Milyen megfontolásból kezd valaki olyan cégvezetők, nagyvállalati döntéshozók mentorálásával foglalkozni, akik női célcsoportra fókuszálnak? Miről szól valójában a B2W Fesztivál? Hogy néz ki a marketingstratégia építés, ha kifejezetten női fogyasztókat szeretnénk eredményesen elérni ? Ezekről is kérdeztük Pálfi Éva brand stratégát és dizájnert.
Pálfi Éva 22 éve tervez vizuális marketinget olyan cégeknek, akik nőknek adnak el. Ő a Magyar Marketing Szövetség Női Tagozatának elnöke, a Metropolitan Egyetem B2W Marketing oktatója, a B2W & Wealfort Institute alapítója. De olyan könyvek szerzője is, mint a Mindenki Nőknek ad el vagy a Hogyan adj el nőknek B2W?. VIP Mentorprogramjában és konzultációin cégvezetőknek segít márkáik sikerét növelni.
– Az online marketing egy olyan, folyamatosan változó terület, amely állandó megújulást kíván meg a szolgáltatóktól is. Mi a te megoldásod? Hogyan maradsz képben a legújabb trendekkel?
– Fontos, hogy legyen egy erős stratégiánk, pozicionálásunk és egy tisztán meghatározott célunk. A legfontosabb pedig egy olyan ügy, ami mellett kiállunk. Minden trend, új eszköz és technológiai újdonság csupán eszköz, amely segít a terveink megvalósításában.
Az eszközök, webes felületek kiválasztásánál az első kérdés mindig az, hogy a segítségükkel könnyebben tudunk-e kapcsolódni a célcsoportunkhoz. A magyar nők esetében különösen fontos, hogy minél rövidebb idő alatt tudjunk releváns információkkal szolgálni, bizalmat ébreszteni termékeinkkel, szolgáltatásainkkal. Ha ehhez egy olyan élményt is tud márkánk nyújtani, amely kiszakítja őt a mindennapokból, akkor nyert ügyünk van.
Ugyanígy, a vizuális kommunikációban is minden marketingesnek azt javaslom, hogy például csak akkor emeljen be új stílusjegyeket a kommunikációjába, ha ezek a változások integrálódnak a brand stratégiába. Ha nem, úgy elég csak itt-ott frissíteni pár kreatívot. Csak annyi kell, hogy érzékelje a vevő az újdonság ízét. Ennél erősebben nem ajánlom, hiszen az újítás, ha jót akarunk, sosem mehet a márkaarculat rovására.
– Mi a magyarázatod arra, hogy kifejezetten a női vásárlókra koncentrálsz? Személyes tapasztalatra épül ez a vár?
– Divattervezőként végeztem a MOME-n, 1998-ban. Ekkor diplomáztam a Pécsi Tudományegyetemen is, és a design, illetve a pszichológia és a szociológia egymást erősítették bennem. Már a 90-es évek elején is nagyon tudatosan terveztem. A tanulmányaim alatt többnyire reklámügynökségek bíztak meg külsős munkákkal, és mire végeztem, már egy hazai divatcég kreatív igazgatója voltam.
Az elmúlt 25 évben szinte csak olyan cégeknek dolgoztam, akik nőknek adtak el. Úgy érzem: ez passzol hozzám, így tudok igazán kiteljesedni.
2015-ben fogalmazódott meg bennem az érzés, hogy szívesen átadnám ezt a tudást. Bármerre néztem, azt láttam, hogy a cégek maszkulin marketinget használnak, ezzel rengeteg kárt okozva a nők önbizalmában és társadalmi megítélésében. Ekkor kezdtem tréningeket tartani, előadásokat vállalni és elindultak az átfogó magyar piackutatási projektek is – kifejezetten női fogyasztókra fókuszálva.
– A szolgáltatásaid egészen széles skálán mozognak: a tanácsadás, a grafikai munkák, a weboldal tervezés, szövegírás, tréningek tartása, fesztiválszervezés, stb. mind belefér. Van ezek között olyan, aminek a fontosságát külön is kiemelnéd?
– Nem mondanék le ma sem a grafit ceruzáról, sem a szebbnél szebb papírokról, pedig 90 százalékban már mindent digitálisan készítek. Képzeld! Vannak festményeim is, erről nagyon keveset beszélek, divatgrafikák hatalmas méretben, akril/vászon technikával. Ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy imádok alkotni, stratégiát tervezni és jól eső érzés átadni ezt a tudást. És amikor tanítok, akkor pedig ezzel együtt mentorálok is. Úgy segítek a diákjaimnak, legyenek ők akár cégvezetők, nagyvállalati döntéshozók, hogy kihozok belőlük olyan értékeket is, amikről még maguk sem tudták, hogy megvan bennük.
