A globális e-kereskedelmi tevékenység az egyre komolyabb logisztikai fejlesztéseknek és automatizációnak köszönhetően továbbra is folyamatosan növekszik. Az egyre nagyobb forgalommal együtt pedig évről-évre exponenciálisan emelkedik a világszerte kiküldött és vásárlókhoz kézbesített csomagok száma is. 2018-ban globálisan 87 milliárd csomag került kiszállításra a vásárlókhoz, ebből 9,3 milliárdot szállítottak ki Európában.
2017-ben világszerte 74 milliárd csomag talált gazdára, amely 17 százalékos éves növekedést jelent. A világ három legnagyobb csomagküldő piaca pedig továbbra is Kína, az Egyesült Államok és Japán volt. A növekedés üteme pedig folytatódni látszik, annak ellenére, hogy a jelenlegi szám is óriási, hiszen másodpercenként 2760 csomagot küldenek szét világszerte. Az előrejelzések szerint az elektronikus kereskedelemnek köszönhetően 2025-re világszerte 200 milliárd szállítmány kerülhet a fogyasztókhoz.
A legnagyobb, 26 százalékos növekedést idén is Kína produkálta, de az állami támogatások visszavágásának hatására ez mégis elmarad a 2012 és 2016 között tapasztalt 50 százalék feletti emelkedéstől.
Bár a csomagok számát tekintve az Egyesült Államok jóval elmarad Kína mögött, a bevétel itt mégis sokkal jelentősebb. A 91 milliárd dolláros kínai bevétel lényegesen kevesebb az amerikai 119 milliárd dollárnál, amelyet negyedannyi kiszállított csomaggal értek el.
Európában vezet Németország és az Egyesült Királyság
Ami Európát illeti, 2018-ban a legnagyobb csomagküldési forgalmat továbbra is az Egyesült Királyságban és Németországban regisztrálták. Mindkét országban 3,5 milliárd kiszállított tétellel toronymagasan vezetik a kontinens képzeletbeli kiszállítási toplistáját.
Az egy főre eső legmagasabb csomagszám szempontjából Európában továbbra is az Egyesült Királyság vezet, ahol 12,4 százalékos növekedés mellett ez a szám évente 53-ra emelkedett. Csomagszállítás szempontjából is ez a legkiszámíthatóbb piac, hiszen az öt nagy domináns cég, a Royal Mail, a Hermes, az Amazon Logistics, a DHL és UPS lefedi a piac 75 százalékát.
A német piacon -hasonlóan a brit konszolidált helyzethez- szintén 3.5 milliárdos volumen mellett hat nagy szolgáltató uralja a lakossági kiszállítások 98 százalékát. A legnagyobb bevételt produkáló B2B csomagszállítást is a DHL, Hermes, UPS, DPD, GLS és FedEx intézi. Az európai piaci szereplők közti csomagforgalom 65 %-a Németországban zajlik. Ennek az az oka, hogy a távol-keleti konténeres rakományok nagy része Németország kikötőibe érkezik.
A volt állami szereplők, akik alkalmazkodtak a modern idők kihívásaihoz
Az egykor állami irányítás alatt lévő postai szolgáltatóknak 3 nagy piacon sikerült megmaradniuk, és stabilizálni helyzetüket. Franciaországban 1,3 milliárd csomagot kézbesítenek ki évente, melynek 45 százalékát a La Poste szállította házhoz. Ez mintegy 5.6 százalékos emelkedést jelent a 2017-es adatokhoz képest.
Tavaly Norvégiában 61 millió küldemény érkezett meg a címzetthez, ami a Posten Norge komoly infrastrukturális fejlesztéseinek köszönhető. Ennek keretében az állami postai szolgáltató elektromos furgonokat szerzett be. A cég ezzel drasztikusan javította a kiszállítások legkritikusabbnak tartott utolsó mérföldes hatékonyságát, így sikerült a piac szinte teljes egészét lefednie a skandináv országban.
Hasonló a helyzet Svédországban is, ahol az ezredforduló óta jelentősen átalakított formában tovább működő PostNord szállítja ki a küldemények 85 százalékát. Az országban kézbesített csomagok száma 2018-ban elérte a 127 milliós számot, ami közel 13 százalékos növekedést mutat a 2017-es adatokhoz képest.
Hazai helyzet
Magyarországon továbbra is éles verseny jellemzi a csomagküldő szolgáltatások piacát. A hazai online kiskereskedelem forgalma tavaly meghaladta a 425 milliárd forintot, ami mintegy 17 százalékos növekedés jelent a 2017-es adatokhoz képest. Jelentősen nőtt az online vásárlók száma is: 2019 elején már 3,2 millióan voltak, ami szintén 6,5 százalékos növekedés 2018-hoz viszonyítva.
Ezzel együtt pedig a CEP piacon is egyre komolyabb a verseny a csomagküldő szolgálatok között. Tovább folytatódik a trend, hogy a kisebb-nagyobb szolgáltatók a kiszállítás során legnagyobb költséggel járó utolsó mérföldet kiiktassák, és rohamosan bővül a csomagátvételi pontok piaca is.
A nemzetközi megrendelésekre szakosodott multinacionális cégek, mint a TNT, UPS, DHL, és FedEx mellett jelen vannak a magyar tulajdonban lévő, kül- és belföldre is szállító hazai csomagszállítók is. Ilyenek a GLS, DPD, és Trans-o-flex. Ezeken kívül jelen vannak a kifejezetten csak hazai piacra, egyes szegmensekre koncentráló kisebb szolgáltatók is, mint a Sprinter, XPS vagy éppen a már említett csomagautomatákat működtető Foxpost.