Az SMS mint régi-új értékesítési csatorna

Az SMS mint régi-új értékesítési csatorna

Sokszor és sokan temették már, de a szöveges üzenet él és élni fog, legújabban pedig úgy tűnik, hogy értékesítési csatornaként fog újjászületni. Jelzi ezt a gombamód szaporodó, hagyományos szöveges üzeneteken keresztüli értékesítést támogató platformok virágzása és a tény, hogy a dolog nemcsak a kereskedőknek, de úgy tűnik, hogy a vevőknek is egyre inkább bejön.

Az SMS értékesítési modell egyik úttörője a nyugati piacokon Wine Text volt, amely 2019 nyarán egy szállítási cím megadása után személyre szóló borok ajánlatával kecsegtette a vevőit. A naponta akár többször kiküldött szöveges üzenetekből kiválasztva csak a mennyiséget kellett válaszban elküldeni számukra, és már indulhatott is a kézbesítés.

A tulajdonképpen faék egyszerűségű szövegesüzenet-alapú vásárlás egyébként nem minden piacon és nem minden terméknél működik, de az azóta eltelt három év tapasztalata az, hogy ahol van kereslet és igény a szolgáltatásra, nagyon könnyen meghatározó értékesítési csatornává válhat.

Mi lehet a háttérben?

A közösségi médiában és a weben ránk zúduló reklámdömping sokak szerint teljesen ellentétes hatást vált ki a felhasználókból, mint azt a reklámozók szeretnék, és úgy tűnik, hogy egyre inkább fogékonyak arra, hogy a mellékutas meggyőzés helyett ismét visszatérjenek a direkt üzenetek világába.

Az elemzők szerint a leegyszerűsített vásárlási folyamat segítségével és a konvencionálisabb, szöveges meggyőzéssel is jól értékesíthető a termékek nagy része. Egy egyszerű szöveges üzenet elküldése ugyanis valóban megkönnyítheti a vásárlók dolgát, akik szinte pillanatok alatt megrendelhetik az adott terméket, amire szükségük van.

SMS-ben (sem) lehet mindent eladni

Ahogy az elején is leszögeztük, a szöveges üzenetben történő értékesítés korántsem való mindenkinek. Aligha látjuk majd a közeljövőben, hogy ágymatracokat értékesítenek ilyen formában, de az FMCG termékek jelentős része azért bőven beleesik abba a kategóriába, amelyek ilyen formában értékesíthetőek.

A már említett borok, a kávé vagy éppen a kozmetikumok mozgatják meg az ilyen formában vásárlók fantáziáját. Mindegyikben közös, hogy azonnali fogyasztásra szánják őket, könnyen kiszállíthatóak, és meglehetősen nagy a termékdiverzifikációjuk.

Platformok

Bár a korábban úttörőként említett Wine Text valóban komoly áttörést jelentett 2019-ben, az SMS-ben történő értékesítés korántsem új ötlet: az Amazon TextBuyIt szolgáltatása 2008 óta folyamatosan jelen van az e-kereskedelmi piacon.

A TextBuyIt úgy működik, hogy a vevő SMS-ben megírja a megrendelni kívánt termék nevét az Amazonnak, akik egy egyszerű megerősítés után már ki is küldik azt. Bár a szolgáltatás elsöprő siker soha nem lett, az üzleti modell egy évtizeddel megelőzte korát, és azóta többen is kínálnak hasonlót, mint például a Textual vagy a TextRetailer.

A nagy áruházláncok közül most a Walmart szállt be a Text to Shop platform beindításával. A regisztrált felhasználók SMS-ben elküldik a megrendelni kívánt termék nevét az áruháznak, amely egy gyors megerősítés után már szállítja is a vásárló által kiválasztott terméket a megadott címre.

SMS
A Walmart leginkább a gyorsan kifogyó, rendszeresen vásárolt termékekre fókuszál

Amennyiben az akció sikeresnek bizonyul, alighanem az Amazon is megpróbál erősíteni a saját platformján, de a Shopify, a BigCommerce és a Miva is hasonló szolgáltatás bevezetését tervezi.

A lehetséges kihívások

Bár a technológia és az üzleti modell korántsem új, mégis van jó pár kihívás, amellyel a jelenlegi, szöveges üzeneteket alkalmazó értékesítési platformoknak foglalkozniuk kell a közeljövőben. Ezek a következők:

Fragmentáció: Amennyiben valóban olyan sikeres lesz ez az értékesítési modell, mint amennyire sokan várják, a túl sok új szereplő szétfeszítheti a piacot.

E-kereskedelmi platformok: a nem kimondottan szöveges üzeneteken keresztüli értékesítéssel foglalkozó e-kereskedelmi platformok keresztbe tehetnek a text-to-shop szolgáltatóknak, vagy maguk is bevezethetnek hasonló szolgáltatást.

Mobilszolgáltatók: Bizonyos esetekben a mobilhálózat üzemeltetője is megtilthatja egyes termékkategóriák SMS-ben történő értékesítését, illetve kitilthatják hálózatukról azokat a szereplőket, akiket spammerként jelentenek a felhasználók.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!