Új szolgáltatást vezet be az Amazon, ami a remények szerint megoldhatja sok-sok kereskedő az ellátási láncok akadozása miatti problémáit. Kifejezetten számukra használható raktárépületeket építenek, ami nemcsak a tömeges készlettárolás miatt lesz hasznos, de az automatikus elosztási rendszert is kiépítik.

A közlemény úgy fogalmaz, „az Amazon Warehousing & Distribution az ellátási lánc kritikus kihívásaival foglalkozik, és segít az eladóknak növekedésben és üzletvitelükben, miközben jelentősen csökkenti a költségeket.”

Nyilván nem véletlenül száll be a kereskedői raktározásba az Amazon, ugyanis sok vállalkozás számára a logisztika, a készlettárolás, az elosztás és a rendelések teljesítése zavaróan bonyolult és költséges része az üzletnek. A covid és az ukrajnai háború miatt folyamatosan akadozó ellátási láncok pedig tovább erősítették ezt a kihívást, hiszen egyre többen szembesültek azzal, hogy az eddiginél jóval nagyobb készletet kell felhalmozniuk a gördülékeny teljesítés érdekében.

A cég egy, a közelmúltban végzett felmérésben is arra jutott, hogy a raktározással kapcsolatos problémák a kereskedőik három legáltalánosabb gondjai közé tartoznak, hiszen általában magasak a tárolási árak, bonyolult a díjszabás, és sokszor a tárolási kapacitás is elégtelen.

Az Amazon új szolgáltatásával azt ígéri, bárki megszabadulhat az időigényes és nehézkes folyamattól, amely során a saját raktáraikból az Amazon teljesítési központjaiba juttatják el az áruikat. Ezzel jelentősen megkönnyíti a rendelések teljesítését, és megfelelő készletfelhalmozás esetén a vásárlók búcsút inthetnek a nehézkes rendelés és áruhiány okozta bajoknak.

A regisztráció után a kereskedők elküldhetik termékeiket az Amazonhoz, és ha a cég saját kiszállítását használják, akkor tulajdonképpen az egész munkát kiszervezhetik a techóriáshoz. Az AmaMax üzletágvezetője, Harris Chan kiemelte, hogy nagyon fontosnak tartják a szolgáltatással kapcsolatban az automatizált utánpótlást, a saját készleteket pedig az Amazon felületén könnyedén kezelhetik majd 2023-tól.

Ezzel egyébként még nem áll le az Amazon az újításokkal: a szeptember közepi éves eladói konferenciájukon ígéretük szerint még több új bejelentéssel készülnek.

Nyilván az Amazonnak is kell a jó kapcsolat az eladóival, ugyanis az elmúlt időszakban finoman szólva sem erről szóltak a hírek: 2022 tavaszán már többen is panaszkodtak arra, hogy nem elég, hogy a cég nélkül kis túlzással már el sem lehet képzelni bármiféle online kereskedést, de folyamatos áremeléseket is bejelentenek. Ez akkor komoly dilemmát idézett elő a kereskedőknél: a logikus megoldás a többletköltségek fogyasztóra terhelése lenne, de a jelenlegi gazdasági helyzetben ez nem annyira egyértelmű úgy, hogy a kiszámíthatatlan körülmények miatt amúgy is egyre többen választják a spórolást a vásárolgatás helyett.

Persze ezen túl sem mondhatjuk, hogy Jeff Bezos műve a szimpatikus cég mintaképe: júliusban a britek jelentették be, hogy vizsgálatot indítanak az Amazon ellen az adatkezelési megoldásaik és a piaci erőfölényük olykor erkölcstelen kihasználása miatt. De jogi lépéseket tett az Egyesült Államok is, mivel az Igazságügyi Minisztérium illetékes bizottsága szerint éveken keresztül manipulálták a felhasználóikkal közölt adatokat, és bár már a háború miatt nagyrészt amúgy is kivonult onnan, azért az is sokatmondó adat, hogy 2021 decemberében még az oroszok is kiosztottak nekik egy 1,13 milliárd eurós büntetést.

A logisztika összevonása viszont olyan lépés lehet, ami javíthatja a viszonyt a partnerekkel:: ahogy mi is megírtuk korábban, a magyar kereskedelmi piac szereplői is egybehangzóan azt állítják, hogy a készlethalmozással lehet kereskedőként áthidalni a válságot.