Új megoldást jelent meg az e-kereskedelmi piacon: az Olive elnevezésű amerikai startup arra törekszik, hogy megúszhassunk minden olyan be- és kidobozolást, ami a webes vásárlások velejárója. Amint arról a Glossy beszámolt, a felesleges csomagolás kiváltására februárban alternatív módszert mutattak be, amely felkeltheti a kényelemszerető és környezettudatos vásárlók figyelmét.

Aki letölti az Olive appot vagy Chrome bővítményt, az összes kiskereskedelmi divatáru-megrendelését egyetlen küldeményben kaphatja meg, „bőröndbe csomagolva”, a kiválasztott időpontban. A bőröndöt később begyűjtik a vásárló küszöbéről vagy a visszáruküldemény csomagolására használják fel. Az Olive mostanáig több száz márkával és kiskereskedelmi partnerrel kötött megállapodást, mint az Outdoor Voices, a Revolve vagy a Saks Fifth Avenue.

Az Olive ötletgazdája Nate Faust, aki a Jet.com-ot alapította, majd 2016-ban eladta a Walmartnak. Szerinte a vásárlók számára nyújtott új lehetőség, hogy az online vásárlásaikat és visszaküldéseiket dobozokkal folytatott küzdelmek és postára való rohangálás nélkül bonyolíthatják, tömegeket fog vonzani. A márkák és viszonteladók figyelmét a fenntarthatóság keltette fel leginkább.

„Hihetetlen, hogy az e-kereskedelem 25 éve alatt mindig vártuk ezt a nagy áttörést, miközben a házhozszállításban az alaphelyzet még mindig az, hogy egyszerhasználatos és egy irányban alkalmazott csomagolások milliárdjai vesznek részt a forgalomban évről évre. És ez nem csak a környezetre nézve borzasztó, de a vásárlóknak is fájdalmas.” – mondta el.

A csomagolásból keletkező hulladék mennyisége különösen szembetűnővé vált 2020 márciusa óta, amikor mindenfajta áru forgalma nagyrészt áthelyeződött az online piacra. Ezzel együtt a márkák és kiskereskedők egyre nagyobb erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy a szállítások rendben megtörténjenek, ugyanakkor a tudatos fogyasztókat se veszítsék el. A kezdeményezéseik között szerepeltek új fenntarthatósági célok, mint amilyen a csomagolások egyszerűsítése, környezetbarát csomagolások kifejlesztése.

Ez utóbbiak között kaptak helyett a bérelhető és újratölthető tárolók is.
Mary Bleech, az Olive egyik partnere, a Sarah Flint vezérigazgatója szerint a platform olyan hozzáadott értéket biztosít a fogyasztók számára, amely a márka fenntarthatósági céljaiba is beleillik. „A Sarah Flint olyan ütemtervet dolgozott ki, amely drámaian felerősítette a környezetre gyakorolt hatásunkat.” – mondta. „Az Olive hozzájárul ehhez az ütemtervhez, hiszen lehetőséget ad a fogyasztóknak arra, hogy csökkentsék a karbonlábnyomukat.”

Cate Khan, a Verishop társalapítója és stratégiai vezetője is azokat az előnyöket emeli ki, amelyek az ügyfelek számára kedvezőek, az Olive-val való együttműködésben. „Tudjuk, hogy a vevőink nagy része olyan vásárlási élményre vágyik, amely összhangban van saját személyes értékrendjével, mint például környezettudatosság és fenntarthatóság.” – mondta el a cégvezető.

A ruhakölcsönző cégek – mint a Rent a Runway és a Nuuly – szintén alátámasztják a „bőrönd -modell” létjogosultságát, bár mindkét cégnél hangot adott annak az aggályának, hogy a rendszer működtetése mögötti logisztika kissé bonyolult.

Az Olive használatával a kiskereskedőkre nem hárulnak plusz költségek. És – ahogy Faust fogalmazott – bármely márka, amelyik önállóan szeretne működtetni egy ilyen rendszert, gyakorlatilag megduplázná a logisztikai költségeit. Végülis az Olive fizet mind a kiszállításért, mind a csomagolóanyag begyűjtéséért.

A rendszer a fogyasztók számára is ingyenes, hiszen a márkák szokásos házhozszállítási költségeihez képest nem keletkezik felár. Az Olive bevétele abból származik, hogy minden általa kiszállított megrendelésből részesedik (átlagosan 10%-ban).

Faust elmondása szerint az Olive elindításán 2020 márciusában kezdte el törni a fejét, és az első termékmenedzsert áprilisban vette fel. A cég most 13 munkatársat számlál, jórészt az ötletgazda korábbi kollégáiból, a Diapers.com, a Jet.com és a Walmart berkeiből.
A bevezető kampány során a hagyományos digitális akvizíciós marketingcsatornákra támaszkodtak, mint YouTube, a Facebook és az Instagram. Emellett bevetették a direct mail és a kültéri reklámozás jól bevált eszközeit is.

Jelenleg két központtal rendelkeznek: az egyik Dél-Kaliforniában, a másik Észak-New Jersey-ben található, így az USA lakosságának kb. egyharmadát képesek kiszolgálni. Mivel a márkák a központokba való szállítás során hagyományos csomagolási módokat alkalmaznak, a csomagolás valós eltüntetése nem valósítható meg a beszállítói területen. Abban az esetben, ha egy beszállítótól a kellő mennyiség érkezik, az Olive ingyenes tárolókat biztosít a számára, bekapcsolja a szállítási rendszerébe.

Az Olive a kertvárosokban a postával együttműködve, míg a nagyvárosokban futárokkal szolgáltat. Kis forgalmú helyeken egy postás be tudja gyűjteni a kiszállításhoz használt tárolót az applikációba való bejelentéshez képest egy napon belül. A városokban begyűjtési napokat jelölnek ki az egyes területekhez.

Az ötletgazda szerint további előnyökkel is jár az Olive bevezetése, ami a szállítmányozás területén fogja érvényesíteni a hatásait. Csökken az ún. „last mile delivery” vagyis a gyűjtőraktárakból a végfelhasználóig tartó áruszállítás megállóinak száma és összességében az áru által megtett távolság is. Minél több forgalmazó válik az Olive partnerévé, annál kevésbé kell tartani az ünnepek környékén kialakuló kiszállítási túlterheltségtől is.

Faust önállóan finanszírozta az Olive-t, egészen az első sikeres tőkebevonásig. Mára a cégnek három intézményi befektetője van: a New York-i Invus, valamint a Primary Venture Partners és a SignalFire, amelyek székhelye San Francisco.

Jelenleg a cég egyedi csomagolásokat fejleszt törékeny kozmetika termékek számára, mivel számosszépségipari partnerrel rendelkezik, így igény mutatkozott ezen termékek szállítására is. A divatáru-piacon használt tárolóhoz hasonlóan ezek is 100%-ban újrahasznosíthatóak lesznek.

Néhány hónapon belül az Olive új termék bevezetését tervezi a szállítás és újrakeresekedelem területén, amely a könnyű felhasználhatóságot, a gördülékeny vásárlást tűzte ki célul. Eljön az idő, amikor az ügyfelek az Olive felületén egyszerre tudják majd megrendelni és egy pakkban átvenni az összes karácsonyi ajándékukat ‒ becsomagolva.

„A divat csak a kiindulópont. Hosszú távú terveink vannak arra vonatkozóan, hogy a csomagolásmentes kiszállítás és könnyű visszaküldés élményét elterjesszük az online piac minden területén.” – mondta el az ötletgazda.