A koronavírus-járvány során megtapasztalt e-commerce boom és az azt követő konszolidációs időszak is rámutatott arra, hogy a vásárlók számára továbbra is a gyors és zökkenőmentes checkout folyamat az egyik legfontosabb szempont.

Ahogy az amerikai Pack közvélemény-kutató eCommore Trends Report kutatásból is kiderül, az Egyesült Államokban a vásárlók több mint fele sokkal fontosabbnak tartja ezt a szempontot egy vásárlás során, mint azt, hogy mit és hol vásárolnak meg.

A checkout folyamat jelentősége az európai vásárlók számára is legalább ilyen fontos. Az Edgar, Dunn & Company közvéleménykutató cég 2021-es felmérése során a megkérdezettek több mint húsz százaléka nyilatkozott úgy, hogy befejezi a vásárlást, ha egy perc alatt nem sikerül a vásárlási tranzakciót véglegesnek tekinteni.

Fontos a kiszállítás is, de ebből engednek

Mint arra az amerikai kutatás szerzői rámutatnak, a fizetés mellett a kiszállítás gördülékenysége is fontos, de korántsem annyira, mint a jól működő kereső, vagy a könnyedén végbemenő check-out folyamat. A megkérdezettek több mint egyharmada elképzelhetőnek tartja azt is, hogy három vagy több nap teljen el a rendelés leadása és az áru kiszállítása között.

A kutatást végző Pack társigazgatója szerint a komoly márkáknak is le kell vonni a következtetéseket, és megérteni, hogy mi a vásárlókat leginkább motiváló tényező, valamint hogy a vásárlási folyamatok sebessége az egyik kulcsfontosságú szempont a fogyasztók számára.

Gyors checkout vs. márkahűség

Az egykattintásos vásárlási folyamat mára már alapelvárás a közösségi médiás vásárlás során, és egy jól időzített marketingtevékenységgel remekül megcélozhatóak a meglehetősen túlhajszolt vásárlók. Ha elég gördülékenyen meg tudják vásárolni a kiszemelt terméket, a vevők akár hajlandóak lemondani a megszokott márkákról és a jól bevált kereskedőikről is az online vásárlás során.

Hasonló megállapításra jutott a koronavírus-járvány alatt az amerikai vásárlói szokásokat megvizsgáló McKinsey piackutató is. A még 2021-ben készített tanulmányuk egyik legfőbb megállapítása éppen az volt, hogy a vásárlók igenis hajlamosak sutba dobni a márkahűséget. A közel másfél év adatait feldolgozó kutatás során megállapítást nyert, hogy az amerikai vásárlók többsége (több mint 65 százalékuk) hajlandó lejjebb adni elvárásaiból és megszokásaitól eltérni – különösen, ha a közösségi médiából érkezik, ami leginkább a fiatal vásárlókra jellemző.

A Pack kutatói is hasonló megállapításra jutottak: szerintük a 18 és 34 év közötti korosztályra nagyban jellemző, hogy hajlamosak az impulzív vásárlásra. Míg az idősebbek 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ha van rá lehetőség, gyorsan megvesz egy adott terméket, amit a közösségi médiában lát, addig a Z generáció és a milleniálok körébn ez az arány már 57 százalék.

Összességében jellemző hogy amennyiben egy weboldal nem tölt be elég gyorsan, a vevők több mint fele (55 százaléka) abbahagyja a vásárlást. Ez az arány a legmagasabb a 35-44 év közötti vásárlóknál, de a már említett 18-34 éves korcsoport körében is 62 százalék nyilatkozott hasonlóan.

Gördülékeny keresési folyamat

Szintén nagyon fontos a kereső megfelelő működése az oldalon: a vásárlók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy ha egy terméket nem talál meg az első keresés során a kereskedőnél, átmegy a konkurencia oldalára és ott is megnézi, hogy megvehető-e.

A kutatás érdekes megállapításai közé tartozik, hogy bár a termék kosárba helyezését szinte minden kereskedő egyezményesen a vásárlási szándék kinyilatkoztatásának tekinti, ez korántsem feltétlenül van így. A vásárlók majd kétharmada, mintegy 64 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy tulajdonképpen egyfajta könyvjelzőként használják a kosarukat, és sokszor akkor is beledobnak egy-egy terméket, ha az adott pillanatban nem kívánják megvásárolni azt. További érdekesség, hogy a megkérdezettek majd’ egynegyede, mintegy 23 százaléka vásárolt valamit az elmúlt egy évben éjfél és hajnali öt óra közötti időpontban.

A már említett Edgar, Dunn & Company által készített kutatás során, szintén a koronavírus-járvány alatt készítettek egy automatizált felmérést az EU legnagyobb piacain és az Egyesült Királyság területén. Anglia mellett a német, francia, spanyol, svéd, olasz, lengyel, valamint a holland kereskedőket vizsgálták algoritmikus módszerekkel.

Az eredményeket elemezve kiderült, hogy bár a felhasználók 21 százaléka abbahagyja a vásárlás folyamatát, ha a check-out tovább tart egy percnél, átlagosan legalább három percet vesz igénybe az adott országok kereskedőinél egy-egy tranzakció véglegesítése. A kvantitatív módszerekkel is megkérdezett vásárlók majd’ ötöde (17 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy a checkout folyamat során tapasztalt hibaüzenet miatt szakította meg a vásárlást. Az elkezdett vásárlásoknak pedig a 68,8 százaléka a kosár elhagyásával szakad meg.