Rengeteg új marketingeszköz jött és ment, mióta online a világ, de egy sem tartott ki olyan sokáig, mint az e-mail. A hírlevél ma is virágkorát éli, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy le fog áldozni a csillaga. Szinte minden webshop használ valamilyen e-mailkampányt, amelyik pedig még nem, az már tervezi. De ahogy sok minden másnak, ennek is ugyanaz a hátulütője, mint az előnye: az, hogy nagyon elterjedt. Mivel az átlagos webes vásárló legalább 4-5 webshoptól is kap rendszeresen hírlevelet, még egy jól összerakott darab is könnyen elsikkadhat. Épp ezért érdemes kicsit kidugni a fejünket a lövészárokból és szétnézni, hogyan és merre is érdemes céloznunk és lőnünk.
A webshop eladásainak növekedését a következő három tényező valamelyikének növelésével érhetjük el: (1) a rendelések gyakorisága, (2) az átlagos kosárérték és (3) a vásárlók száma.
És most lássuk a lényeget, a 4 kampányötletet!
Egy meg egy
Ennél a típusnál a rendelések gyakoriságát próbáljuk növelni. Mégpedig azért, mert új vásárlót behozni költséges dolog. Tegyük fel, hogy egyik termékünkön 5000 forint hasznunk van, átlagosan 4000 forintot kell elköltenünk Facebook-hirdetésre, hogy eladjunk belőle egyet. Azonban amikor ez sikerült, már megszereztük a vásárló e-mail-címét. Tehát a második terméket már e-mail útján adhatjuk el neki, aminek a költsége a nulla felé konvergál. Pláne, ha harmadik és negyedik terméket is vásárol. Persze ehhez kicsit a vevő fejével kell gondolkodjunk, és olyan termékeket ajánlani második és harmadik fordulóban, amikre vágyik. Vett egy játékkonzolt? Pár nap múlva ajánljunk neki egy második kontrollert akciósan! Aztán új játékokat. És így tovább. Az ilyen kampányok a tapasztalatok szerint legalább 10%-kal növelik a visszatérő vásárlók arányát. Ez pedig, a költségüket tekintve kiváló eredmény.
Ha már itt vagy
Az ilyen kampány a kapcsolt eladás logikájára épül, vagyis hogy a legjobb alkalom valakinek eladni, amikor épp vásárol valamit. Pont ezért vannak az élelmiszerboltokban csokik a kasszánál: ha épp elköltöttünk 30 ezer forintot élelmiszerre, valószínűbben költünk még 3 ezret édességre. A dolog ennyire egyszerű: amikor egy első alkalommal nálunk vásárló vesz tőlünk valamit, azonnal kap egy e-mailt, amelyben egy rövid ideig elérhető nagymértékű kedvezményt ajánlunk neki. Például egy kuponkódot kap, amivel bizonyos termékeket 3 napig 50% engedménnyel vehet meg. Persze nem kell, hogy az akció minden termékre kiterjedjen: irányítsuk őt egy konkrét termékkategóriához, amit akciózunk! Fontos, hogy a termékek mindig legyenek raktáron, és legyen elég nagy haszon rajtuk, hogy jelentős engedmény mellett is megérje nekünk eladni őket.
Visszanyerő
Ezzel a kampánytípussal inaktív vásárlóinkat aktivizálhatjuk. Ha egy vevő eddig átlagosan 45 naponta rendelt valamit a webshopból, emlékeztessük őt a 44. napon, mutassunk neki néhány mostanában jól menő terméket, vagy olyan dolgokat, amiket eddig is szívesen vásárolt tőlünk, esetleg ajánljunk föl neki 10% kedvezményt a következő rendelésének értékéből!
Csali
Ennek a kampánynak az első vásárlás elérése a célja, vagyis az, hogy a látogató vevővé változzon. Ezután ugyanis másként fog viszonyulni hozzánk, akármilyen kevés pénzt is költ el nálunk. A trükk egy ellenállhatatlannak tűnő termék eladása bekerülési áron, időnként akár ráfizetéssel is. Itt ugyanis nem az a cél, hogy keressünk az üzleten, hanem hogy megalapozzunk egy hosszú távon gyümölcsöző új kapcsolatot. Ilyenkor az esetleges veszteségre úgy kell gondolnunk, mintha csak hirdetési költségre fizettük volna ki. Természetesen szükség lesz egy második kampányra azoknak, akik megvásárolták a csaliként működő terméket, itt már kínálhatjuk nekik a nekünk tényleges hasznot hozó áruinkat is.
Kapcsolódó cikk:
8 ajánlott e-mail e-kereskedőknek