A Reacty Digital friss felmérése másodszor volt kíváncsi a csomagautomaták használatának motivációira, illetve az elutasításának okaira. A kutatás visszaigazolta, hogy óriási változásnak vagyunk a szemtanúi, szereplői. Tavaly még minden ötödik emberre volt igaz, hogy nem tudott megnevezni csomagautomata szolgáltatót. Idén ez az arány a korábbi 19 százalékról alig nyolc százalékra csökkent.
Akad olyan szolgáltató is, akinek spontán ismertsége a tavalyihoz képest háromszorosára nőtt. S ha mindehhez a brandépítésnek is volt köze, annak szerepe megkérdőjelezhetetlen abban, hogy a csomagautomatát használók aránya megduplázódott. Míg 2022-ben a szolgáltatást igénybe vevők aránya 16-17 százalék volt, tavaly év végén már minden harmadik webáruházban vásárló azt vallotta, hogy igényelt már csomagautomatás kiszállítást.
Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője a Kosárérték érdeklődésére elmondta, hogy az out of home delivery* terjedését egyértelműen a rugalmassága és az ügyfelek számára biztosított kényelem indokolja. [*megjegyzés: nem otthoni kiszállításnak számít minden olyan kézbesítési forma, ami nem bolti átvétellel és nem is házhozszállítással történik. Tehát a csomagautomata használata mellett ide tartozik a pick pack pont és minden egyéb gyűjtőpont igénybevétele is.]
Rugalmasság kell!
A házhozszállítást végző futár jellemzően hétköznap, munkaidőben (8-18 óra között) érkezik, ami egy elfoglalt, dolgozó embernek nem feltétlenül teszi lehetővé a megrendelése átvételét. Egy átvételi ponton, 0-24 órában hozzáférhető, útba ejthető csomagautomatába kérve a csomagot, az átvétel rugalmasan beilleszthető a napirendbe. Miközben azonban a csomagautomatát nem használók aránya csökkent, közülük egyre többen zárkóznak el teljesen e szolgáltatás igénybevétele elől. Inkább nem is rendelnének, ha csak csomagautomatába kérhetnek kiszállítást – válaszolták. Ez azt is jelenti, hogy egyre nehezebb lesz e piacnak új embereket megszólítania.
“A rendszer közeledik ahhoz a ponthoz, amikor új használókat nem lehet bevonni, mivel akiben van hajlandóság, az már használja a szolgáltatást”
– magyarázta Szeles Péter. A szakember úgy látja, hogy hasonló tendenciát mutat az online vásárlások részaránya is. A Reacty Digital négy éve kérdezi meg rendszeresen a lakosságot arról, vásárolt-e az elmúlt két hónapban a weben. A pozitív válaszok aránya 55-65 százalék között mozog, az érték viszont stagnál, vagyis a vásárlók számában az online piac majdnem elérte a telítettséget. Növekedési folyamat akkor várható – magyarázta Szeles Péter, amikor az idősebb, a digitalizációban kevésbé érett generáció kiesik a vásárlói körből, a helyükre pedig fiatalok lépnek. Ez azonban még egy generációnyi idő.
A csomagautomatáknál is ez a helyzet; a növekedés addig három fő irányban várható. Egyrészt a vásárlási frekvencia sokszorozódása következhet be – akkor, ha egyre többet és egyre nagyobb értékben vásárolnak. Magyarországon az ecommerce piac növekedését a szakember szerint már most is ez generálja.
Másrészt a cégek a versenyben tudnak nőni: egymástól tudják elhódítani az ügyfeleket. A Reacty Digital piaci adataiból már az látszik, hogy ez a verseny elindult és egy idő után ez a piac is telítődni fog. A harmadik bővülési dimenziót az ár jelenti: a csomagautomata további térnyerése akkor biztosítható, ha olcsóbb tud lenni a többi átvételi pontnál.
Ha az átvétel kényelmetlenné válik
A csomagok célba juttatásával kapcsolatos szolgáltatások árérzékenysége továbbra is fontos tényező. A felmérés szerint, amikor a vásárló kiszállítási módot választ, ha az ingyenes volna a csomagautomatás kiszállítás, 90 százalék választaná. Ha 200 forintba kerülne, akkor 80 százalék, 600 forintnál 45 százalék, 1000 forint esetén pedig mindössze 22 százalék választaná ezt a szolgáltatást. De problémát jelenthetnek a különböző technológiai vagy üzemelési módok is.
“Egy olyan megoldás, ami kifejezetten okostelefon használattal hozza kapcsolatba a csomagautomaták használatát, eltántorítja az idős rétegeket és azokat, akik nem, vagy nem magabiztosan használnak okostelefont”
– emelte ki a kutató. Habár a valóságban léteznek egyszerű megoldások az ilyen szolgáltatások okostelefon nélkül történő használatára. A csomagautomata és az okostelefon használat úgy látszik, összeforrt. Szeles Péternek az a meggyőződése, hogy a verseny nem a fogyasztók, hanem a kereskedők között van. Szerinte a csomagautomatás cégek a kereskedők kegyeiért kell, hogy versenyezzenek, mivel a kereskedő köti meg velük a szerződést. A vásárló csak abból a menüből tud választani, amit a kereskedő felajánl neki.
“Ha pedig a vásárlónak messze van a felkínált csomagautomata, az átvétel kényelmetlenné válik, ezért nem fogja csomagautomatába kérni a kiszállítást”
– tette hozzá a kutatás vezetője. A távolság – legalábbis a kutatás adatai szerint – érdekes dolog: a válaszok alapján az a kép rajzolódott ki, hogy a vásárlóknak csupán a húsz százaléka volna hajlandó ezer méternél messzebbre gyalogolni a csomagjáért. Az optimális távolság a legfeljebb 300 és az 1000 méter közé esik.
A csomagautomaták mindig nyitva vannak
Az is érdekes, hogy a nagyobb jövedelműek nagyobb távolságot is bevállalnak a csomagokért. Ennek magyarázata lehet azonban, hogy számukra problémásabb a házhozszállítás. A kutatás azt mutatja, hogy a lakosság fele legfeljebb 15 perc alatt eléri a hozzá legközelebb eső csomagautomatát gyalog vagy tömegközlekedéssel. Nem meglepő, hogy a legnagyobb csomagautomata sűrűsége Budapestnek van, egyes kistelepülésen az automata akár másfél óra távolságban is lehet. A csomagautomatákat jellemzően gócpontokra telepítik, központi helyeken jelennek meg – és ahol egy-egy csomagautomata megjelenik, gyakran érkezik mellé néhány másik cég hasonló funkciójú automatája is. Ez utóbbi jelenség vidéken még inkább érvényes.
Az ügyvezető Szlovákiában már ezer fős kistelepülésen is találkozott csomagautomatákkal. Az ugyan nem derült még ki, hogy megéri-e az üzemeltetésük, de kétség kívül lehet ez is egyfajta fejlődési irány. A háztömbökbe telepített csomagautomatákra Szeles Péter szerint még várni kell, de már kevésbé valószínűtlen a megjelenésük, mint azt néhány éve gondolták.