Bár a koronavírus járvány ideje alatt Európában és általában a nyugati piacokon is hatalmas potenciált láttak az e-kereskedők a live shopping intézményében, a várt áttörés azonban elmaradt. Bár az élő videó streames értékesítés ismertsége folyamatosan nő, elfogadottsága mégis  jóval elmarad a távol-keleti piacokétól.

Ezt látszik alátámasztani az Ecommerce Europe által közreadott közvéleménykutatás is, amelyet az ECC Köln piackutató készített a német vásárlók körében. E szerint: a live shopping egyre ismertebbé válik Németországban. Olyannyira, hogy már  a fogyasztók 60 százaléka ismeri a kifejezést, ami a három évvel ezelőtti szám duplája. Ugyanakkor a németek közül még mindig csak kevesen vesznek részt aktívan is a live shoppingban.

A felmérés szerint a németek nyolc százaléka vett már részt live shoppingban, más néven in-stream shoppingban, amely során a vásárlók élő termékbemutatók közben vásárolhatnak. Ezek a vásárolható videók leggyakrabban a közösségi média platformjain jelennek meg, de kereskedők weboldalain is elérhetők, például a Zara a múlt héten indította el Zara Streaming szolgáltatását több európai országban is.

Bár a live shopping ismertsége megduplázódott 2021-hez képest, amikor csak a németek 4 százaléka próbálta ki, az általános elterjedtsége még mindig csekély. A német fogyasztók mindössze 21 százaléka nyitott arra, hogy a jövőben részt vegyen egy live shopping eseményen, és leginkább a 18-29 éves korosztály mutat érdeklődést (34%). Ennek ellenére a fiatalok kétharmada továbbra sem számít arra, hogy használni fogja ezt a lehetőséget.

Ázsiában már népszerű

Ázsiában, de különösen Kínában a live shopping rendkívül népszerű műfaj. A kommunista világhatalom határain belül naponta több tízezer élő közvetítés több száz millió nézőt vonz. Ettől Európa messze van. Előzetesen úgy mérték, hogy a legtöbb európai fogyasztó nyitott e koncepció iránt. Ám a friss mérések mást mutatnak: a live shopping népszerűsége Németországban például jelentősen el is marad e várakozásoktól.

A live shopping lassú elterjedése miatt késleltetheti  a TikTok a TikTok Shop bevezetését a kontinentális Európában. Ezt a vállalat hivatalosan ugyan még soha nem erősítette meg, de idén csak Spanyolországban és Írországban indul el ez a szolgáltatás.  További európai országokban már csak jövőre indulhat el a szolgáltatás.

Mind Európában, mind hazánkban is lényegesen népszerűbbek a rövid, vásárlásra ösztönző videók, amelyekkel például a Temu is előszeretettel csalogatja plaftormjára az új ügyfeleket. Ezek azonban számos ponton lényegesen különböznek az élő videós értékesítéstől és hatékonyságuk már régóta bizonyított, könnyedén átültethetőek szinte bármilyen videós platformra.

Másfélszeres átkattintási arány

A Vidjet részletesen bemutatta a két műfaj közötti különbséget. Szerintük a vásárlásösztönző rövid videók akár 300 százalékkal is növelhetik az átkattintási arányt. Sőt: ennél is  hatékonyabbak, ha ezek a videók közösségi platformon érkeznek. Ott, ahol a vásárlók jóval nagyobb eséllyel kattintanak olyan videóra, amely egy ismerőstől érkezett, ott akár 150 százalékos az átkattintási arány.

Összességében egy hagyományos termék videónál, akár 400 százalékkal hatékonyabbak is lehetnek. És mindezen felül ezek a videók rendkívül értékes adatokat szolgáltatnak. Például pontosan tudhatjuk meddig nézte valaki a videót és a részletes statisztikai adatok segíthetnek a vállalkozásoknak abban, hogy kialakítsák a megfelelő multimédiás stratégiájukat.

