Az Egyesült Királyság régóta az online kereskedelem egyik fellegvára Európában. Ráadásul, ha sikerül befutnunk a kalapos hölgyek országában, az egyenes utat jelent az Egyesült Államokba és számos más nyugat-európai országba is. De mitől pörög így az online piac Nagy-Britanniában? És mit kell tudnia egy magyar webáruháznak, ha piacra szeretne lépni a világ ötödik legnagyobb gazdaságában? Ennek jártunk utána.

Több, mint 2,6 billió dollár. Ekkora volt tavaly az Egyesült Királyság GDP-je, mellyel a második legerősebb gazdaság lett az EU-ban Németország után. Az ország virágzó nemzetközi kereskedelmi forgalmat bonyolít, piaca rendkívül színes, kifinomult vásárlói igényekkel. 2017-ben az Egyesült Királyság volt a világ tizedik legnagyobb exportőre, ötödik legnagyobb importőre, valamint az egyik legtöbb globális kereskedelmi kapcsolattal rendelkező piac.

Egy sziget, négy ország, égig érő lehetőségek

Az Egyesült Királyság a világ harmadik legnagyobb e-kereskedelmi piaca, ahol a kiskereskedelmi forgalom közel ötöde online zajlik. Bár az offline eladások az utóbbi években csak mérsékelt növekedést mutattak, az e-kereskedelemben ez mit sem érezhető: a háztartások minden országnál többet, közel 6000 dollárt, azaz több mint másfél millió forintot költöttek online éves szinten. Leggyakrabban ruházati és sporttal kapcsolatos termékek és háztartási cikkek kelnek el az interneten, de népszerűek ez élelmiszerek és elektronikai cikkek is. A brit fogyasztók ráadásul szívesen vásárolnak külföldről: 2015-ben 65%-uk legalább egyszer így is tett. És ha elégedettek, nagy valószínűséggel vissza is térnek: 10-ből 9 vásárló nyitott arra, hogy ismét külföldről rendeljen. Az ország által importált áruk értéke elérte a 636 milliárd dollárt 2016-ban, és a 65 millió lakosból 59 millió rendszeresen használja az internetet, így ideális terep a nemzetközi terjeszkedésre.

MI PÖRÖG A BRIT WEBÁRUHÁZAKBAN?
1. Ruházati és sportcikkek: 54%
2. Háztartási cikkek: 48%
3. Szállások: 42%
4. Utazás: 38%
5. Belépőjegyek: 38%
6. Film és zene: 31%
7. Könyvek, magazinok és újságok: 31%
8. Élelmiszerek: 26%
9. Elektronikai cikkek: 24%
10. Videójátékok és szoftverek: 20%

Kereskedelmi szabályok

Az Egyesült Királyságba viszonylag egyszerű importálni, nincs sok korlátozó tényező. Az import vám mértéke átlagosan 3,5-5%, de bizonyos termékek esetében elérheti a 30%-ot is. Ha a termék ajánlott fogyasztói ára 15 font alatti, úgy sem áfát, sem vámot nem kell fizetni, 15 és 135 font között ÁFA, efelett pedig ÁFA és vám is terheli az árut.

Magyarországról küldött áruk esetében a képlet viszonylag egyszerű: az EU-n belül a legtöbb áru szabad forgalomban van, így nincs vámkezelés, sem behozatali vámot, sem ÁFÁ-t nem kell fizetni. Az EU-n belüli adómentes vásárláshoz azonban érvényes EU-s adószámmal kell rendelkeznünk.

Figyelnünk kell emellett arra, hogy az áruk megfeleljenek az Egyesült Királyságban érvényes szabályoknak és szabványoknak. Ide tartoznak a bevihető áruk típusát és/vagy értékét korlátozó szabályok is. Az Egyesült Királyságba például Omega 3 tartalmú készítmény csak akkor importálható, ha a címzett magánszemély, és ekkor is csak kis mennyiségben. Érdemes az aktuális szabályozást rendszeresen ellenőrizni, melyben segítségünkre lehet szállítmányozó partnerünk, illetve a DHL oldalán elérhető online adatbázis.

