Az Amazon Affiliate programja jelenleg piacvezető szerepben van, de az Instagram és a Shopify bejelentései után ez a pozíció könnyen változhat.
A Facebook egy június eleji sajtóközleménye szerint új e-kereskedelmi funkciót tesztelnek Instagramon. A cég azt szeretné, hogy a digitális tartalomgyártók, influenszerek számára a Facebook és Instagram jelentse a bázist, amelyen a munkájuk nagy részét végezhetik. Jelenleg is számos funkciót használhatnak erre a célra az említett oldalakon: lehetőség van merchandise termékeket árulni, márkaegyüttműködéseket folytatni például vásárolható tag segítségével, vagy hirdetésekből bevételt szerezni. Ezt a palettát szeretnék szélesíteni egy új, tesztelés alatt álló funkcióval.
Ez pedig a natív Affiliate eszköz, “(…) amely lehetővé teszi az alkotók számára, hogy Instagram Checkouton elérhető termékeket fedezzenek fel, megosszák azokat követőikkel, és jutalékot szerezzenek az általuk vezetett vásárlásokért – mindezt az Instagram alkalmazáson belül. Amikor az emberek az Affiliate funkció segítségével egy címkézett terméket listázó tartalomgyártó bejegyzésére bukkannak, a bejegyzés tetején a Jutalékra jogosult felirat jelenik meg, így egyértelmű, hogy vásárlásaik segítenek a tartalom készítőjének támogatásában.” – áll a blogbejegyzésben.
Az említett Checkout segítségével a felhasználó a teljes vásárlást az appon belül végezheti el. Ez a funkció 2019 óta éles az alkalmazásban, itthon viszont még nem elérhető, így a hazai Bolt funkció az adott webshopra navigálja a vásárlót, ahol el tudja indítani a checkout folyamatot. Az új funkciót jelenleg az Egyesült Államokban tesztelik, a partneri körbe tartozik többek között a Sephora, a MAC, vagy a Benefit. Hazai élesítéséről – a Checkouthoz hasonlóan – egyelőre nincs hír.
Amellett, hogy az Affiliate program egyszerűsíti az appban történő vásárlás folyamatát, a gyártók marketingstratégiájában is újdonságként szerepelhet, és potenciálisan arra fogja ösztönözni a márkákat, hogy egyre nagyobb számban kezdjék el használni az Instagram Checkout funkciót.
Szintén idén júniusban vált publikussá, hogy a Shopify egy affiliate rendszer létrehozását kezdeményezte olyan cégekkel együttműködve, mint a Buzzfeed és a Vox Media. Az utóbbiak számára jutalékot fog jelenteni, ha Shopify webshopokra vezető tageket helyeznek el a platformon megjelenő termékeken – az Amazonra vezetők helyett.
A piacon jelenleg az Amazon saját kapcsolt linkelési rendszere dominál (több mint 900.000 alkotó veszi igénybe), viszont a fent felsorolt újítások jó eséllyel gyengíteni fogják ezt a pozíciót. Sőt, a Shopify és az Instagram mellett a TikTok is egy hasonló rendszert tesztel jelenleg. Az utóbbi két rendszer nagy előnye, hogy a teljes affiliate folyamat egy közösségimédia-alkalmazáson belül történne. Az pedig, hogy a felhasználó közvetlenül tud vásárolni, és a kapcsolt link nem navigálja másik oldalra, valószínűleg magasabb jutalékokhoz is vezetne a tartalomgyártók számára. És ha ez még nem lenne elég, tavaly áprilisban az Amazon úgy döntött, hogy csökkenti az affiliate jutalékának mértékét: egyes termékkategóriákban kevesebb mint a felére csökkentette, ezzel bevételkiesést okozva a gyártó cégek és a tartalomkészítők számára is.
Persze az Amazonnak is megvannak a maga előnyei, például továbbra is itt a legegyszerűbb a fizetési rendszer az interneten. Mivel az Amazon egy becslés szerint az Egyesült Államokban az összes e-kereskedelem 40.4%-át bonyolítja, az ügyfelek sokkal nagyobb valószínűséggel adják meg a fizetési információikat itt, mint a Shopify vagy az Instagram felületein. Tanner Rakin, az Amazon influenszer platformjának, a Referazonnak a vezérigazgatója a ModernRetail cikkében azt nyilatkozta, hogy ezek az újítások kifejezetten hasznosak lesznek az Amazon számára, mivel több embert fognak bevonni az affiliate marketing világába.