A B2W Fesztivált pedig tényleg csodaként élem meg. Mi más lenne, ha példaértékű szakértők osztják meg az elmúlt évben szerzett tapasztalataikat, ha itt együtt teszünk egy fantasztikus ügyért, ha igyekszünk formálni a cégek és a média gondolkodását a női célpiacról?
De mindegyik tevékenység ugyanolyan fontos az életemben. Az egyik inspirálja, kiegészíti a másikat és viszont.
– Akkor a mennyből ugorjunk le kicsit a pokolba: felidéznéd, hogy mi volt legnagyobb kudarcod? És ma mit mondasz, mit tanultál belőle? Hogyan sikerült a padlóról felállni?
– Egy női jeans márkát hoztunk létre 2002-ben, amiben több magyarországi kereskedő is látott fantáziát. A ruhák, amiket terveztem, nem az egyszerű ötzsebes farmerek voltak, hanem itt-ott zsebes, rafinált vonalvezetésű darabok, tűzésekkel, applikációkkal.
Egy nagy baj volt velük, hogy a hazai varrodák nem tudták – és mint utóbb kiderült, nem is akarták – teljesíteni a rendelt mennyiségek legyártását , a tervek komplexitása miatt. Nem a pénzen múlt, hanem egészen egyszerűen nem volt meg bennük az újításra való nyitottság, a változásba betenni szükséges plusz energiaráfordítás igénye, és az egész nem tudott így célba érni . Időközben beszivárogtak, majd elterjedtek a keleti piacról származó, extrábbnál extrább divat darabok, és jóval olcsóbban is kerültek a piacra, mint amennyiért mi vállalni tudtuk volna. Nagy csapásként éltem meg ezt a kudarcot.
Amit tanultam belőle, az a hozzáállás. Az , hogy amit eltervezünk, azt végig is kell tudni csinálni. Mert nem elég csak a marketing! Ha nem elég jó a termék, ha nem megfelelő a gyártási infrastruktúra, akkor elmarad a siker. A vezetés részéről is, de bizony: tőlem is több célzott információt kellett volna kapnia a rendszernek, hogy a benne dolgozók motiváltak maradjanak, mi pedig eladhassuk a terméket.
– Hogy látod a női vállalkozók helyzetét? Mik a legfőbb nehézségek, amikkel szembe kell nézniük
– A női vállalkozók számára ma minden adott ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Amiben nekünk támogatnunk kell őket, az az önbizalom növelése, a tehetségük profi prezentálása. Teljesen felesleges az ezeréves nehézségekkel traumatizálni a szülőknek az alfákat, a Z generáció fiatal korosztályát, mert ők ebből semmit nem éreznek. Ehelyett a visszahúzó erő helyett sokkal inkább támogatni kellene őket.
– Női célcsoporttal rendelkező cégek mellett női vállalkozókkal is foglalkozol. Ez mennyire igényel különböző munkafolyamatokat a részedről?
– Piackutatással kezdünk minden alkalommal, hiszen a női célcsoport sem egy homogén massza. Minden nőnek van egy egyedi stílusa, és természetesen az életkorból, élethelyzetből adódó különbségek is számottevőek. Ha van egy jó szolgáltatásunk, jó termékünk, akkor a következő lépésként jobban meg kell ismernünk őket ahhoz, hogy meg tudjuk szólítani őket. Ezt követően stratégiát kell alkotni, ami egy hosszabb folyamat, de mire minden összeáll, pontosan tudjuk, hogy mi az az üzenet, amit a vevőnk megjegyez és továbbad majd. Szeretném, ha minden nő tisztában lenne az értékeivel. Ha okos fogyasztóvá válna, olyanná, aki felismeri, hogy mi jó neki, és nem hagyja magát manipulálni.
A nőket célzó cégeknek ebben az esetben nincs más lehetőségük, mint olyan élményeket teremteni a számukra, melyek képesek kiszakítani őket a mindennapok rutinjából – és képesek inspirálni őket. Ez egy win-win szituáció, hiszen segítik a nőket az énképük megerősítésében, a vállalatok pedig a stabil ügyfélkörnek köszönhetően eredményesebbek lesznek. Aki idáig eljut, megérti, hogy a B2W társadalmi szinten is közös ügyünk. Az alapjait – mi, együtt – már megteremtettük.
A vállalkozónők esetében azonban privát is segítem a hölgyeket az önbizalmuk megerősítésében is, mert igenis rengeteg olyan szuperképességük van, amit akár személyes márkaépítésben, akár cégvezetésben eredményesen, sikeresen tudnak használni. Nőként és vállalkozónőként is minden lehetőségünk megvan egy sokkal tudatosabb, felelősebb élet kialakítására, amiben mi nők minden szerepünkben kiteljesedhetünk és nem hagyjuk magunkat manipulálni a régi rossz szokások, vagy a marketing és média hatására.
Erről szól a B2W és ez az, ami mellett elköteleződtem.