Nagyon sok webáruház tulajdonos kerül egyre nehezebb helyzetbe manapság. Kihívást jelentett az orosz-ukrán háború, majd az infláció elszabadulása egyaránt. A potenciális vásárlók kezében egyre kevesebb pénz van. Ennek hatására szegmensenként változó mértékben visszaesett a webshopok értékesítési volumene is. Természetesen vannak olyan webáruházak is, melyeket nem érintették komolyabban a közelmúlt kihívásai, sőt voltak akik növekedni tudtak a nehézségek ellenére is.

Ezzel párhuzamosan folyamatosan jelennek meg újabb és újabb webshopok. Ezek egyre jelentősebb része külföldről érkezik (gondoljunk csak a TEMU-ra). A rossz hír az, hogy a külföldi vállalkozások nagy része felkészülten és tőkeerősen érkezik Magyarországra. Ez azt jelenti, hogy a stratégiától függően hajlandó akár évekig is veszteségesen működni annak érdekében, hogy piacot szerezzen. Sajnos erre a kiélezett versenyre kevés hazai webshop áll készen. 

Az okok ezek mögött rendkívül összetettek. Az egyik akut összetevő a webshopok működése. Sok hazai webáruház azt a stratégiát követi, hogy az árkedvezményt használja első vagy egyetlen forgalomnövelő eszközként. Ez azt eredményezte, hogy gyakorlatilag minimális tartalékkal vagy tartalék nélkül kerültek a jelenlegi nehéz helyzetbe és viszonylag kevés eszköz birtokában kell “megküzdeniük a riválisokkal”.

Szerencsére több lehetőségük is van a webáruház tulajdonosoknak, amelyek segítségével elkerülhetik az árversenyt. Nézzük meg mik ezek!

Márkaépítés

Ma már ott tartunk, hogy elengedhetetlen, hogy egy webáruház saját brand-et építsen. Míg korábban elegendő volt egy pár jó Google Ads (gyerekkorában AdWords) kampányt építeni és indítani, addig mára nem elég látszani, ki is kell tűnni a tömegből. Annak érdekében, hogy minél inkább kitűnhessen a webáruházad a tömegből érdemes azokat az előnyöket megfogalmazni, ami a webshopot igazán különlegessé teszi. Röviden: készíts  USP-ket.

A Sneci.hu esetében  mi az induláskor három üzenetet fogalmaztunk meg:

  • az átlagos horgászokhoz szólunk (nem a versenyhorgászokat akartuk elérni)
  • segítünk, ha bármilyen gond van (gyors szerviz és csere)
  • gyorsak vagyunk – igyekeztünk minél előbb szállítani

A USP mellett a tapasztalataink azt mutatják, hogy nagyon fontos további kötődést kiépíteni a felhasználók és a webáruház között. Erre két módot javaslok. Mi a Sneci.hu esetén mindkét eszközt alkalmaztuk. 

Fiktív “személy”

Az első és eddig egyetlen  fiktív személyünk egy “kabala állat”. A szerencsehozó hal grafikai kivitelezését követően, aktívan bevontuk a követőinket a későbbi folyamatokba, ezáltal is növelve az elköteleződésüket. Első lépésben anno a Facebookon szavazást kezdeményeztünk, hogy mi legyen a hal neve. Így kapta a nagyközönségtől a Tobi nevet. Tobi sok különféle feladatot kapott. Volt, hogy “ő” kommunikált a hírlevelekben, illetve sok termék Tobi ajánlásával került megjelenítésre a honlapon.

Tobi (Forrás: sneci.hu)

Tobi létrehozása mögött két gondolat állt:

  • közelebb hozni a felhasználókat a webshophoz, növelni az elköteleződést
  • a személyre épülő kommunikáció veszélyét csökkenteni, kiszűrni (munkatárs fluktuációja)

Ugyanezen módszer mentén építi az Alza a kommunikációját, ahol a webshop hangja egy kis zöld űrlény.

Azt gondolom jól működött a dolog nálunk is, de időközben sikerült olyan kollégákat találni, akikkel kölcsönös a bizalom, így Tobi mellett Rolira és Ágira is építünk a kommunikáció során.

Arc(ok) a webshop mögött

A kötődés (pszichológiai és társadalmi, illetve személyes tapasztalatok alapján) személyek között gyakrabban és mélyebben alakul ki, mint egy arc nélküli, markáns üzenetekkel nem rendelkező webáruházzal. Egy “arc” megjelenése a webshop mögött a bizalom kialakulása és az elköteleződés felé viszi a működést.

Termékkínálattól függően a webshop arca szakértői státuszba is kerülhet, mely tovább erősítheti a felhasználók elköteleződését. Egy hiteles szakértő tanácsait tömegek követik és a döntési folyamat során befolyásolja a felhasználók viselkedését. Nálunk Ági és Roli a cég arcai, de természetesen a többi kolléga is részt vesz videók elkészítésében.

