“A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét…” – sorolja Gombóc Artúr, a Pom-pom meséinek ikonikus karaktere arra a kérdésre, hogy milyen csokoládét szeret. Ezek a csokifajták pedig könnyen párhuzamba hozhatók az itthoni, szintén ikonikus piacterekkel, mert az egyesíti őket ugyan, hogy definíció szerint mindegyikük marketplace. Ám egyébként, a részletekben számos, fontos és beazonosítható eltérés található közöttük. A következőkben azon piacterekről fogok beszélni, amelyek 2025-ben megkerülhetetlenek, mind partneri, mind felhasználói oldalról.
Amikor a közép-kelet-európai régióban piacterekről beszélgetünk, akkor általában csak a legerősebb teljesítményű, legmagasabb piaci részesedéssel működő óriás webshopokat említjük. Ezeken felül még vannak bőven a régióban, de érdemes elsősorban azt leszögezni, hogy kik diktálják a piacot. Ha úgy tetszik, azzal kezdjük a seregszemlét, hogy kik ma a legnagyobb játékosok.
eMag (2013-)
Ha időrendi sorrendbe akarjuk helyezni a jelenlegi e-kereskedelmi helyzet legfontosabb szereplőit, akkor a felsorolást az eMaggal kell kezdenünk. A céget 2001-ben alapította Radu Apostolescu, Dan Teodosescu és Bogdan Vlad, Magyarországon azonban csak 2013-ban nyitották meg a webáruházukat. Az eMAG 2018-ra olyan hatalmasra nőtte ki magát itthon is, hogy 2022-ben törvénymódosítás volt a következménye ominózus Black Friday akciójuknak.
Az eMag volt az első, aki belátta azt, hogy a szállításnak kulcsfontosságú a szerepe, ezért 2017-ben felvásárolta a Sameday logisztikai szolgáltatót, aminek segítségével az eMag saját raktárán lévő termékei akár két munkanap alatt is megérkezhetnek a hozzánk legközelebbi automatába. Ezekből a Sameday Easyboxokból 2024. novemberéig 1199 egységet helyeztek üzembe országszerte. Az ezen a piactéren kereskedőknek azonban nincs ilyen megkötésük, a néhány naptól, akár a több hétig is tartó szállítási ideig mindent megtalálunk. A román cég legfőbb negatívuma jelenleg, hogy ők is átálltak amolyan “távvezérléses” üzemmódba, mint az Allegro, a román központ irányítja a magyar oldalt is és ez nehezíti a kommunikációt.
Fizz (2024-)
A Fizz.hu egy “silent release” keretében indult el Magyarországon 2024-ben. Emlékszem amikor először elkezdték az irodában azt susmogni körülöttem az emberek 2023-ban, hogy az Otp saját marketplace-en dolgozik. Akkoriban kezdte el belátni fokozatosan mindenki, hogy a marketplace-modell a jövő. Rengeteg újításra adott teret az új felület, újabb szereplő az egyre szűkülő piacon, ráadásul olyan hátországgal, mint az Otp Bank, eléggé kosarazhatónak tűnt a siker.A Fizz legnagyobb előnye, hogy nem kell aggódni sem a garancia, sem a magyar nyelvű ügyfélszolgálat hiánya, sem a kártyacsalások lehetősége miatt, hiszen egy 1949 óta fennálló pénzügyi szolgáltató áll a hátterében. Az oldal indulásakor arra vártunk a legtöbben, hogy egyből az áruhitel lehetőségével fog indulni, azonban ez egy kicsit később vált elérhetővé. Az oldal a tavalyi indulása óta még mindig elég labilisan működik, vásárlás során gyakran lehet belefutni bugokba és technikai hibákba.
Pepita (2019-)
Mivel én nem esek bele a közvetlen vásárlói körébe, ezért nekem a Pepita.hu nagyon sokáig egy rejtély volt. A webáruház, ami a Baba-Mama cuccok szegmenséből el tudott menni a plafonig és elkezdett nyitni a család többi tagjára is. Így lett a Pepita – “a család webáruháza”. Viszont ez nem lett volna elég ahhoz, hogy azt a mértékű növekedést elérjék, amit, így elkezdtek dolgozni azon is, hogy a szórakoztató elektronikai szegmensben toppon legyenek.
A Pepita.hu, a magyar marketplace a szó szoros értelmében. Az oldalukon keresztül árusító partnerek több, mint 90 százaléka magyar kereskedő vagy webáruház. Az online bolton keresztül van lehetőségünk expressz kiszállítás igénybevételére, amivel másnapra megérkezik a csomag (az átlagos 3-5 munkanaptól eltérően), illetve amennyiben a Pepita raktáráról rendelünk, kiterjesztett visszaküldési időszakot (28 nap) is vásárolhatunk magunknak. Egyelőre a Pepitának nincs saját csomagautomata vagy csomagpont rendszere, illetve ezen felül saját garancia programja sem.
