval. A feltételezett értéke a csomagnak így egyértelműen magasabb, hiszen nem csak egy egyszerű mennyiségi akcióról van szó, hanem a vevő a labda használatával és az edzéssel kapcsolatos értékes információkkal is gazdagodik.

Bondi Balance

Az ebook tökéletesen megfelel a cikk első felében megfogalmazott követelményeknek: részletes és kiegészíti a fizikai terméket.

MagfitPro

Az akupresszúrás lábujjgyűrű forgalmazásával foglalkozó magyar MagfitPro még bátrabban használja a digitális termékeket csomagjaiban. Bár a gyors fogyást ígérő termék hatásosságát sokat kétségbe vonják, mindenképp érdemes tanulnunk tőlük.

Magfitpro

A Téli Karcsúsító Csomagban már több ebook-ot találunk, mint főterméket. Ezek a letölthető könyvek a helyes táplálkozás szinte teljes körét lefedik: receptektől kedve az étrenden át egészen a turmixokig. Azt az érzést akarja kelteni a csomag a vevőben, hogy minden megvan benne, ami a sikeres fogyás eléréséhez kell. Erre alapozva a 3 db lábgyűrűt és 4 db ebook-ot már be lehet árazni 26.990 Ft-ra és az erre adott tetemes kedvezménnyel megszületik a no-brainer ajánlat: ennyi minden, ilyen olcsón a hülyének is megéri. Feltételezett érték kimaxolva, vevő meggyőzve.

Elállás

Az elállási jogra nem térnek ki a digitális termékek esetében a vizsgált webáruházak, mivel a példákban ajándék formájában kerülnek forgalomba. A fogyasztót megillető felmondási és elállási jog alól kivételként sorolja fel a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a digitális termékeket:

29. § (1) A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát

m) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti a 20. § szerinti jogát.

Másolásvédelem

A legnagyobb veszély az elektronikus termékeknél a másolás és az illegális megosztás. Milyen lehetőségeink vannak, ha meg akarjuk védeni elektronikus termékünket az illetéktelenektől?

Az ún. digitális jogkezelés (DRM – Digital Rights Management) az interneten fellelhető digitális tartalmak technikai és jogi védelmére szolgáló technológiák összefoglaló neve, melyek lehetővé teszik a digitális mű azonosítását, a műhöz fűződő jogok kezelését, a tartalom felhasználásának szabályozását, a jogdíjak megfizetését, a felhasználók magatartásának nyomon követését és a jogok érvényesítését. A DRM tehát egy tartalomeladást és felhasználást ellenőrző rendszer, melynek két alapvető célja az azonosítás és a jogérvényesítés.

Az ebook-nál maradva a DRM megakadályozza, hogy a felhasználók másolják, nyomtassák vagy megosszák az adott művet. A 4 leggyakoribb ebook DRM:

  1. Adobe ADEPT DRM – EPUB és PDF formátumnál használják.
  2. Amazon DRM – Az eredeti Mobipocket titkosítás adaptált formában, ebookokra használva.
  3. Apple Fair Play DRM – Mint minden Apple technológia esetében, a szoftverükkel letöltött elemek csak Apple készülékeken keresztül érhetők el.
  4. Marlin DRM – a digitális tankönyvek forgalmazásával foglalkozó KNO használja, iOS-en és Android-on keresztül is elérhető

Összegzés

A digitális termék az e-kereskedők körében egy mellőzött elem, pedig könnyen előállítható, nagyon jól használható profitmaximalizálásra, megkülönböztet a piacon és nem jár raktározási és szállítási költségekkel.