Képzeljük el, hogy valós időben halljuk, hogyan és mit beszélnek a vásárlóink a termékeinkről! A site search helyes használatával éppen ez válik valósággá. Ráadásul arra is választ kaphatunk, mivel érdemes szélesíteni a választékunkat. Így pedig nemcsak a találatok pontosságát és a felhasználói élményt növelhetjük, de SEO-előnyre tehetünk szert és a konverziós arányt is javíthatjuk. Íme 10 ok, amiért a site search nagyon fontos, és 10 tipp, amivel mindezt a jobb keresési és konverziós eredmények szolgálatába állíthatjuk.

Ahogy a SEO és a jó organikus eredmények nem jönnek maguktól, az oldalkeresések esetében is tudatosságra van szükség. Készítsünk tervet, legyen stratégiánk, folyamatosan elemezzük az eredményeket, tanuljunk belőlük! Óriási segítség a Google Analytics, aminek a használata több mint ajánlott.

1. Megtanulhatjuk, hogy az oldalunk látogatói milyen kifejezéseket használnak, amikor leírják a termékünket vagy szolgáltatásunkat. Ahogy a külső keresőkön végzett kulcsszókutatás segíti a SEO hatékonyságát, az oldalunk keresőjét ugyanúgy használhatjuk a kulcsszavak optimalizálására. A természetes szöveges keresés és a hangalapú keresés egyre nagyobb térnyerése miatt folyamatosan optimalizálnunk kell az oldalunk tartalmát, így reagálva a felhasználók saját szavas keresési szokásaira. Ezek a szavak pedig nagyban eltérhetnek attól, ahogyan mi magunk beszélnénk a termékeinkről.

Tipp: Tartsuk észben, a felhasználók a mi weboldalunk kontextusában keresnek a lapjainkon, és nem úgy, mint egy külső keresőn. A kulcsszavakat ezért úgy kell meghatároznunk, hogy igazodjanak ehhez.

2. A legsikeresebb keresési lekérdezések mélyebb megismerése. Hetente elemezve az oldalkeresési adatokat, képes leszünk azonosítani azokat a keresőszavakat vagy gyakori kifejezéseket, amik a felhasználók számára a leghasznosabb eredményeket hozzák. Ezek pedig megmondják nekünk, mely termékek vagy oldalak adnak optimális keresési eredményeket.

Tipp: Érdemes a legjobb 25-50 keresőszót manuálisan ellenőrizni, hogy a vásárló valóban azt találja-e meg, amit keresett. A keresési eredmények relevanciája kulcskérdés a felhasználói élmény szempontjából. Szintén megéri ugyanezen keresőszavakra ellenőrizni az organikus eredményeket a külső keresésben, így választ kaphatunk, mit érdemes még tennünk SEO terén.

3. A legsikertelenebb keresési lekérdezések mélyebb megismerése. Magától értetődik, hogy a legrosszabb eredményekből még többet lehet tanulni a keresőoptimalizálásról, a választékról és a termékekről is.

Tipp: Az előző mintájára, a legrosszabb 25-50 eredményt manuálisan ellenőrizni kell. Két csoportba rendezd ezeket aszerint, hogy ezért adtak-e rossz eredményt, mert nem jól optimalizáltunk, vagy azért, mert nincs a kínálatunkban az adott termék. Az első csoportnál javítsuk a hibákat, a másodiknál fontoljuk meg a kínálat bővítését.

4. Azonosíthatjuk azokat a termékeket, amiket nem árulunk, de a látogatók keresnek. A heti elemzés mellé érdemes odatenni ezeket az eredményeket is. Fontoljuk meg, érdemes-e új termékekkel bővíteni a kínálatot.

Tipp: a nálad 0 eredményű keresések esetében végezzünk külső kulcsszókutatást, hogy megtudd, kik lehetnek a versenytársaid.

5. Pontos képet kaphatunk arról, mikor keresik a felhasználók a szezonális termékeket vagy szolgáltatásokat. Persze csak akkor, ha rendszeresen elemezzük az adatokat. Így hónapról hónapra és évről évre követhetjük a trendek alakulását.

Tipp: Az adatok birtokában jobban tervezhetünk a szezonális termékek bevezetésével, vagy az ehhez igazodó tartalmak időzítésével kapcsolatban. Így például social media kampányaink időzítéséhez is segítséget kapunk.

6. Azonosíthatjuk a nem jól működő oldalainkat. Ha rendszeresen elemezzük az adatokat, időben látni fogjuk, ha egyes oldalak nem funkcionálnak megfelelően, és ezzel megelőzhetjük, hogy ezek miatt a gondok miatt vásárlókat veszítsünk.

Tipp: ha egy kifejezés nem teljesít, keressük meg a hibákat: nézzük meg, mi változott a legutóbbi elemzés óta, ellenőrizzük az URL-eket és átirányításokat, szükség esetén javítsuk ki, ami elromlott.

7. Adatokkal támaszthatjuk alá a taxonómiával és az architektúrával kapcsolatos elképzeléseinket, hiszen ezek akkor működnek jól, ha az oldalkeresésekkel vannak összhangban. Az a mód, ahogy a látogatók keresnek az oldalunkon, segítség lehet a termékcsoportok kialakításához, az oldalak elrendezéséhez és kategorizálásához, valamint a navigációhoz is.

Tipp: Ahogy a külső keresők optimalizálásánál a kulcsszavak, úgy az oldal felépítésénél a keresések eredményessége adja nekünk a legjobb útmutatót ahhoz, hogyan javítsunk hatékonyságunkon. Használjuk föl az adatokat, javítsuk folyamatosan a weblapot!

8. Azonosíthatjuk a keresés utáni kilépési oldalakat. Ezáltal meg tudjuk határozni, melyek azok az oldalak, amik nem váltanak ki megfelelő engagementet vagy nem elég relevánsak a felhasználó számára.

Tipp: A Time Spent After Search értékkel együtt elemezve ezeket az oldalakat, megértjük majd, mely oldalakat kell jobban optimalizálni, vagy mely keresőszavakon kell finomhangolni.

9. Kiderül számunkra, gyorsan megtalálják-e a felhasználók, amit keresnek.
Használjuk a Google Analytics Search Refinements műszerét (a Search Terms szekcióban találjuk), hogy megértsük, mennyire gyorsan lelnek rá a keresett tartalomra a látogatóid. Az Average Search Depth azt mutatja meg, hány oldalt nyitott meg a látogató a keresés után. Ha nagyon sokat, akkor az arra utalhat, hogy nehezen találta meg, amit keresni szeretett volna. A % Search Refinements azt mutatja meg, mennyire kellett a látogatónak finomítania eredeti keresőkifejezését, hogy megtalálja, amit szeretne.

Tipp: Az üzletileg legfontosabb termékek vagy szolgáltatások esetében mindkét mutatónál a lehető legalacsonyabb érték elérése a kívánatos. Ha az értékek magasak, javítsuk a hibáinkat a nagyobb konverzió érdekében.

10. Felfedezhetjük az új blogposztokban, videókban és más tartalmakban rejlő új lehetőségeket az oldaladon. A keresési adatok abban is segítenek, milyen tartalmakat érdemes létrehoznunk, mi releváns a felhasználók számára. Ezekből kiderül, hogyan gyárthatunk kulcsszógazdag, informatív kontentet, amire a felhasználók keresnek.

Tipp: A leggyakoribb keresések esetében folyamatosan ellenőrizzük, milyen tartalmaink vannak az oldalon. Folyamatosan gyártsunk tartalmat és optimalizáljunk ezekre a keresőszavakra.