Allegro (2024-)
Amikor utána kell nézni, hogy milyen versenytársaink vannak a marketplace-ek között, akkor az Amazon és az eBay után, melyek leginkább a nyugat-európai régióra korlátozódnak, a harmadik legtöbb felhasználóval rendelkező közép-európai rivális, az Allegro. Az Allegro betörése a magyar piacra a trendeket követve várható volt, mivel a Mall Group egybeolvadása a lengyelekkel 2022-ben megtörtént. Az, hogy ez a “silent release” 2024-ben mennyire volt átütő és mennyi ideig fog tudni fennmaradni a cég itthon, az már más kérdés.
A lengyelek jól rátapintottak arra, hogy nagy szükség van egy jó garancia programra ahhoz, hogy sikeresek legyenek és az Allegro Protect valóban a legnagyobb előnye az oldalnak. Ahogy ők fogalmaznak: minden vásárlásra érvényes, két éves vásárlás utáni támogatás és akár másfél millió forint visszatérítés. Viszont a garancia program hátránya, hogy nincs magyar bejegyzett cég és ezáltal nincs hivatalos magyar ügyfélszolgálat sem. A számlákat lengyel áfával állítják ki, ami céges vásárlás esetén akadályozó tényező. Az Allegro.hu honlap eléggé gyerekcipőben jár még, böngészés során gyakran vált át lengyelre az oldal szövegezése.
Temu (2023-)
A kínai piactér óriást, ami az elmúlt évek legfontosabb e-kereskedelmi változásait hozta, nem kell bemutatni senkinek. 2024 első negyedévének végére az import árut vásárló magyarok 29 százaléka vásárolt már a Temun. Az oldalt eredetileg 2022-ben hozták létre, azonban a régióba és Magyarországra csak egy évvel később, 2023-ban robbant be. Az ő esetükben pedig teljesen reális a robbanás kifejezést használni, hiszen olyan mértékben változtatták meg a piac alakulását, amire senki sem volt felkészülve.
A Temu a nulladik perctől kezdve, hosszú távú stratégiával építette a vásárlói bázisát. A vásárlók csak akkor érték el a néha 95 százalékos kuponokat, hogyha letöltötték az applikációt. Ezáltal rengeteg letöltést generáltak és mindenkinek a tudatalattijába is bekerültek hosszútávon. Ha vásároltál már Temuról, te is tudod, hogy a vásárlás páratlanul gyorsan megy, körülbelül három kattintás és kész a rendelés.
Mindezen felül viszont a Temu ebben a listában az a piactér, amelynek vizsgálatakor figyelembe kell venni a morális kérdéseket is. Például, hogy jó-e nekünk, hogy filléres dolgokat halmozunk föl egy olyan klímaváltozási helyzetben, amiben jelenleg élünk. Az pedig, hogy sok esetben a kuponok megtévesztők, már csak hab a tortán.
Zalando (2022-)
A Zalando SE különlegessége, hogy ők Nyugat-Európából indultak el a közép-európai és balkáni piacok irányába. 2008-ban indultak Berlinben, azonban 2024 végére, 25 országban, több, mint 51 millió felhasználóval rendelkeztek. 2024-ben felvásárolták az Ördög Nórával felvett, reklám szlogenekkel híressé vált About You cégcsoportot és a mai napra ők váltak a divat és életmód webáruházak legnagyobb piacterévé egész Európában.
A Zalando hosszútávú célja az, hogy ők lehessenek az a csatorna, ahol az egész európai divattal és életmóddal foglalkozó webshopok meg tudnak jelenni. Ezért az ő különlegességük inkább B2B oldalról nézve látható. A német cég a kezdetektől fogva nagyon nagy hangsúlyt fektetett logisztikai kérdésekre, így először Zalando Logistics Solution létrehozásával, majd a ZEOS, azaz a Zalando E-Commerce Operating System bevezetésével segítette a partnereit abban, hogy nekik ne kelljen a terméken kívül másra koncentrálniuk.
A marketplace kategória különdíjasa:
Alza (2016-)
Az Alza megjelenése a hazai piacon még akkor történt meg, amikor a nagy Black Friday láz elérte Magyarországot. Eleinte még nem volt komolyabb célközönsége, viszont a kis, zöld manó tévés megjelenésével szinte azonnal bekerült a köztudatba. Az Alza az egyetlen kakukktojás a felsoroltak között, akinek ugyan a számítástechnikai kategóriába lehet tenni a fő szegmensét, viszont nem számít piactérnek, legalábbis Magyarországon. A cseh piacon hasonlóan működik, mint az eMAG, azonban Magyarországon csak saját raktárkészletről értékesít.
A cseh cég legkiemelkedőbb és legismertebb jelzője, hogyha csomagautomatába rendelünk, akkor másnapra ott van. Ez nem csalás, nem ámítás, mert amennyiben leadjuk az AlzaBox rendelésünket aznap éjfélig, az a következő napon már ott lesz. (Országrész függő, hogy pontosan hány órától vehetjük át a csomagunkat.)