A Volkswagen az európai márkakereskedői hálózat méretének csökkentését és az online értékesítés bevezetését tervezi, hogy ezzel is alkalmazkodjon a változó vásárlói szokásokhoz – hangzott el egy keddi nyilatkozatban.

A károsanyag kibocsátással kapcsolatos botrányok után a német autógyártó jelentős fejlesztéseket indított el az elektromos autózás terén, amihez invesztícióra van szükség, ezért mind a 12 autómárkájuknál költségcsökkentésre kényszerülnek. A jelenleg kitűzött cél a 3000 kereskedőből álló európai hálózat profitabilitásának és hatékonyságának 10%-os növelése, valamint az online értékesítésben rejlő lehetőségek minél teljesebb kihasználása.

A gyártó és a kereskedők jelenleg közösen dolgoznak egy értékesítő portál kialakításán. Mivel az emberek már szinte bármit megvásárolnak online is, ezért logikus lépés, hogy ezen a területen is megpróbálkoznak az e-kereskedelemmel. Ez az értékesítési csatorna lehetővé tenné az ajánlatok egyszerűbb összehasonlítását, valamint azt, hogy a vásárlók a döntési folyamatban kihagyják az értékesítővel való alkudozás sokszor kényelmetlen állomását – ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy valaki úgy vásároljon autót, hogy azt előtte nem nézte meg, vagy próbálta ki személyesen.

Az átmenet azonban nem mindenhol lesz egyszerű, a koncepciót főleg az USÁ-ban lesz nehéz bevezetni. Több államban olyan szabályozás van érvényben, amely a franchise szerződések esetén megtiltja az autógyártók közvetlen – kereskedők kihagyásával történő – értékesítését. Ezzel a rendszerrel a Teslának is meggyűlt a baja: ők a saját weboldalukon online, valamint a kereskedői hálózatukon keresztül is kínálják az autóikat. Államról államra egyesével kell megvívniuk a harcot a forgalmazói jogokért, így van ahol még a mai napig sem lehet hivatalosan Teslát vásárolni. Ahol sikereket értek el, ott is a kereskedők határozott ellenkezésével, az üzleti modelljük féltésével kell megbirkózniuk.

A várható nehézségek ellenére van, ahol már kísérleteznek hasonló megoldásokkal. Dániában az up! modell megvásárolható a Volkswagen weboldalán, majd azonnal online ki is fizethető. A rendeléseket egy központi raktárból szolgálják ki, az ígéretek szerint 10 munkanapon belül. A kereskedő számára a raktárkészletről történő értékesítés előnye a gyors átvételi lehetőségen felül a készlet gyors forgása. Ez a megoldás azonban értelemszerűen korlátozza az opciókat is: mindössze két felszereltségi szint és néhány extra választható, hogy a raktárról történő kiszolgálás megvalósítható legyen.

Más gyártók is próbálkoznak az új értékesítési lehetőségek kiaknázásával az Egyesült Államokban. A General Motors „Shop-Click-Drive” fantázianévvel indította el szolgáltatását, amelyen keresztül előbb a kereskedői hálózatban megtalálható aktuális készletből lehetett autót választani, majd később a rendszert a használtautó kínálattal is kibővítették.

Kaliforniában a Hyundai az Ioniq Electric modell kapcsán készül újításokra „Ioniq Unlimited+” néven. A rendszer lényege, hogy magánszemélyek különböző bérleti konstrukciókban használhatják az elektromos járműveket, az igénylés és konfiguráció teljes egészében online történik, csak a szerződés aláírásához, és az autók átvételéhez kell személyesen megjelenni a kereskedésben.