Egy jól működő webshop kecsegtető passzív jövedelemmel sok vállalkozó álma. Olvashatunk sikersztorikat, amikor minimális tőkével, egy sufni szappan / barkács / babaruha webáruház milliárdos árbevételű céggé nőtte ki magát. Arról azonban ritkán esik szó, hogy Magyarországon jelenleg tízből csupán három webáruház éli meg az egy éves kort.

Kukoly Dávid online marketing szakértő, a Fluid Digital alapítója arra szánta el magát, hogy a nulláról felépít és nyereségessé tesz egy webshopot – amit lépésről-lépésre végig lehet követni.

Sok ingyenesen hozzáférhető tudásanyag található a neten egy webshop indításához, a szakember szerint azonban a legtöbb útmutató el is engedi a tulajdonos kezét. Ez azért problémás, mert általában az első fél évben dől el, hogy melyik webshop marad életben. A mesterséges intelligencia megjelenése a mindennapokban, az egyre komplexebb digitális eszközök megjelenése az e-kereskedőktől adat-alapú döntéshozatalt, a marketing szakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel.

A Shoprenter 2022-es kutatása szerint a magyar webshop tulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google hirdetés, és a social media szentháromságban hisznek, ráadásul a megkérdezettek több mint a fele (57 százalék) még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember szerint több szempontból is problémás.

Tudatosabb marketing kell

Ideig-óráig elevickélhetünk egy pár tízezer forinttal futó Google hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég” – mondta Kukoly Dávid. Hozzátéve, hogy a sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketing jelenlétre van szükség, de ezt „nagyon nehéz házon belül megfelelő színvonalon ellátni”. A szakember úgy véli, hogy tisztában kell lenni vele: kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és hol érjük el őket a leghatékonyabban.

Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok videó, ha az onnan érkező emberek csak három másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába és akár több százezer forintba került?

– tette hozzá Kukoly Dávid.

A Fluid Digital alapítója szerint a legfontosabb mutatószám a konverziós arány.Webshop tulajdonosként a legfontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, hogy honnan érkeznek a látogatóink és belőlük hányan válnak vásárlóvá” – mondta. Ez adja a konverziós arányt; így minél több pénz forog kockán, annál többet jelent 1-2 százalék változás.

Gyakori eset, hogy a tulajdonos elköltött százezer forintot hirdetésre, miközben a vásárlók a keresőoptimalizálás eredményei miatt érkeznek. Kukoly szerint gyakori, hogy a cégek az ablakon szórják ki a hirdetésre szánt összeget, mert mire kiderül, hogy nem a megfelelő csatornán próbálkoznak vásárlókat szerezni, kiapad a marketingre szánt keret.

AI a webshopok szolgálatában

Több ingyenes marketing eszköz is rendelkezésre áll a helyzet kezelhetővé tételére, de tudni kell őket használni. A Google Trends, a Google egyik alap funkciója, és megmutatja, hogy milyen kulcsszavakra, termékekre keresnek rá az emberek. TikTok hashtag-eket használva felkutathatók a termékötletek, a Google Kulcsszótervező alapján pedig megnézhető: körülbelül hányan vannak a piacon az adott iparágban, és mennyibe kerülne egy hirdetési kattintás.

A Facebook Ads Library-val pedig nyomon követhető, hogy a konkurencia éppen mit reklámoz. A szakember szerint nem érdemes megfeledkezni a ChatGPT-ről sem, mivel nem csak a termékleírások bízhatók rá az AI-ra, de – legalábbis egy junior marketinges kolléga szintjén – a kampánytervezés is elég jól megy „neki” (habár a válaszok minőségéről kiderült, hogy drasztikus romlásnak indult). Ha jól kérdezik, rengeteg idő és pénzt spórolható meg.

A Webshop Workshopban ezeket az eszközöket használva tudatosan, lépésről lépésre fogok megtervezni és létrehozni egy webshopot. Nem engedem el az érdeklődők kezét azon a ponton, hogy megvan a termék és elkészül a webáruház. A célom, hogy egy jövedelmező, hosszútávon is működőképes webshopot hozzak létre, és ingyenesen hozzáférhetővé tegyem ezt a tudást bárki számára, aki ebben gondolkodik

– közölte végül Kukoly Dávid. A nagy webshop küldetés itt követhető.

20 webshop buktató
Ismerj meg 20 buktatót, amelyek a te vállalkozásodat is gátolhatják a növekedésben. Tanulj meg olyan megoldásokat, amelyekkel ezek könnyedén áthidalhatók!