Google Tag Manager: a reguláris kifejezések

Google Tag Manager: a regurális kifejezések

A reguláris kifejezések egy olyan eszköz amelynek használatával (és ismeretével) számtalan eddig rejtett lehetőség nyílik meg előttük. Ezekből a lehetőségekből szeretnénk bemutatni a kezdő lépéseket, melyek ismerete a Google Tag Manager használatához elengedhetetlen, hogy szűrőket megfelelően be tudjuk állítani.

A reguláris kifejezés (röviden: regex) egy szöveges mintaillesztési eljárás. Ennek a legegyszerűbb értelmezéséhez nézzünk is rögtön egy példát:

Tegyük fel, hogy kisbabát várunk és ezért az mosógépünk mellé szeretnénk egy szárító- vagy páramentesítő gépet. A megfelelő készülék kiválasztásához nagy valószínűséggel megnyitjuk kedvenc böngészőnket és rákeresünk az alábbiakra:

“szárítógép”,
“páramentesítő”;

Ha van kedvenc márkánk, akkor pedig valahogy így kezdünk el keresgélni:

“siemens szárítógép”,
“aeg szárítógép”
és így tovább…

Másik lehetőségünk – regex használata nélkül – valamelyik árösszehasonlító oldal felkeresése és a termék megvásárlása, de itt előfordulhat, hogy kedvenc webáruházunk nem szerepel a kínálatban, vagy olyan speciális típusra vágyunk ami nincs belistázva.

Most próbáljuk meg ugyanezt regex használatával! Ehhez vonjuk össze a keresendő kifejezéseket a | (pipe) karakter használatával. Előzőekben két-két külön keresést indítottunk a különböző márka és szárító-, páramentesítő gép keresésekor. Most vonjuk ezeket össze:

“siemens|aeg szárítógép|páraelszívó”

Ezzel az alábbi szövegesen leírható kifejezést hoztuk létre:

“Keresd meg azokat a weboldalakat amelyek tartalmazzák a siemens vagy aeg és szárítógép vagy páraelszívó szavakat.”

A leírt kifejezésben: “siemens|aeg szárítógép|páraelszívó” a | jel a ‘vagy” míg a szóköz az “és” operátornak felel meg. Finomíthatjuk a keresést további márkákkal vagy terméknévvel is.

Ajánljuk kiegészítőnek a Google Alerts szolgáltatását, amellyel keresésünkről ütemezetten tudunk információt kapni. Használjuk a szolgáltatásban rejlő lehetőséget, és kicsit keressünk is vele, módosítsuk az alábbiak alapján a kereső kifejezésünket:

“aeg|siemens szárítógép|páraelszívó akció|kedvezmény|kupon”.

Így rendszeresen kapunk értesítést e-mail formájában az általunk kiválasztott termékről.

A szemléltető bevezetés után lássuk, hogy lesz mindez hasznunkra a Google Tag Managerben.

Profi használat:

Google Tag Manager, Google Analytics

A Google Tag Managerben szabályok (Trigger) és CSS operátorok esetén (CSS operators) fogjuk tudni felhasználni a regex-et.

A Google Analytics-ban pedig szűrőknél (filters), céloknál (goals), szegmenseknél (segments), közönségeknél (audiences), tartalmi csatornáknál (content groups), csatornacsoportoknál (channel groupings), és bármelyik lekérdezés esetén a találatok szűkítésénél.

Példák Google Analytics esetén:

Az első példában szeretnénk megtudni, hogy közösségi oldalaink, (pl. Youtube, Facebook) milyen mértékben támogatják az eladásokat.

Első lépésként iratkozzunk fel a Google Analytics Demo fiókjára. A Demo fiókban a Google Merchandise Store webshop adatait láthatjuk (hogy ez valóban így van, a Real Time nézetben ellenőrizhetjük).

1 abra - real time-Google Analytics

A demó fiókban nyissuk meg a bal oldali menüből az Acquisition / All Traffic / Channels riportot:

2 abra - acquisition _ all traffic _ channels-google analytics-kosarertek

Válasszuk ki a 2019 január teljes hónapját: előbb a jobb felső dátum választót kattintsuk le, majd a 2019 január hónap fejlécét. Kattintás után láthatjuk, hogy a hónap összes napja kiválasztásra került:

3 abra - 2019 January-Google Nalytics-kosarertek

A kiválasztás után erősítsük meg a beállításokat a jóváhagyás (Apply) gombra kattintással. Nézzük meg a táblázat 4. sorát és kattintsuk le:

4 abra - Social- google-analytics-kosárérték

A következőt fogjuk látni:

5 abra - Social-Google-Analytics-Kosárérték.hu

Válasszuk ki a forrást (Source):

6 abra - secondary dimension-google-analytics-kosarertek

Az eredmény:

7 abra - source list-google-analytics-kosarertek.huKeressünk rá a facebook és youtube oldalakra. Kattintsuk le a részletes keresés (Advanced) linkre. Az itt megnyílt menüben állítsuk be az alábbiakat:

Befoglal / Forrás / Reguláris kifejezés / youtube|facebook(\.com)
Include / Source / Matching RegExp / youtube|facebook(\.com)

8 abra - kereso -google-analytics-regex-kosarertek

Az eredmény:

9 abra - search resoult-google-analytics-regex-kosarertekAz eredményben láthatjuk, hogy a Youtube mely oldalai támogatják a bevételt és milyen mértékben.