Live shopping: menő

Bár az amerikai és különösen európai piacon meglehetősen komoly az ellenállás a vásárlók részéről, ennek ellenére a live shoppinggal kapcsolatos globális adatok továbbra is meglehetősen meggyőzőek.

2023-ban a globális élő közvetítési piac 1,49 milliárd dollárra nőtt, szemben a 2022-es 1,24 milliárd dollárral. A becslések szerint 2027-re ez a piac meghaladja majd a hárommilliárd dollárt, évi 21,2 százalékos összetett növekedési ütem mellett. 2028-ra előretekintve: az élő e-kereskedelmi szektor várhatóan eléri a 2 564,87 milliárd dollárt. Ez már  igen jelentős növekedést jelent és jól jelzi és az élő online vásárlás egyre növekvő globális fontosságát.

Az AliExpress, amely már most is megkerülhetetlen szereplő az e-kereskedelemben, hamarosan bővíti élő közvetítési szolgáltatásait az Egyesült Királyság piacán, továbbá bevezeti a „Choice” nevű, emelt szintű vásárlási szolgáltatását is. A Choice célja, hogy megkönnyítse a határokon átnyúló vásárlást mind a kereskedők, mind a vásárlók számára. Ez a szolgáltatás lehetővé teszi az AliExpress számára, hogy nagyobb kontrollt gyakoroljon a termékkínálat és minőség felett, miközben szélesebb választékot kínál. A vásárlói élmény teljes körű kezelése révén a vállalat növelni tudta az ügyfél-elégedettséget.

Influencerekre támaszkodva?

Az élőzés sok gyakorlati előnye ellenére az új vásárlási szokások bevezetése időt vesz igénybe – írja riportjában a Vogue Business. A Nyugat-európai piacokon, ahol  e közvetítések még újak, a befutott influenszerekkel például lehet új közönséget építeni. Az AliExpress a népszerű kultúrára és a közösségi kapcsolatokra építve alapozza meg a közönségét. Ennek részeként az Egyesült Királyságban létrehozták az „It Girls by AliExpress” nevű influenszer közösséget, amelyet Olivia Attwood televíziós műsorvezető és modell indított el.

Az „It Girls” egy interaktív program, amely lehetővé teszi az influenszerek számára, hogy saját válogatásaikat bemutassák. Személyre szabott boltjukban közvetlen kapcsolatot létesíthetnek követőikkel rövid videókon és élő közvetítéseken keresztül. Attwood mellett a Love Island sztárja, Kady McDermott is saját vásárolható ajánlásokat kínál. A vásárlók kedvenc influencereik ajánlásait böngészhetik, és termékeket vásárolhatnak az „It Girls” mini boltból vagy közvetlenül az élő közvetítések során.

Attwood szerint a közönség örömmel fogadja majd az élő közvetítéses vásárlás lehetőségét, amely során együtt vásárolhatnak és megoszthatják véleményüket, stílus tippjeiket. Az élő közvetítések lehetőséget biztosítanak a műsorvezetőknek, hogy bemutassák tudásukat és új módon kapcsolódjanak közönségükhöz.

Ázsia már bizonyította, hogy működik

A világ harmadik legnagyobb e-commerce piacán a lakosság 80 százaléka vásárol online. Az új módszerek keresése a vásárlási élmény javítására itt live streaming „formájában” is izgalmas lehetőséget jelent. Mind a márkák, mind a fogyasztók számára profitálható helyzetet teremt a visszaküldések kockázatának csökkentése, az elégedettség növelése, a különböző termékkínálatok bemutatása.

Ázsiában már bizonyosodott, hogy az élő közvetítések új életet lehelnek a gyorsan bővülő e-kereskedelmi világba. Mégpedig azzal az egyedülálló képességükkel, hogy ötvözik az online vásárlás praktikus előnyeit a szórakozással és a kapcsolódással.  Az igazi kérdés, hogy a nagyobb nyugati márkáknak sikerülhet-e kiaknázni a live shoppingban rejlő marketing lehetőségeket.