Talán elsőre úgy tűnik, a Facebook-csoporton kívül felesleges más közösségi médiában is kampányokat indítani, vagy direkt értékesíteni, de ez nem feltétlenül igaz.

A sorozat első részében a Facebook és az Instagram e-kereskedelmi fejlesztéseiről írtunk, de persze rajtuk kívül is “létezik élet”, vagyis érdemes odafigyelni a kisebb, rétegközönségeket megszólító platformokra is. Ebben a cikkben 3 olyan szereplő újdonságaival foglalkozunk, amelyeken keresztül már most is jelentős számú potenciális vevő érhető el, és nem kizárt, hogy némelyik hamarosan a kék univerzum komoly riválisává léphet elő.

TikTok

1-2 éve még talán a legtöbben nem is tudtuk, hogy létezik ilyen nevű videómegosztó (ha nem volt épp tizenéves korú gyermekünk), de mára valószínűleg mindenki, aki az e-kereskedelemben jártas, találkozott a kínai közösségi portállal. A TikTok nagyot rallizott 2020-ban, hiszen amíg a megelőző év decemberében “csupán” kb. 500 millió felhasználója volt, mára ez megközelíti a bűvös 1 milliárdot is. Úgy tűnik, ezt szeretnék jobban monetizálni, hiszen egyre-másra halljuk a híreket az online kereskedelem különböző szereplőivel való együttműködéseikről.

Korábban is voltak márkák, akik próbálkoztak marketingkampányokkal a TikTokon, gondoljunk csak a Guess divatcég 2018-ban indított #InMyDenim kihívására. De 2020-ban szintet lépett a kínai cég, amit mi sem fémjelez jobban, mint a világ piacvezető bérelhető webáruház-rendszerének szolgáltatójával, a Shopify-jal megkötött együttműködési megállapodás, amelynek folyományaként a kanadai szolgáltató ügyfelei egy bővítmény segítségével közvetlenül hirdethetnek az oldalon.

Új e-kereskedelmi funkciók

A portál Kínában Douyin néven működik, amely nagyjából megegyezik a TikTokkal, de az ázsiai ország cenzúrája miatt más szervereken fut. A kínai verzióban, amely szintén impozáns havi 500 milliót meghaladó látogatóval rendelkezik, már korábban is sikeresen teszteltek különféle e-kereskedelmi funkciókat, és 2019-ben 122 millió dolláros bevételt jelentettek, amelyet nagyrészt ezek segítségével értek el. Ha például rendelkezünk webshoppal a JD.com, a Taobao vagy Tmall oldalakon, egyszerűen belinkelhetjük a termékeinket, és így azok láthatóak lesznek a céges Douyin profilunkon is.

Közösségi média és e-kereskedelem 2021-ben: TikTok, Twitter és LinkedIn

A Douyin lehetőséget biztosít a kereskedőknek arra, hogy “mini-programokat”, vagyis az alkalmazáson belül futó alkalmazásokat adjanak a profiljukhoz, amelyek appon belüli vásárlást tesznek lehetővé a felhasználóknak, így nem kell egy hirdetést lekattintva elhagyniuk a Douyint, ha vásárolni szeretnének.

2020 év végén már a TikTokon is történtek próbálkozások az alkalmazáson belüli direkt értékesítésre, mégpedig a Wallmart indított egy pilot projektet “shoppable products” elnevezéssel. Az amerikai kiskereskedelmi lánc, amely a TikTok stratégiai partnerének tekinthető, 10 népszerű influenszerrel indított egy livestreamet, amelyben a bemutatásra került termékekre kattintva az érdeklődők egyből megvásárolhatták azokat.

Szintén egy teszt jellegű újítás volt a 2020 áprilisában indított “small gestures”. A virtuális ajándékküldési lehetőség segítségével az akcióban résztvevő cégek digitális termékeit küldhettük el ingyenesen a barátainknak.

Közösségi média és e-kereskedelem 2021-ben: TikTok, Twitter és LinkedIn

Jól látható az, hogy a kínai cég nem veszi félvállról az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket, és szép fokozatosan egyre több lehetőséget biztosít a márkáknak és kereskedőknek arra, hogy elérjék a máris szép számú felhasználóit. Könnyen lehet, hogy a 2021-es év legnagyobb sikertörténetét láthatjuk majd a TikToknál.

