Új cikksorozatunk első részében áttekintjük a Google Tag Manager használatát. A sorozat neked szól, ha eddig nem éreztél bátorságot a kipróbálására vagy egyszerűen nem tudtad, hogy mire való. Az első részben a “mire is való ez a dolog?” kérdésre adunk válaszokat, a folytatásban pedig a konkrét megvalósítást mutatjuk be lépésről-lépésre.
A Google Tag Manager (GTM) egy a sok Tag Manager rendszer között, a jó szolgáltatás kapcsolás révén azonban a Google tette világszerte ismertté.
A tag manager rendszert azért fejlesztették ki, hogy legyen egy független mérő-, hirdetés-, 3rd party kódot kezelni képes rendszer, amely kifejezetten weboldalakra lett optimalizálva. Alkalmas és képes bármilyen html, javascript kódot módosítani azon a weboldalon amelybe beillesztik.
Mire tudod használni a Tag Managert?
- Weboldal mérés
- Auditált közönségmérés megvalósítás (A Digitális Közönségmérési Tanács által meghatározott rendszer publikus adatait itt találod.)
- Nem auditált mérés megvalósítás (Google Analytics (GA), Adobe Analytics, Piwik)
- Remarketing kódok kezelése
- Események mérése (például link kattintások, oldal görgetés % érték, egyedi esemény célok)
- Konverziós mérőkódok kezelése (Adwords, Facebook)
- Hőtérkép-, AB teszter-, Cookie kezelő rendszerek (HotJar, Virtual Website Optimizer, Cookiebot)
Mikor használd és mikor ne használd?
A Tag Manager használatát akkor ajánljuk, ha a jelenlegi weboldaladon egy komplex mérési logikát valósítottál meg (vagy azt szeretnél megvalósítani). Komplex mérési logika alatt értjük teszt és éles környezet méréseinek megvalósítását, kibővített e-kereskedelmi méréseket és 10 vagy több egyedi esemény definiálását.
Segítségével az oldal forráskódja átláthatóbb, kisebb méretűvé válik. Ami ennél is fontosabb, hogy minden felvett kódot egy adminisztrációs rendszerben nyilvántartva tudsz kontrol alatt tartani.
Nem ajánljuk azonban a GTM bevezetését, ha szabványos alap méréseket használsz a weboldalon – azaz a GA alapszintű bekötésén kívül másra nincs igényed. (Egy későbbi cikkünkben kitérünk arra, hogy ez miért nem feltétlenül jó megközelítés még egy egyszerű weboldal esetén sem, pláne, ha bármilyen módon azt monetizálására szánjuk.)
Milyen ismeretek birtokában tudod elkezdeni a GTM kezelését?
Hozzáférések:
- Adminisztrátori jogosultság GA alatt (nem feltétlen kötelező, de erősen javasolt)
- GTM publikáló jogosultság
- Egyéb olyan rendszerhez való hozzáférés, amit implementálni szeretnél
Előképzettség:
- Alapszintű JavaScript ismeret
- Regurális kifejezések alapszintű ismerete
- Alapszintű HTML ismeretek
- Mérési kifejezések ismerete
- Ezeken felül szerencsés, ha tudod, hogy az implementációra szánt rendszer milyen módon épül fel, ismered a módszertanát.
Mire ügyelj a jogosultságok beállításakor?
GTM esetén nagyon fontos, hogy lehetőleg egy személynél több ne kapjon publikációra jogosultságot, vagy egy olyan munkafolyamatot kell kialakítanod, amiben a publikáló személy értesíti a weboldal üzemeltető, fejlesztő kollégáit, amikor egy új verzió kerül publikálásra. Ez azért fontos, mert a GTM-ben lehetőség van olyan szintű beavatkozásra, mely gátolja vagy lehetetlenné teszi egy weboldal monetizáló képességét – például nem tud vásárolni a vásárló. Publikálás után egy hiba hosszas nyomozást igényelhet fejlesztő oldalon, ha nem is gondolnak arra, hogy a GTM felől érkezhet a probléma. Ennek az erőforrás költségvonzata senki számára nem lesz öröm.
Amennyiben adminisztrátor vagy, akkor ne hagyd magad lekenyerezni, csak olyan személyeket vegyél fel, akit be tudsz azonosítani az e-mail címe alapján. Soha ne vegyél fel nem azonosítható címeket (bikkmakktamas@, macilaci79@, tamasvagyok@ stb.). És egyáltalán ne vegyél fel olyan e-mail címeket, amelyet egy név alatt egy egész szervezet használhat (cegemneve.hu@, adminisztrator@, it@ stb.). Arra törekedj, hogy minden felhasználó csak olyan jogkörrel bírjon, amihez feltétlenül szüksége van a munkájához. Amint nincs szükség hozzáférésre, azonnal vond meg. Nagyobb szervezet esetén használd a Google Marketing Patformjának Szervezeti hozzáférés adminisztrációját.
+ 1 tipp
Angol nyelv használata
A világ IT szakemberei dacosan ragaszkodnak az angol nyelvhez, így arra biztatunk, hogy ha lehet engedd el a GA/GTM magyar nyelvű használati felületét. A miértre félig-meddig már meg is adtuk a választ: az ismeretek döntő többsége angol nyelven fellelhető, egy-egy probléma feltárásánál pedig fontos, hogy a pontos angol elnevezését használd a témában.
Másik ok, hogy a korai státuszú fejlesztések legtöbbször az Angol-Amerika nyelvterületet beállítva válnak csak elérhetővé. Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy egy korai státuszú fejlesztést és az abban rejlő lehetőségeket még a versenytársaid előtt kipróbáld.
Reméljük sikerült meghozni a kedved és már alig várod, hogy nekilássunk a megvalósításnak!
A Google Tag Manager sorozatunk következő témái:
- Google Tag Manager: a reguláris kifejezések
- Google Tag Manager: Mérési definíciók, kifejezések
- GTM alap mérések beállítása
- GTM ekereskedelmi- és kibővített ekereskedelmi mérés
- GTM események felvétele
- GTM USERID, egyedi dimenziók, metrikák beállítása, virtuális oldal mérés
- GTM Cookiebot beállítások