Emellett, ha az EU-n belül más tagállamok vállalkozásaival bonyolítunk kereskedelmi forgalmat, akkor meghatározott értékhatár felett statisztikai jelentésben kell beszámolnunk a hatóságok felé. Ezt az értékhatárt minden tagország maga határozza meg éves rendszerességgel, és az értéket jellemzően az utolsó negyedévben publikálják.

Néhány általános tipp a nemzetközi kereskedelemhez

• Ellenőrizze, hogy szükséges-e kiviteli engedély a származási országtól
• Legyen alapos a kereskedelmi dokumentációt illetően
• Részletezze minél jobban a termékleírásokat
• Győződjön meg róla, hogy a megfelelő vámtarifaszámokat adja meg (lásd a letölthető dokumentumban)
• A lehető leggyorsabb szállítás érdekében a címzett összes elérhetőségét bocsássa a szállítmányozó partner rendelkezésére

Visszafogott hangnem, humor és az időjárás. Hogyan kommunikáljunk?

Bármennyire is evidensnek tűnik, nem szabad megfeledkezni arról, hogy az Egyesült Királyság négy különböző entitásból áll: Angliából, Skóciából, Walesből és Észak-Írországból. Mindegyik ország rendkívül büszke saját hagyományaira és történelmi örökségére. Hogy elkerüljük a kínos pillanatokat, csak akkor illessük brit üzleti partnerünket „angol” jelzővel, ha bizonyosak vagyunk származásában.

A britek visszafogottnak és távolságtartónak tűnnek, mivel rendkívül sok udvariassági formulát alkalmaznak a társalgásban, nehogy megsértsék beszélgetőpartnerüket. A túlságosan nyílt véleménynyilvánítás, illetve nemtetszésünk egyértelmű kinyilvánítása rendkívül udvariatlan a szemükben. Azaz ha túlzottan közvetlenek vagyunk, azt arrogánsnak és agresszívnak tekintik, ami könnyen alááshatja a jó üzleti kapcsolatot. Így meg kell tanulnunk olvasni a sorok között. Ha egy brit partnerünktől azt halljuk, hogy „that’s interesting”, ezzel sokszor pont azt szeretnék a tudomásunkra adni, hogy az adott dolog nem tetszik nekik vagy nem releváns számukra.
A humor egy fontos eszköz, melyet gyakran bevetnek, hogy könnyedebbé tegyék a beszélgetést és oldják a feszültséget. Az üzleti tárgyalásokon elsütött humoros megjegyzés azonban nem jelenti azt, hogy az adott kérdést ne vennék komolyan.
Egy tárgyalás jellemzően nem elég számukra ahhoz, hogy megegyezésre jussunk velük. A megbeszéléseket elsősorban olyan fórumnak tekintik, amelyen megvitathatóak a különböző lehetőségek, a döntések tehát jellemzően nem itt születnek. A tárgyalásokat jellemzően rövid, nem a témába vágó kisebb beszélgetéssel kezdik, például az időjárásról. Ezt jó alapnak tekintik a későbbi harmonikus üzleti kapcsolat kialakításához.

A BREXIT és a brit kereskedelem jövője

Az Egyesült Királyság 2019 márciusában kilép az Európai Unióból. Míg az ország az egységes piac része, a kereskedőknek viszonylag egyszerű kiszámolni a piacra lépés várható költségeit.

Hogy milyen konkrét változásokat hoz majd a BREXIT, azt egyelőre korai lenne megjósolni. Ha a BREXIT „szigorú” változata valósul meg, akkor az Egyesült Királyság fokozatosan, de teljesen kivonul az Európai Unió egységes piacáról, ami magával hozza a szállítási költségek változását is. A BREXIT „puha” változata esetén azonban nem lesznek jelentős változások, legalábbis az importőrök szempontjából nem.

Letölthető információs füzet az Egyesült Királysághoz: Kicsi sziget, égig érő lehetőségek

(Támogatott tartalom.)

A DHL külföldi célpiacokat bemutató sorozatának további részei:

Hamarosan következik:

  • Amerikai Egyesült Államok

Ne maradjatok le a külföldi piacokkal kapcsolatos további cikkeinkről,
kövessétek a Kosárérték Facebook oldalát, valamint iratkozzatok fel a hírlevelünkre!

Hirdetés
DHL