Twitter

A rövid információk megosztására specializálódott platform egy kissé talán kivételnek tűnik ebben a sorban, hiszen ők kevésbé helyezik a hangsúlyt az oldalukon keresztül történő direkt értékesítésre, bár voltak ilyen próbálkozásaik. A 2014-ben bevezetett “buy” gombhoz nagy reményeket fűztek, ám ez bukásnak bizonyult, így kivonták a forgalomból. Ám ez nem jelenti azt, hogy adott esetben ne tudnánk használni az oldalt a marketingstratégiánk részeként.

Az is tény, hogy a Twitter nem túl népszerű a magyar felhasználók körében, sokkal inkább az angol, amerikai és japán felhasználók részesítik előnyben ezt a közösségi portált. Alapvetően nem az a célja, hogy az ismerőseink bejegyzéseit olvasgassuk, hanem sokkal inkább azokét, akiknek az “ismerősei szeretnénk lenni”, vagyis sztárok, politikusok, vagy akár nagy márkák tweetjeit, “bennfentes információit” követhetjük itt, nagyrészt angol nyelven. Így már nagyjából körül is tudjuk határolni az elérhető közönséget, vagyis akkor lehet hasznos számunkra az oldal, ha:

  • külföldre, leginkább angolszász nyelvterületre is értékesítünk, vagy
  •  egy szűk, de elkötelezett hazai niche vásárlói kört akarunk megszólítani.

Kampányok a Twitteren

Hasonlóan a Facebookhoz, itt is többféle kampánycélt adhatunk meg a hirdetés létrehozásakor: a cél lehet új követők szerzése, átkattintás a weboldalra, alkalmazás letöltése, vagy aktivitás növelése a twitteren (retweetek szerzése). A kereskedők leginkább a weboldalra mutató forgalom növelését szokták kampánycélként beállítani, de saját mobilapplikáció esetén az alkalmazás letöltésére is célszerű hirdetést indítani.

Létrehozhatunk fizetett bejegyzéseket szöveges tweetekhez, képekhez, videókhoz vagy gif képsorozathoz, kérdőívhez, illetve az oldalunk népszerűsítéséhez. Érdekes formátum a “website card” és az “app card”, amelyeknél kattintható kép, bővített szöveges tartalom, és a célnak megfelelő gomb jeleníthető meg a hirdetésben.

Közösségi média és e-kereskedelem 2021-ben: TikTok, Twitter és LinkedIn

LinkedIn

Végül, de nem utolsó sorban egy speciálisnak mondható platform is egyre aktívabb az e-kereskedelmi lehetőségek terén. A LinkedIn a közel 700 millió regisztrált tagjával amúgy sem számít kis szereplőnek, de az említettekkel ellentétben a professzionális szakmai felhasználók körében megkerülhetetlenné vált. Ez pedig egy olyan réteg, amely számos termékkör esetén ideális célközönség lehet.

Termékoldalak és “termékek” fül

A LinkedIn legutóbbi újítása elsősorban a B2B piacot célozza. A tavaly bevezetett fejlesztés segítségével a meglévő üzleti oldalunkhoz hozzáadhatjuk kulcstermékeinket, amelyeket a “LinkedIn Product pages” nevű termékkatalógus-oldalon listáz a portál, bővebb leírással és fényképekkel, és ezeket a felhasználók véleményezhetnek is. Akár célközönséget is állíthatunk be a termékeinkhez szakmákra szűkítve, és különféle CTA-gombokat rendelhetünk hozzájuk.

Közösségi média és e-kereskedelem 2021-ben: TikTok, Twitter és LinkedIn

Videós tartalmak

A portál legjobban teljesítő tartalmai a videóanyagok és live stream események lettek, főként a pandémiás időszak következtében. A videóposztokat a felhasználók húszszoros gyakorisággal osztották meg, mint az egyéb bejegyzéseket, és rengeteg online eseményt szolgáltak ki az elmúlt időszakban, amelyhez külön eszközöket is fejlesztettek.

Közösségi média és e-kereskedelem 2021-ben: TikTok, Twitter és LinkedIn

A „LinkedIn events” és „LinkedIn live” segítségével lehetséges online eseményeket szervezni és közvetíteni a platformon, amelyről a cég képviselői is úgy nyilatkoznak, mint kulcsfontosságú területről. Így valószínűsíthető, hogy további funkciók, fejlesztések érkeznek majd ezen a téren.