“Csak négy csomagautomata-szolgáltató marad négy éven belül”

“Csak négy csomagautomata-szolgáltató marad négy éven belül”

A csomagszállítás jelenéről és jövőjéről, illetve a hazai piac jellemzőiről és kilátásairól beszélt Bengyel Ádám, a Foxpost alapítója, és Madar Norbert, a GKID szakértője.

  • A pandémia komoly változásokat hozott a vásárlói preferenciákban, és a csomagautomatás átvétel már a második legnépszerűbb itthon.
  • A hazai kereskedőket és szolgáltatókat külföldi konkurencia és a jelenlegi gazdasági környezet több szempontból sújtja, ami miatt drágulásra kell számítani.
  • Ettől függetlenül tovább bővül a költséghatékony megoldást biztosító automatás kiszállítás, de nem feltétlenül fog megmaradni minden hazai szereplő.

Rendhagyó sajtóreggelit szervezett a Foxpost, a kiscsomagos szállítás magyarországi “local heroja”, amelyen elsősorban a kiszállítási trendekről, a pandémia alatti és az azt követő változásokról, valamint a kereskedők és a szolgáltatók várható kilátásairól volt szó.

A pandémia alatti e-kereskedelmi robbanás, amely 2020-ban 45%-os, 2021-ben pedig 32%-os emelkedést jelentett Magyarországon a szektornak, 2022 első negyedévében már mérsékeltebb növekedést hozott, de a megváltozott élet tartós hatással volt a vásárlók szokásaira – mondta el Madar Norbert. Ez többek között abban mutatkozott meg, hogy a bolti és a csomagpontokon történő átvétel népszerűsége alábbhagyott, helyettük pedig a házhozszállítást és a csomagautomatákat kezdték el preferálni a fogyasztók.

A legnépszerűbb természetesen a házhozszállítás, amelyet jelenleg 62% körüli arányban választják a vásárlók, a csomagautomaták preferenciája kb. 17%, a maradék 21%-on pedig az összes többi átvételi mód osztozik. A mostani trend azt mutatja, hogy már nem csak a személyes átvételtől, de a kiszállítástól is tapasztalható átterelődés a csomagautomaták irányába. Bengyel Ádám szerint 4 éves távlatban ez akár 50-50%-ra is kiegyenlítődhet, ha az automatás átvétel aránya ilyen mértékben tud emelkedni.

Forrás: GKID

Jelenleg nagyjából 1600-1700 automata működik a piacon, amelyek túlnyomó részét 7 logisztikai szolgáltató vagy e-kereskedő működtet (MPL, eMAG, Alza, Foxpost, Packeta, GLS, DHL). Ha ezt összehasonlítjuk a tavalyi adatokkal, azt láthatjuk, hogy nagyjából négyszeresére emelkedett az automaták száma az utóbbi évben, ami jól jelzi az előretörését ennek az átvételi módnak. Ez a trend egyébként nem csak itthon, de Nyugat-Európában is jellemző – mondta el az ügyvezető. Hozzátette, hogy a Foxpost mint egyetlen 100%-ig hazai magántulajdonban lévő szolgáltató 560-at, vagyis majdnem az összes automata harmadát üzemelteti, és a 60.000-es rekeszszámmal magasan felülmúlják a második legnagyobb szereplő, vagyis az eMAG kapacitásait.

Nincsenek könnyű helyzetben a hazai e-kereskedők

A beszélgetés során szó esett arról, hogy látják a magyar e-kereskedők piaci esélyeit, és a gazdasági körülmények hatásait, amelyben mindkét szakember egy kissé pesszimista képet vázolt fel. Bengyel Ádám abban látja a fő problémát, hogy a térségi – cseh, lengyel, román – kereskedőkkel szemben a hazai vállalkozók terjeszkedési kedve nagyon alacsony, amelyet részben történelmi okokra is vissza lehet vezetni. Az a fajta hit és vállalkozó szellem, amely a konkurens országok kereskedőit jellemzi, Magyarországon nem honosodott meg eléggé, így a nemzetközi szereplők erősödését nem tudja ellensúlyozni a magyar kereskedők külföldi térnyerése.