Arcok a webshop mögött (Forrás: TikTok – sneci.hu)

Az egyik legjobb példa, hogy milyen magas szintre fejleszthető a szakértői státusz Megyeri Szabolcs Kertészete. Iszonyatos mennyiségű tartalmat gyártottak, mely meghozta az eredményét és egy ismert és prosperáló webáruház jött létre az elvégzett munka eredményeként.

A márkaismertségen és a webshophoz kapcsolódó arcokon túl további eszközök is rendelkezésre állnak, melyeket alkalmazva elkerülhetjük az árversenyt.

Csomagajánlatok, szettek

Egyszerű, de nagyszerű módja, hogy elkerüljük az árversenyt az, ha egyedi termék csomagokat, szetteket hozunk létre. Nagyon egyszerű elven működik. Több termékből álló, a vásárlók számára hasznos és értékes együtteseket állítunk össze. Jellemzően némi árengedmény kapcsolódik az így létrejött szetthez, de jóval kisebb, mintha árversenybe kényszerülnél.

A csomagajánlatok előnyei:

  • A több termék magasabb kosárértéket, nagyobb bevételt jelent
  • A csomagokba kiegészítő termékként saját márkás, esetleg beragadt termékek is elhelyezhetsz
  • A csomagokba te válogatod össze a termékeket, így az értékesítés irányítható (a beragadt termékeken túl bizonyos gyártó termékei is preferálhatóak, melyek bizonyos előnnyel, például magasabb haszonkulccsal járnak)
  • A létrehozott csomagajánlat nem lesz összehasonlítható mással (hacsak nem utánoz valaki, vagy te másolsz más webáruházat)

A szettek esetén körültekintően kell eljárni, mert nem minden esetben alanyi jogon működnek. Fontos, hogy a termékek önmagukban és csomagba rendezve is értékesek legyenek a vásárlók számára! 

“Egyedi termékek”

Egyértelmű mégsem egyszerű módja az árverseny elkerülésének, ha egyedi termékeket készítesz/készíttetsz. Ez elsőre bonyolultnak hangzik, de mégsem biztos, hogy annyira nagy feladat. 

Egyedi lehetsz, ha egy nem márkaspecifikus terméket saját  terméknévvel/logóval látsz el . Például egy bútor esetén egyszerűen kivitelezhető. De ruházat  vagy akár lakberendezéssel foglalkozó webshop esetén is kiválóan működik. Természetesen ilyenkor a webáruház márkaépítésére célszerű nagyobb erőforrást fordítani.

Vannak olyan webáruházak ahol a kínálatba fel lehet venni saját márkás termékeket is. Ez természetesen nem a teljes kínálatra vonatkozik, hanem egy kisebb szortimentre. A Sneci.hu esetén vödröket, fertőtlenítőket, botzsákokat, pontybölcsőket gyártattunk, saját márkás termékként. 

Ezeket szettekbe csomagolva értékesítettük, így erősítve a saját márkánkat, mivel ezek a termékek általában jól látható helyre kerülnek egy horgászat során.

Saját márkás termék (Forrás: sneci.hu)

Természetesen jó minőségű termékeket érdemes saját márkásként értékesíteni, hiszen, ha ez nem valósul meg és elégedetlen vásárlókat generálunk az ellentétes a céljainkkal.

Külföld?

Sok webshop tulajdonos fejében megfordul, hogy külföldi expanzióba kezd. Ez lehet kiváló ötlet is, de nagyon rosszul is elsülhet. Az árverseny elől külföldre menekülni nem feltétlenül érdemes. Az adott ország piacán már jelen vannak a felépített, tőkeerős és a piacot jól ismerő versenytársak. 

Külföld felé akkor érdemes nyitni ha:

  •  rendelkezel elegendő tőkével, hogy a piacra lépést “túléld”
  • ismered a lokális jogi szabályozást és ennek meg is felelsz
  • a rendelkezésre álló szállítási módok nem jelentenek versenyhátrányt (pl. megszokta a helyi felhasználó, hogy aznap vagy legkésőbb másnap megkapja a csomagot)
  • a helyi fizetési módok elérhetőek a webshopodban
  • rendelkezel natív nyelvű ügyfélszolgálattal
  • megfelelő piackutatást követően egy reális és sikerrel kecsegtető stratégiát dolgoztál ki vagy dolgoztak ki neked
  • lokalizált webshoppal és marketinggel rendelkezel

Ezek a minimális feltételek, amelyek szerintem szükségesek a sikeres külföldi piacra lépéshez.

Végezetül

Természetesen más módja is van annak, hogy elkerüld az árversenyt. Azonban, ha a fenti módszereket jól alkalmazod, úgy bizonyosan előnyre teszel szert azokkal szemben, akik nem így tesznek és továbbra is árengedményekkel operálnak.  Hosszú távon az “éhbér” nem megoldás! A vállalkozás működtetése és fejlesztése pénzt igényel és azt csak megfelelően megtervezett  átfogó vállalkozási, és árazási stratégia mellett érheti el egy webáruház.