Az OpenAI végre bejelentette, hogy a ChatGPT-be keresőmotort is illeszt, amit már több mint 10.000 felhasználóval tesztelni is kezdett. Hogy mit is jelent ez számunkra arról már valamit sejthetünk a GTP-40-hoz mellékelt Browse with Bing funkcióból. De érdemes megvizsgálni egy kicsit részletesebben, mit is fog majd ez jelenteni a keresőpiac és a végfelhasználók számára, és a SearchGPT felhasználói tényleg akasztják-e majd a keresőpiac doyen-jét.

A SearchGPT „szerényen” fenekestül fel akarja forgatni a Google által ma uralt online információs piacot a gépi elme bevetésével. A mesterséges intelligencia keresési technológiákban való megjelenése nem kerülhető meg. Mindenki szerette volna már ezt meglépni, de az kérdés, hogy miként fog majd sáfárkodni vele a ICT-piacon. A SearchGPT olyan innovatív funkciókat vezet(ne) be, melyek célja elsősorban a felhasználói élmény jelentős javítása lenne, így létfontosságú eszközzé válhat mind az „alkalmi” felhasználók, mind az online jelenlétükön javítani kívánó vállalkozások számára is. Érdemes felfedni a SearchGPT funkcióit, a mögöttes technológiáit és következményeit, melyek a keresőmotorok piacán jelentős szereplőként pozicionál(hat)ják.

Mi is az a SearchGPT?

Valójában semmi más, mint egy új keresési paradigma bevezetése a keresőmotorok világában, mely a hagyományos keresési metódusokat már a mára „kijegecesedett” és fejlett mesterséges intelligenciás megoldásokkal ötvözi. A hagyományos keresőmotorokkal ellentétben, melyek nagymértékben csak a kulcsszavakra támaszkodtak, a SearchGPT a természetes nyelvi feldolgozást (NLP) használja a felhasználói lekérdezések megértéséhez és a manapság trendi „társalgásszerű” értelmezéséhez. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók így intuitívabb interakciókat folytathatnak, ami pontosabb és relevánsabb keresési eredményekhez is vezet(het).

Legfontosabb jellemzői:

  • Valós idejű információkeresés. A SearchGPT képes már a naprakész adatok lekérdezésére is, így rendkívül hasznos a hírek, események és a trendi témák esetében.
  • Beszélgetéses lekérdezések. A felhasználók tehetnek úgy is fel kérdéseket, mintha párbeszédet folytatnának, ami természetesebb keresési élményt tesz lehetővé (ez ugye a ChatGPT esetében is már működött hellyel-közzel).
  • A lekérdezett adatok forrásmegjelölése. Minden válasz tartalmaz(hat) hivatkozásokat és jelöléseket az eredeti forrásokra, ami elősegíti az átláthatóságot és a hitelességet.
  • Helymeghatározó eredmények. A SearchGPT a felhasználó földrajzi elhelyezkedése alapján testre is szabja az eredményeket, így biztosítva a megfelelő kontextusban való relevanciát.

Hogyan működik a gyakorlatban?

Nem titok, a természetes nyelvfeldolgozás (NL) áll a SearchGPT funkcióinak középpontjában. Ez teszi lehetővé a benne „dobogó” motor számára, hogy elemezze és megértse a lekérdezések mögött álló felhasználói szándékokat, túllépve így jelentősen a hagyományos kulcsszóalapú kereséseken. A statisztikák ma már azt mutatják, hogy a felhasználók 70 százaléka inkább kérdéseket tenne fel ahelyett, hogy csak kulcsszavakat gépelne be. Ez azt jelzi, hogy maga a keresés aktusa is egyre inkább az „emberi interakciók” felé mozdult el.

A fejlett NLP-technikák kihasználásával a SearchGPT képes így értelmezni a nyelvi, kontextusbeli és akár érzelmi árnyalatokat is, ami jobb keresési eredményeket eredményez(het).

