Az ismert SEO elemzőcég több tízezer egyesült államokbeli oldal adatait vizsgálta meg, mivel a Google ígérete szerint hamarosan a rangsorolásnál is a Core Web Vitals (CWV) mutatókat veszi majd alapul.
A Semrush áprilisban publikálta átfogó tanulmányát, amelyhez nagyjából 78 ezer URL teljesítményét vizsgálták meg asztali nézetben és ugyanennyit mobilnézetben. A vizsgálathoz 10 ezer, saját adatbázisban összegyűjtött kulcsszóra indítottak keresést a Google keresőmotorjában, és az első 10 helyen rangsorolt URL értékelését gyűjtötték össze. A kulcsszavakat véletlenszerűen választották ki, vagyis mindenféle témájú, hosszúságú és népszerűségű kifejezés szerepelt köztük.
A kutatás oka a keresőnagyhatalom által régóta lebegtetett, és a legutóbbi közlések szerint már igencsak küszöbön álló frissítésben keresendő. Ugyan még nem lehet tudni, ez mennyire változtatja majd meg a jelenlegi keresési eredményeket a SERP-eken (Search Engine Results Page, vagyis keresésieredmény-oldalakon) megjelenő organikus találatoknál, de a Google többször is utalt arra a hivatalos kommunikációjában, hogy a jövőben alapvető jelentőséget tulajdonít majd a Core Web Vitals értékeknek.
Milyen mutatókból áll össze a Core Web Vitals? LCP (Largest Contentful Paint – legnagyobb vizuális tartalomválasz): azt az időt mutatja meg, amely alatt az oldalon található legnagyobb kép vagy szövegblokk betöltődik, vagyis amikorra a felhasználó egy megfelelően használható oldalt lát a böngészőben. FID (First Input Delay – az első válasz betöltési ideje): az az idő, ami egy kérésre (pl. linkre kattintásra, gomb megnyomására) adott válaszhoz szükséges. A kutatásban a Semrush egy hasonló mérőszámot, a TBT-t (Total Blocking Time - Teljes blokkolási időt) mérte, mert a “lab” típusú mérésekhez ez a megfelelőbb. CLS (Cumulative Layout Shift – az elrendezés összmozgása): azt a jelenséget írja le, amikor az oldal betöltése során egyes később betöltődő elemek eltolják a többi tartalmat.
A tanulmány legfőbb megállapításai:
- Egy weboldal egyes URL-jei különböző értékeléseket kaphatnak mobil és desktop nézetben.
- Egy adott weboldal optimalizálásához számos területet, tényezőt figyelembe kell venni.
- Mobil nézetben több URL kap “Gyenge” értékelést, mint desktop nézetben. (“Gyenge” értékeléshez elegendő, ha a 3 fő tényező közül egy nem üti meg a mércét.)
- Ugyanígy a legmagasabb, “Jó” értékelést is jóval több desktop URL kapta meg, mint mobilos társaik.
- Azok az URL-ek, amelyek “Jó” minősítéssel bírnak, nagy többségében már most is jó pozícióban vannak a SERP oldalakon.
- A három mutató közül a legnagyobb vizuális tartalomválaszt (LCP) nézve állnak legjobban a weboldalak.
- Valószínűleg a Core Web Vitals mutatókon való javítás jelenti majd a leghatékonyabb keresőoptimalizálási módot a frissítés bevezetését követően – ezt a mostani tendenciák is igazolni látszanak.
A mobil URL-ek túlnyomó része messze elmarad az elvárásoktól
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a vizsgált URL-ek többsége átlagosan jóval gyengébben teljesít mobil nézetben. Hogy a pontos arányokat érzékeltessük:
- közel 84%-uk mobilon általánosan “Gyenge” vagy “Javításra szorul” CWV minősítést kapott (14,5% “Javításra szorul” és 69,3% “Gyenge”);
- az olyan URL-ek aránya, amelyeknél egy érték “Javításra szorul”, de a többi “Jó”, desktop verzióban 22,9%, de mobilon csak 14,5%;
- ugyanakkor azok, amelyek mindhárom mutatóban “Gyenge” minősítést kaptak, desktopon csak 1,3%-ot, míg mobilon 7,8%-ot tesznek ki.
Ez azért is lehet aggasztó sokaknak, mert a cég már jó néhány éve hangsúlyozza, hogy az okostelefonok alapvetővé válása miatt a “mobile first” szemlélet a követendő – a webfejlesztő cégek nagy része is már eleve mobilra tervezi az oldalakat. Ha viszont ez a hamarosan élesbe kerülő frissítésben valóban olyan fontos szempont lesz, a SERP pozíciót nézve nagy változásokkal kell számolni.
A teljes tanulmány szabadon hozzáférhető a Semrush weboldalán.
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli