Az Amazon saját pályáján próbálja megverni két óriási kínai kihívóját a Temut és a Sheint. Bevezet egy olyan értékesítési modellt, ami majdnem teljesen lemásolja a két versenytárs módszerét. A hangsúly éppen annyira van a hasonlóságon, mint a különbségen. És persze ez a lépés feladja a leckét az amerikai politikusoknak is.
Sajátos módszert talált ki az Amazon arra, hogy megállítsa a két kínai online kereskedelmi óriás, a Temu és a Shein előretörését az Egyesült Államok kiskereskedelmi piacán – számolt be az ezzel kapcsolatos értesülésekről az Investopedia tőzsdei hírportálja. Az amerikai vállalat a június végén megjelent hírek szerint elkezdte kínai beszállítók bemutatását platformján. (Pontosabban: a weboldalainak egy új részéről van szó, amelyet azért hoztak létre, hogy olcsó ruhákat és háztartási cikkeket értékesítsen az amerikai fogyasztóknak közvetlenül Kínából.)
Az Amazon június utolsó napjaiban állítólag összehozott egy találkozót kínai eladókkal. Ezen olyan prezentációt mutattak be, amely igyekezett bemutatni, hogyan nézne ki az új site a nagy platformon belül. Ezen slide-okat mutattak arról, hogyan tálalnák a potenciális vásárlók elé a termékeket a kávésbögréktől a ruhákon át a mobiltelefonokig. A találkozóról és az új szolgáltatás koncepciójáról először a The Information, később a Bloomberg és a The Wall Street Journal számolt be (aztán mások is). A források arra utalnak, hogy bizony: komoly a dolog.
Az Amazon szóvivője az Investopediának csak azt a bullshitet vezette elő, amit akkor kommunikálnak a cégek, amikor nem akarnak valamiről kommunikálni. Az Amazon „mindig új utakat keres az értékesítő partnereivel való együttműködésre”, hogy a vásárlóknak „nagyobb választékot, alacsonyabb árakat és nagyobb kényelmet” kínáljon. Az új szekcióban feladott megrendelések közvetlenül a kínai beszállítókhoz érkeznének. A teljesítés 9-11 napot venne igénybe. Ez lényegében megegyezne a Temu és a Shein gyakorlatával. Szakértők szerint a kínai cégek részben a szállítási idők hossza miatt tudják feltűnően olcsón kínálni portékáikat.
A kínai eladóknak tetszik az Amazon kezdeményezése
A kezdeti visszajelzések arra utalnak, hogy a kínai szállítók nagyon pozitív visszhanggal fogadják az Amazon kezdeményezését – mondta Vang Hszin a sencseni nemzetközi e-kereskedelmi szövetség igazgatónője a Yahoo Finance beszámolója szerint. Ennek legfőbb magyarázata talán a Temu, illetve az Amazon rendszere közti különbségben keresendő.
Az Amazon új programja keretében a kereskedők maguk határozhatnák meg termékeik árát. Ez eltér a Temu modelljétől, amelyben az online platform üzemeltetője a kívánatosan alacsony ár érdekében beleszól az árképzésbe. A szakértő úgy véli, hogy ez valószínűleg vonzó lesz a határokon átnyúlóan kereskedő online boltosok és a közvetlen gyári exportőrök szemében.
Azok értékelhetik ezt elsősorban, akik már dolgoztak a Temuval, a Sheinnel és a TikTok Shoppal. Összességében azok a cégek, amelyek rendelkeznek a gyártási képességekkel, tudják menedzselni a pénzforgalmat és megvan a beszállítói gyakorlatuk, az Amazonnak is hasznos partnerei lehetnek – véli Vang. Számos kínai szállító küzd azért, hogy valahogy növelje nyereségét az eszelős árversenyben.
„Azzal, hogy az Amazon az árképzést az eladóknál hagyta, nagy lehetőséget kínálhat arra, hogy kézben tartva áraikat gondoskodjanak nyereségükről”
– tette hozzá az igazgatónő.
Győzött a szállítási idő a fontossági sorrendben
Jelenleg a Kínából érkező, majd az Amazonon értékesített termékek jellemzően az Amazon hatalmas raktárhálózatában kötnek ki. Itt eltöltenek valamennyi időt, mielőtt eladnák azokat – emlékeztetett az Investopedia cikke. Korábbi sajtóhírek szerint az Amazonnál nagy viták folytak arról, hogy a keresési találatokat az alacsonyabb árak vagy a leggyorsabb szállítási idő alapján rendezzék-e.
Andy Jassy vezérigazgató az Amazon áprilisi tőzsdei beszámolóján kiemelte a részvényeseknek küldött tájékoztató levélben is szereplő tényt, miszerint bevált az a stratégia, hogy a gyorsabb kiszállítás érdekében regionalizálták a raktárhálózatot. Ez azt jelenti, hogy minden árut igyekeznek olyan raktárakban elhelyezni, amelyek közel vannak potenciális megrendelők címéhez.
Ehhez persze nagyon pontosan kell ismerni a vásárlói szokásokat. A cégvezető nagy eredményként számolt be arról, hogy 2023-ban mintegy négymilliárd csomag érkezett meg aznap vagy egy nappal a megrendelés leadása után az Egyesült Államokban. A gyors kiszállítás azonban nem volt elég a Shein és a Temu feltartóztatására. Az Egyesült Államokban,a Temu anyavállalata, a PDD az elmúlt negyedévekben rendszeresen megduplázta vagy közel megduplázta bevételét és nyereségét éves összehasonlításban.
Mit szólnak ehhez a vehemens piacvédő politikusok?
A Sheint és a Temut kőkemény támadások érték amerikai politikusok és szabályozó hatóságok részéről számos indokkal. Ezek egyike az volt, hogy olyan cégek termékeit közvetítik online piatereiken, amelyek kényszermunkát alkalmaznak. Nagy kérdés, hogy miként reagálnának arra, ha az Amazon is csak platformot kínálna olyan kínai termékeknek, amelyek eredetét nem tudja igazolni.
Temu és a Shein tagadja, hogy bármelyik termékük kényszermunkával készülne.
A CNBC szerint összességében nem véletlen, hogy a Shein kísérlete részvényeinek bevezetésére valamelyik amerikai tőzsdére számos akadályba ütközött. A történet vége az lett, hogy – a Reuters értesülése szerint – a kiskereskedő végül a tavasz végén a londoni tőzsdére nyújtotta be bevezetési kérelmét. A kínai vállalat vezetői nyilván úgy gondolják, hogy az USA-ban nincs esélyük tőzsdére vinni a céget.
Megszólalt a kínai ruhagyártó cég főnöke
Egy kantoni székhelyű ruházati beszállító vezetője, Kenny Li, aki a Sheinnel és Temuval is dolgozik, a Yahoo Finance-nak mondta el véleményét. E szerint szorosan figyelemmel kíséri az Amazon tervéről szóló híreket, és szívesen csatlakozna, ha lehetősége lenne rá.
„Ez jó lehetőség lenne számunkra, hogy bővítsük értékesítési csatornánkat és csökkentsük a kockázatokat”
– mondta Li, akinek gyára olyan pólókat és farmereket állít elő, amelyeket mindössze néhány dollárért adnak el. Elárulta, hogy kevesebb árut szállít a Temunak, mint korábban, mivel a fogyasztók által visszaküldött termékek miatt büntetést kapott. elmondása szerint ez csökkenti a nyereségüket, ezért inkább kevesebbet gyárt. Jobban jár így, mintha viselnie kellene visszaküldött áruk költségeit.
„Bár a kínai eladók szívesen felszállnának az Amazon új szekerére, az amerikai cégnek nem lesz könnyű dolga, hogy elszipkázzák a vevőket a Temu és a Shein elől a különlegesen olcsó áruk szegmensében”
– mondta Zhang Yi, az iiMedia piaci tanácsadó cég alapítója és vezető elemzője. Az Amazon Kínát mint hatalmas, rendkívül hatékony termelési központot vette célkeresztbe azért, hogy különféle olcsó árucikkeket kínáljon. Ma még azonban nem tudni, hogy a képes lesz-e zökkenőmentesen átállni a meglévő üzleti modelljéről az extradiszkonttal kínált termékek értékesítési modelljére.