Mit is kerestünk?

“Kerestük az összes olyan forrást melyben a youtube vagy facebook szót a .com szövegrészlet követi.”

(A . speciális karakternek számít a regulárlis kifejezésekben, így ha magát a . karakterre szeretnénk keresni akkor a \ karakterrel meg kell védenünk.)

Második példánkban megkeresünk minden 2. Mappa mélységű főkategóriát reguláris kifejezéssel, majd ellenőrizzük, hogy jól dolgoztunk-e.

Keressük fel a Behaviour / Site content / All pages riportot:

10 abra - all pages-google-analytics-masodik-peldaKeressünk rá a második mélységű mappákra, azaz:

Befoglal / Oldal / Reguláris kifejezés / ^/[a-z\+]+/[a-z\+]+$

Szövegesen a kifejezésünk így néz ki:

“Keressünk meg minden olyan Oldalt, amely szövege / jellel kezdődik majd azt a-tól z-ig bármilyen szám vagy + karakter követi legalább 1 karakter hosszan egész addig még / jel nem következik, ezután keresünk a-tól z-ig bármilyen szám vagy + követi legalább 1 karakter hosszan zárja a szöveget.”

Itt már sok speciális karaktert használtunk, lássuk ezeket egyenként:

^ – Hivatkozási pont

Keresett kifejezésünknél a kezdő karaktereket tudjuk azonosítani. (Csak a kifejezés elején tudjuk definiálni.) Mintánkban ez azt jelenti, hogy a keresett karakterlánc első karaktare ‘/’ jel.

[ ] – Csoportok

A szögletes zárójelben lévő karakterek egyezését jelöli bárhol a keresében, bármilyen sorrendben. Mintánkban [a-z\+] ‘a’ karaktertől a ‘z’ karakterig bármilyen kisbetű vagy ‘+’ karakter szerepelhet.

+ – Helyettesítő karakter

A megelőző karakter egyszer vagy többször való előfordulását jelzi. Mintánkban [a-z\+]+ azt jelenti, hogy a ‘a’ karaktertől a ‘z’ karakterig bármilyen kisbetű vagy ‘+’ karakter legalább 1 karakter hosszan szerepelnie kell.

\ – escape karakter

Azt jelzi, hogy a mögötte álló karaktert szó szerint kell értelmezni, nem pedig a szabályos kifejezés helyettesítő karaktereként. Mintánkban a ‘+’ nem helyettesítő karaktert, hanem a ’\+’ jelöléssél normál ‘+’ karaktert jelent.

$ – Hivatkozási pont

Keresett kifejezésünknél az utolsó karaktereket tudjuk azonosítani. (Csak a kifejezés végén tudjuk definiálni.) Minánkban ez azt jelenti, hogy a keresett karakterláncnak a-z halmazba tartozó karakterrel vagy ‘+’ jellel kell végződnie.

A speciális karakterek listáját itt találjuk meg, mintákkal illusztrálva: Google Analytics Súgó

Az eredmény: összesen 13 darab oldalt találtunk.

Ellenőrizzük, hogy jól gondolkodtunk-e! Nyissuk meg a Behaviour / Site content / Content Drilldown riportot, állítsuk be másodlagos dimenziónak a Page Path level 2-t és állítsuk be az alábbi szűréseket:

(Persze itt is használhattuk volna a reguláris kifejezésekkel, ellenőrzésképpen direkt kerültük a használatát.)

Az eredmény: a főbb mutatószámok stimmelnek, így jó munkát végeztünk.

A példák olyan eseteket mutattak be, amelyeknél a szabványos kifejezések segítségünkre voltak, de nem megkerülhetetlen módon. A Google Analytics és a Google Tag Manager beállításainál viszont sok esetben megkerülhetetlen lesz, így mindenkinek javasoljuk, hogy az ajánlott irodalomban található könyvet vagy online leckéket kezdje el böngészni. Sok sikert!

Mostanra végigjártuk azokat a lépéseket, amelyekre szükségünk lesz a Google Tag Manager felületének használatához. A folytatásban bemutatjuk az online mérés fejlődésének múltbeli lépéseit, a múltbéli definíciókat, fogalmakat és a manapság használt technológiákhoz kapcsolódó fogalmakat.

Google Tag Manager cikksorozatunk eddig megjelent részei:

A Google Tag Manager sorozatunk következő témái:

  • Google Tag Manager: Mérési definíciók, kifejezések
  • GTM alap mérések beállítása
  • GTM ekereskedelmi- és kibővített ekereskedelmi mérés
  • GTM események felvétele
  • GTM USERID, egyedi dimenziók, metrikák beállítása, virtuális oldal mérés
  • GTM Cookiebot beállítások

Ha még jobban elmerülnél a témában, a következő írásokat ajánljuk:

mm
Velki Tamás

A BIG FISH e-kereskedelmi üzletágának vezetője, Google Tag Manager szakértő.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!