Az Európai Unió szabályozó hatóságainak malmai közismerten nem éppen a leggyorsabb tempóban őrlő intézmények közé tartoznak, ám végül csak meghozzák azokat az intézkedéseket, amelyek az uniós piac védelmét szolgálják. Úgy tűnik, kitalálták: hogyan lehetne beterelni az uniós szabályok keretei közé a Temu-t, a Sheint-t. De akár majd más, leendő kínai e-kereskedelmi óriásokat is.

Új szabályozással néz szembe az Európai Unióban a Temu, a Shein és az Amazon Marketplace, ami rászoríthatja ezeket a online kereskedelmi óriásokat, hogy betartsák a nem biztonságos és az illegális termékekre vonatkozó európai szabványokat – tudta meg a Financial Times. A hírt átvette a Reuters is, de a hírügynökség hiába próbált állásfoglalást kérni a cégektől az üggyel kapcsolatban, egyelőre nem járt sikerrel.

A változtatás lényege, ha elfogadják az uniós tagállamok, az lenne, hogy az importált termékek biztonságosságáért és legális forrásból származásáért az azokat értékesítő online platformok lennének felelősek, nem pedig a vásárlók, akik de facto behozzák a termékeket az Európai Unió területére. Szakértők szerint ez megtörheti az egyik vagy a másik szempontból gyanús árucikkek beözönlését Kínából az EU-ba.

A Financial Times birtokába került az új rendelettel kapcsolatos javaslattervezet gyakorlatilag vámellenőrzési reformot jelentene. Az új regula az lenne, hogy az elektronikus kereskedelmi platformokat köteleznék arra, hogy mielőtt a platformjaikon árult termék beérkezik az EU-ba, szolgáltassanak arról adatokat. Ez a szabályozó intézmények szerint javítaná a vámosok ellenőrzési lehetőségeit.

Az európai e-kereskedők és szakértők az első pillanattól panaszkodtak

A változtatási javaslatot a nagy tömegű áru elektronikus kereskedelmi importjával kapcsolatos panaszok szülték. A Portfolio például arról írt 2024 májusában, hogy a havonta több mint 75 millió európai uniós felhasználót kiszolgáló Temu nem biztosít elegendő információt a platformján kereskedő eladókról. Így nem garantálható, hogy az értékesített termékek megfelelnek az uniós előírásoknak.

A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint a vállalat olyan technikákat alkalmaz, amelyek célja, hogy a vásárlók többet költsenek annál, amit terveznek. Példaként említik erre, hogy egy termék kiválasztása esetén a felhasználók további, drágább termékeket is megkaphatnak, valamint hogy a fiók törlése jelentősen nehezebb, mint annak létrehozása.

A panaszosok az algoritmusok átláthatóságának hiányát is kifogásolták. Ezek az algoritmusok döntenek arról, milyen termékeket ajánljon a platform a felhasználóknak. Emellett a Temu megjelenésének első pillanatától kezdve fennálltak az értékesített termékek biztonságával és a hamisított áruk forgalmazásával kapcsolatos aggályok. A panaszokat Írországban nyújtották be, mivel itt található a Temu európai központja.

Az Egyesült Államokban is támadás alatt a Temu – ahogy a csövön kifér

„A Temu nem az a fajta online piactér, amilyen az Amazon vagy a Walmart. Hanem valójában egy adattolvaj vállalkozás, ahol az online értékesítés csak a célt szentesítő eszköz” – idézte a Forbes 2024 nyarán az Arkansas állami főügyészét. Tim Griffin ugyanis bírósági keresetet nyújtott be a kínai piactér üzemeltetői ellen. Ez volt az első alkalom, hogy az Egyesült Államokban egy szövetségi állam indított pert az áruház ellen, nem pedig fogyasztói panasz alapján indul az eljárás.

A Temu agresszív piacszerzési stratégiája egyre több országban verte ki a biztosítékot, ezért sokfelé futnak versenyfelügyeleti eljárások a kínai óriás tisztességtelen gyakorlataira hivatkozva.

A magyar versenyhatóság is ki akarja kényszeríteni a Temutól, hogy hagyja abba a „nem létező kedvezmények” kiírását és a „pszichés nyomásgyakorlást”. Részben ezek a jogcímek adtak alapot ahhoz, hogy versenyfelügyeleti eljárás induljon a kínai online piactér ellen. Azt azért el kell ismerni, hogy a Temu honlapja lehetőséget biztosít a panaszok benyújtására. Egyelőre azonban nyitott kérdés – és ezen segíthet az uniós szabályozás megváltoztatása –, hogy a jelenlegi regula alapján lehet-e megfelelően felügyelni a nagy kínai online piacterek működését. Ez esetenként bizonyos szabályozásokat, például a kis értékű csomagok uniós vámmentességét használja ki.

Egyszerű vásárlóvá válnak az online piacterek ügyfelei

Az Európai Unióba 4,6 milliárd kisebb értékű csomag érkezett 2024-ben, ami négyszerese a 2022-es mennyiségnek. Ennek több mint 90 százalékát Kínában adták fel. A megugrott mennyiség önmagában elviselhetetlen terhet rak a vámhatóságokra. A reformtervezet ezért úgy szól, hogy a kiskereskedőnek kell összegereblyézni a vámokat és az áfát. Magyarán a jövőben nem a vásárló lenne az importőr, miközben az online platform csak az adásvétel közvetítője.

Ugyancsak a kiskereskedő felelőssége lenne, hogy a termékek, amelyek átáramlanak a platformján, megfeleljenek az uniós előírásoknak. A javaslat értelmében eltörölnék azt a szabályt, amely szerint a 150 eurónál (61 ezer forint) alacsonyabb értékű csomagokat vámmentesen lehet behozni az Európai Unió területére.

A 27 EU-tagállami nemzeti hatóságait egy uniós szintű központi szervezetben (EUCA) egyesítenék. Ez az ötlet vélhetően nem fog minden tagállam kormányának tetszeni. Az uniós intézmények szakértői azt is mérlegelik, hogy javasolják kezelési költség bevezetését minden importált csomag esetén.