A legfontosabb nóvum, hogy itt a generatív, előre betanított transzformátorok (GPT) integrációja végre lehetővé teszi a SearchGPT számára, hogy ne csak megértse a lekérdezéseket. Hanem arra is képes legyen, hogy koherens és releváns válaszokat is tudjon belőlük generálni. Ha például felteszik számára azt a kérdést, hogy „Milyen előnyei vannak a mesterséges intelligenciának egy keresésben?”, képes összefoglalni az olyan előnyöket, mint a jobb felfedezhetőség, a személyre szabott eredmények és az információkhoz való rapid hozzáférés. A GPT technológia erőssége abban rejlik, hogy képes „kontextuálisan gazdag” válaszokat is adni, ezáltal növelve a felhasználói elégedettséget.

SearchGPT vs. hagyományos keresőmotorok

A SearchGPT és a hagyományos keresőmotorok közötti egyik legjelentősebb nóvum a keresési „emberi” és „mögöttes” szándékának megértése. A hagyományos keresőmotorok elsősorban a kulcsszavak megfeleltetésére támaszkodnak, ami gyakran olyan eredményekhez vezetnek, melyek nem feltétlenül felelnek meg a felhasználók eredeti elvárásainak. Ezzel szemben a SearchGPT „szemantikus” keresési technikákat alkalmaz a lekérdezések mögöttes szándékának megragadására, és olyan találatokat ad, melyek nemcsak relevánsak, hanem hasznosak és értékesek is lehetnek. Ez a szemantikus megértés felé történő elmozdulás kritikus fejlődést jelent az eddigi „google-féle” keresési környezetben megszokott világunkban.

A SearchGPT bevezetése természetesen megzavarhatja a jelenlegi keresőmotor-piacot. Leginkább azért, mert alapjában „kérdőjelezi meg” az olyan nagy múltú szereplők hatékonyságát, mint a Google vagy a Bing.  A vállalkozásoknak gyorsan kell majd alkalmazkodniuk ehhez az új környezethez, mivel a SearchGPT elsősorban a felhasználói élmény javítására összpontosít a pontosabb és relevánsabb tartalomszolgáltatása révén. Emellett a felhasználók számára látványosan javulhat így maga a keresés élménye, ami nagyobb elkötelezettséget és elégedettséget is eredményezhet.

Miben tér el a SearchGPT Google-tól?

  • Keresési eredmények

Az egyik legfontosabb különbség az OpenAI és a Google keresése között az eredményoldalon jelentkezik. Amikor a SearchGPT-vel lekérdezést teszünk, egy válasz-összefoglalót kapunk az információforrásokra mutató linkekkel. Az ötlet lényege, hogy időt takarítson meg a közvetlenebb válaszokkal. A SearchGPT lekérdezésének egyik példájában a hazánkban legjobban termeszthető paradicsomot keresik. A találatok rögvest a Mátrafüredi, a Gyöngyösi, a Ceglédi és a Máriapócsi fajtákat nevezik meg, az ajánlásokat tartalmazó kertészeti forrásokra mutató linkekkel együtt.

  • Hirdetések

Egy másik jelentős különbség, hogy a SearchGPT valószínűleg nem fog hirdetéseket tartalmazni. Legalábbis egyelőre. Végül is a SearchGPT a ChatGPT Plus tagok számára lesz majd csak elérhető. Azoknak, akik havi 20 dollárt fizetnek a GPT-4o modell korlátlan hozzáféréséért. Maga Altman, az MI-Guru is világossá tette, hogy nem szereti a hirdetéseket. A Google viszont nagyon is kedveli ezt a műfajt! Sőt: már 2000 óta kínálja is ezeket. (És nem csak úgy mellékesen: 2023-ban 237,8 milliárd dollárt keresett a hirdetésekből).

  • Kontextus

Az OpenAI azt tervezi, hogy végül majd a keresést közvetlenül a ChatGPT chatbotjába integrálja. Az eredmény egy sokkal „beszélgetősebb” élmény lesz, melyben a SearchGPT megtartja a kontextust, hogy válaszolni tudjon a további kérdésekre. Ahelyett, hogy egy rakat kulcsszavat vagy kifejezést gépelnénk be egy keresőmezőbe, a SearchGPT-nek ugyanúgy fogunk kérdéseket feltenni, ahogyan egy barátunkat kérnénk. Vagy ahogyan egy elismert szakértőtől kérnénk, hogy folyamatos párbeszéd formájában adjon válaszokat vagy áttekintést.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.