A csevegőrobotok és az MI chatbotok használata a következő két évben visszaszorítja majd a hagyományos, keresőmotorok használatára épülő internetes kereséseket  – idézte az E-Commerce Times a Gartner informatikai tanácsadó cég előrejelzését. A jóslat egy fontos számot is tartalmaz: a régi vágású keresések száma 25 százalékkal zsugorodhat.

A Gartner szerint ez logikusan arra kényszeríti a keresőmotorokra épülő vállalatokat, hogy a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektessenek rendszereik találati listáinak megbízhatóságára és minőségére. A keresőmotor-algoritmusoknak képesnek kell lenniük elválasztani a búzát az ocsútól, a jó minőségű tartalmakat a silányoktól. Előnyben kell részesíteniük a minőség javítását a feldobott találatok minél nagyobb számával szemben.

A tartalmak előállítóinak ezzel egyidejűleg nagyobb hangsúlyt kell fektetniük arra, hogy digitális vízjelekkel vagy más módszerekkel igazolják anyagaik hitelességét és minőségét. Ezt a folyamatot megtámogathatja, hogy a kormányok a világ sok országában igyekeznek befolyásolni a keresőmotorok találati listájának minőségét. A vállalatoknak lehetőleg egyedi tartalmakat kell előállítaniuk. Olyanokat, amelyek hasznosak fogyasztóiknak vagy a remélt vásárlóiknak – mondta ezzel kapcsolatban Alan Antin, a Gartner elemzési részlegének vezetője.

Újra kell gondolni a hirdetési csatornákat

Az organikus és fizetett keresi találatok fontos szerepet játszanak a hirdetők marketingstratégiájában. A generatív mesterséges intelligencia azonban nagyon sok esetben helyettesíteni fogja ezeket, amikor a felhasználók választ keresnek valamilyen kérdésükre – mondta a szakember. Ez óhatatlanul arra kényszeríti a vállalatokat, hogy újragondolják hirdetési csatornáikat.

Ha a Gartner jóslata beválik, akkor valóban át kell tekinteniük a cégeknek, hogy milyen platformokon költik el a pénzüket, és melyikre mennyit szánnak – mondta Danny Goodwin, a digitális marketinggel és hirdetési technológiákkal foglalkozó Search Engine Land sajtókiadvány igazgatója.

Hosszú ideje biztos elérhetőséget jelentett az, ha egy cég kínálata fel tudott kerülni a Google-keresések találati listáira. Ez érdeklődőket és vásárlókat is hozhatott. Az MI megjelenése azt jelenti, hogy a SEO-ban figyelembe kell venni ezeket is. Nőhet a jelentősége annak, hogyan tud elhelyezkedni egy-egy cég kínálata a TikTokon, a YouTube-on és a közösségi portálokon. A chatbotok ugyanis ezeket is figyelik, amikor választ adnak a felhasználók kérdéseire.

Már a Gartner jóslatának megjelenése előtt ismert volt, hogy a mesterséges intelligencia alternatívát kínál a keresőmotorokkal szemben. Így ez az előrejelzés inkább az ennek mértékére adott becslés miatt újdonság

– derült ki Joe Karasin, a Google-hirdetésekre specializálódott Karasin PPC marketingügynökség alapítójának szavaiból. Ennek jele, hogy az e-kereskedők egy ideje sok pénzt fektetnek például TikTok-jelenlétükbe. Ez a portál gyakorlatilag keresőmotorként működik, főként a fiatalabb fogyasztók körében. Emellett a Reddit is felértékelődött.

Úja el kell dalolni a régi nótát

A felhasználói élmény különleges jelentőségre tesz szert, mert az MI megjelenésével a korábbinál személyre szabottabbá válhatnak az internetes keresésekre adott válaszok – vette elő az e-kereskedelem régi igazságát Mark N. Vena, a kaliforniai SmarTech Research tanácsadó cég elnöke.

Vana szerint a hirdető vállalatok visszatérnek az adatalapú döntéshozatalhoz, annak érdekében, hogy a célközönséget számos marketingcsatornán egyidejűleg elérhessék. Sokoldalúbb, pontosabban célzott marketingmegközelítésre van szükség, ami keveri a fogyasztók hagyományos és a legújabb elérési lehetőségeit. Egyetért a Gartner megállapításával, hogy a keresőmotorok azzal válaszolhatnak az MI kihívására, hogy jobban szelektálnak az autentikus, jó minőségű tartalmak és a főként szintén a mesterséges intelligenciával előállított spamek között.

Az egyik újdonság az lehet, hogy az algoritmusok megtanulják kiszűrni az úgynevezett „parazita SEO-val” felkínált tartalmakat. Ezt a jelzőt az olyan keresőmotor-optimalizálásra használják, amely saját platform használata helyett meglévő, ismert blogokhoz, fórumokhoz, közösségi oldalakhoz csatlakozva, azok ismertségét, népszerűségét kihasználva promotál valamilyen portékát. Például kommentel blogokon. Vagy például hozzászólásokat fűz fórumokon folyó beszélgetésekhez, amelyekből ügyesen illesztett linkekkel próbálja elvezetni az olvasót az ajánlani kívánt weboldalhoz.

Keresőmotorok + AI

A keresőmotorok találataik minőségének javításához igénybe vehetik a mesterséges intelligenciát is. Úgy, hogy ha nem tudsz ellenállni egy folyamatnak, akkor lovagold meg – mondta Will Duffield, a washingtoni Cato Institute kutatóintézet elemzője. Szerinte a Google valószínűleg integrálni fogja saját MI-termékeit keresőinek működésébe.

Számos keresés esetén a chatbotok jobb, gyorsabb, egyszerűbb, de kielégítő választ adnak, mint amikor a találat egy link, amit lekattintva az érdeklődő a kérdéséhez illeszkedő weboldalra keveredhet. Ennek tükrében, a válaszadások leegyszerűsítése érdekében miért ne épülnének be a chatbotok a keresőmotorokba? – tette fel a költői kérdést a szakember.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.