Bár a DHL, mint logisztikai szolgáltató neve ismerősen cseng, a hazai e-kereskedelmi piacon eddig nem igazán találkozhattunk vele. A közeljövőben ez várhatóan változik, ugyanis a DHL Express üzletága új létesítménnyel, modern infrastruktúrával és jelentős árufeldolgozó kapacitással vág neki az itthoni terjeszkedésnek.

A DHL futárszolgálat, azaz „kiscsomagos” szállításokkal foglalkozó Express üzletága tavaly novemberben nyitotta meg új központját a Budapest Airport Business Parkban. A beruházás eredményeképpen a létesítmény területe 13 000 m2-re bővült, amely egy 2 400 m2-es irodaépületből, egy 6 000 m2-es raktárból és egy 4 500 m2-es munkaterületből áll. Az új raktárban helyet kapott egy teljesen automatizált szortírozó rendszer is, amely óránként akár 6 000 csomag válogatását is elvégzi, majd elosztja a DHL Lipcsébe és más európai központjaiba tartó repülőgépekre.

A DHL a Deutsche Post DHL vállalatcsoport tagja, amely 2017-ben több mint 60 milliárd eurós forgalmat bonyolított. A DHL üzletágai a belföldi és nemzetközi expressz csomagküldés; a tengeri, légi, közúti és vasúti teherszállítás, valamint az ellátási lánc menedzsment területén kínálnak szolgáltatásokat; több mint 220 országot és régiót kötnek össze, és közel 360 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak.

Fentiekből következik, hogy a DHL Express elsősorban a nemzetközi szállítások terén kívánja felvenni a versenyt a többi szolgáltatóval, és ennek kiegészítéseként tudja támogatni az e-kereskedőket az országhatárokon belüli csomaglogisztikában. A cég alapvetően a légi szállításra alapozott modelljének köszönhetően a nyugat-európai és tengerentúli desztinációk irányába akár 1 napos szállítási határidőt tud nyújtani.

DHL Aircraft

Törőcsik Gergő, a DHL Express magyar piacért felelős e-kereskedelmi üzletfejlesztési menedzsere szerint a jellemzően 12-14 € nagyságrendű szállítási költségek miatt az expressz szolgáltatás igénybevétele a magasabb értékű árucikkeket értékesítő kereskedők számára lehet vonzó választás, azonban a vásárlók elvárásai ezt gyakran felülírják. Tapasztalatuk szerint ugyanis a nyugat-európai és más fejlett piacokon a vásárlói igények egyre inkább a gyors és rugalmas szállítási opciót is kínáló e-kereskedők felé tolódnak el. Meghatározó vásárlói réteg tehát kifejezetten preferálja az expressz kézbesítést, és mivel kisebb kosárérték esetén a szállítás fajlagos költsége arányosan kedvezőtlenebb, ez a vásárlói réteg jellemzően nagyobb összegben is vásárol. A csomagok mérete ugyanakkor a borítéktól akár 300 kilogrammig terjedhet.

A küldemények a budapesti létesítményből a Lipcsében található európai központba kerülnek, ahonnan a további feldolgozást követően akár már másnap megtörténhet a kézbesítés a vásárló címére, vagy például a Németországban elérhető 3 000 csomagautomata vagy 28 000 csomagpont egyikébe is.

Arra a kérdésre, hogy hogyan készülnek az elmúlt évek tapasztalatai alapján kritikus karácsonyi időszakra, Törőcsik Gergő elmondta, hogy az eddigi üzleti modellből adódóan (B2B ügyfélkör és erősebb import áruforgalom), valamint az erőforrások dinamikus tervezésnek köszönhetően rugalmas export kapacitással rendelkeznek. Ennek megfelelően problémák és késlekedések nélkül le tudják majd bonyolítani a határon túli címekre Magyarországról indított, várhatóan nagyobb volumenű csomagforgalmat is.

A DHL Express külföldi értékesítést végző kereskedőkre építő üzleti modelljének megjelenése a magyar piacon megerősítheti azt a vélekedést, miszerint az egyre növekvő külföldi vásárlások mellett eljött az export ideje a magyar vállalkozások számára is.