Hozzátette, hogy itthon sajnos nem minősül kiemelt területnek az e-kereskedelem, és nem szerepel a kormányzati stratégiában sem, vagyis a hazai szereplők nem számíthatnak olyan támogatásokra, amelyeket más országok kereskedőinek lehetőségük van igénybe venni.

Tovább nehezíti a helyzetet a jelenlegi gazdasági környezet, vagyis az üzemanyagárak emelkedése, a magas euró árfolyam és a munkaerőhiány. Ez természetesen a logisztikai szolgáltatókat is erőteljesen sújtja, vagyis előbb-utóbb mindenki kénytelen lesz árakat emelni, amelyet a kereskedők minden bizonnyal – ha nem is közvetlen módon – be fognak építeni valamilyen formában. A csomagautomatás cégek viszont kedvezőbb helyzetben vannak, mivel a házhozszállításhoz képest sokkal költséghatékonyabban tudnak működni amiatt, hogy jóval több csomagot tudnak kivinni egy lokációra, és az “utolsó mérföld” így kevesebb üzemanyag- és egyéb kiadással jár.

Mi várható a csomagautomaták piacán?

A szakemberek arra számítanak, hogy a jelenlegi automataszám év végére nagyjából 2800-ra fog bővülni, mivel a szolgáltatók és a kereskedők felismerték ezen átvételi mód előnyeit, és a vásárlók részéről mutatkozó igényt. A járványhelyzet enyhülésével már nem elsősorban az érintkezésmentesség, hanem sokkal inkább a rugalmasság és a tervezhetőség került előtérbe mint szempont. A vásárlási szokások is megváltoztak, hiszen ezelőtt egy rendszeres online vásárló átlagosan 10-12 csomagot rendelt évente, mostanra ez a szám pedig már az évi 60-at is meghaladja.

Ahogy erről korábban beszámoltunk, a 2021-es Future Trade konferencián Takács Csaba, az Alza Magyarország ügyvezetője bejelentette, hogy megnyitják a cég automatáit más kereskedők és szolgáltatók számára is. Kérdésünkre, hogy mekkora konkurenciát jelent ez a Foxpostnak, Bengyel Ádám elmondta, hogy egyáltalán nem tart attól, hogy emiatt tömegesen mennének át a kereskedők erre a nyitott platformra. Jellemzően a karácsonyi szezon az, amikor az automaták csúcsra járnak, és a kereskedők élnének ezzel a lehetőséggel, de az Alza szerinte inkább a szabad kapacitásait szeretné hasznosítani. A szezonban viszont nekik sem lesz erre lehetőségük, mivel a saját termékeik fogják kitölteni a kapacitások nagy részét, így pont akkor nem fognak tudni rendelkezésre állni, amikor erre a legnagyobb igény volna. Egy kereskedő amúgy sem szívesen kézbesíti a termékeit egy konkurens márka brandje alatt futó csomagautomatában, és ez külföldön sem bevett gyakorlat – véli az ügyvezető.

Arra is rákérdeztünk, hogy vajon fenntartható-e a hazai piacon ennyi “színű”, vagyis különböző cégek által üzemeltetett csomagautomata-szolgáltatás, vagy pedig törvényszerűen jön majd egy átrendeződés és lemorzsolódás. Bengyel véleménye szerint a lokációkon és az egész rendszer tudásán rengeteg múlik, és ebben nagy különbségek tapasztalhatók. Kiemelte, hogy az ő rendszerük, amelyet már magánszemélyek is használhatnak csomagküldésre, egyedülálló a piacon, valamint szoftveres tudás tekintetében is élen járnak, és ezt a know-how-t később értékesíteni is tervezik. A kisebb szereplők ezzel – és a kedvező lokációikkal – nem tudják felvenni a versenyt, és akik nem fektetnek eleget innovációba, azok szükségszerűen eltűnnek majd a piacról, így a jelenlegi hét szolgáltatóból négy éven belül csak négy fog megmaradni – mondta.

mm
Buzás Attila

Újságíró, e-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!