Az Ecommerce Hungary Közhasznú Egyesület november 30-án tartja tisztújító taggyűlését, ahol az alapszabályban foglaltak miatt biztosan új elnökséget választanak majd. Ezzel párhuzamosan a tagság egy része bejelentette, hogy új szervezetet alapít. A lehetséges folytatásról Bognár Ákos elnökjelölttel beszélgettünk.

Az egyesület az e-kereskedelem hazai szakmai szervezete, amely Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (vagyis SzEK) néven 2005-ben alakult. A jelenlegi elnökség mandátuma idén novemberben lejár, ezért a szervezet a tisztújításra készül.

Mivel az egyesület alapszabálya szerint sem az elnök, sem az elnökségi tagok nem választhatóak meg kettőnél többször, a korábban alelnöki, majd 2017-től elnöki szerepkört ellátó Nagy Sándor biztosan leköszön tisztségéből. Ezt a szabályt nemrégiben a tagság egy része megpróbálta semmissé tenni egy alapszabály-módosító indítvánnyal, ám azt az elnökség rendkívüli ülésén elutasította. Ezt követően közlemény jelent meg arról, hogy hamarosan új szakmai szervezet alakul Nagy Sándor vezetésével, amihez az Ecommerce Hungary jelenlegi tagságának egy része is csatlakozni fog, vagyis úgy néz ki, hogy a 15 éve alapított szervezet tagsága kettéválik.

Bognár ÁkosBognár Ákos, a JátékNet.hu társalapítója és korábbi ügyvezetője az elnökjelöltek egyike, aki a közelmúltban aktív kampányba kezdett, ismertetve programjának sarokpontjait, valamint csapatának tagjait a 2020restart.hu weboldalon. A szervezettel kapcsolatos elképzeléseiről, a vállalkozók aktuális problémáiról és természetesen Nagy Sándor kezdeményezéséről kérdeztük.

A tegnapi bejelentés, miszerint az egyesület még hivatalban lévő elnöke új szervezetet alapít, eléggé váratlanul érte a szakmát és a közvéleményt. Mit gondolsz erről a bejelentésről, és szerinted hogyan folytatódhat az egyesület működése?

Ha nem is ért teljesen váratlanul, de mindenképp meglepett engem is, hogy a dolgok így alakultak, ráadásul ilyen időzítéssel. Sajnálom, hogy nem volt lehetőség tisztázni az esetleges nézetkülönbségeket, de mindenképp felveszem a kapcsolatot az új kezdeményezés mellé álló cégek képviselőivel, hogy egyeztessünk a további együttműködés lehetőségeiről. Gondolkodtam ezen, és úgy döntöttem, nem szeretném bővebben kommentálni a történéseket.

Pár napja tettél közzé egy posztot az egyesület Facebook csoportjában arról, hogy többen megkerestek a közös munka elképzelésével. Korábban aktív részese voltál a magyar e-kereskedelemnek, az utóbbi években azonban főleg más projektekkel foglalkoztál. Mi motivált arra, hogy visszatérj az e-commerce szektorba – ezúttal nem résztvevőként, hanem érdekképviseleti szinten?

A több mint 10 év robotba eléggé belefáradtam a JátékNetnél, mert a napi szintű feladatok és különösen a karácsonyi pörgés nagyon nagy teherrel járt. Korábban 20 évet dolgoztam IT-s újságíróként, és már akkor is érdekelt az e-kereskedelem technikai oldala, az azóta összegyűjtött tapasztalattal úgy gondolom, most ideális az alkalom arra, hogy vállaljam az elnökséget.

Egy ekkora szervezet elnökségi munkájában nagyon nehéz úgy részt venni, hogy akár saját, akár egy multinacionális cég vezetői feladatait viszi közben az ember. Ezt a múltban többen nehezen ugrották meg, ami érthető is, hiszen szinte egy teljes állásnyi feladattal jár – majdhogynem “társadalmi munkában”. Az ilyen szervezetek igénylik azt a fajta törődést, amikor nincs a háttérben személyes érdek, hanem csak a tenni akarás a motiváció. Nekem az utóbbi 2 évben volt lehetőségem arra, hogy kipihenjem magam és teljesen más jellegű dolgokkal foglalkozzak, most pedig időm is van rá, hogy el tudjam látni ezt a pozíciót.

A programotokban szerepel, hogy a hazai kereskedőknek szeretnétek segítséget nyújtani, hogy erősebbek, hatékonyabbak és sikeresek legyenek. Milyen téren van a leginkább szükségük a vállalkozóknak támogatásra a tapasztalataid alapján?

Sokakkal beszélgettem arról, hogy a külföldre lépés és annak a jogharmonizációja EU szinten is még mindig egy komoly probléma. Bár talán úgy tűnik, hogy könnyű az EU felé nyitni egy magyar kereskedőnek, ezt mégsem teszik meg sokan: nagyon kevés vállalkozó van, aki jól meg tudta valósítani ezt a lépést.

A másik jól azonosítható probléma, hogy az egész uniót nézve Magyarországon az egyik legmagasabb az áfa, amit a kicsit szürkébb zónában mozgó külföldi kereskedők próbálnak kihasználni, és ebből árelőnyt kovácsolni. Persze ez egy régóta fennálló gond, amivel nem könnyű bármit is kezdeni, de a kérdéssel foglalkozni kell és megoldásokat kell keresni.

Az e-kereskedelemben előforduló jogviták kezelése szintén fontos kérdés, hiszen eddig a panaszokat, vitás ügyeket ügyvédeken keresztül vagy bírósági úton lehetett intézni. Szeretnénk házon belülre hozni a vitarendező fórumot, ami ezt megkönnyítené, és mielőtt még bíróságra vagy a fogyasztóvédelemhez kerülne az ügy, lehetne ezt okosabban is rendezni.

Fontosnak tartjuk, hogy a felügyeleti szervek felé is erősebb képviseletet tudjunk ellátni. Nem tartom például jó dolognak, hogy akár kisebb szabálysértésért is felkerülhet egy webshop az ITM “szégyenlistájára”, pedig lehet, hogy csak mondjuk a tárhelyszolgáltatója székhelycímét felejtette el feltüntetni.

Szeretném, ha ismét régi fényében ragyogna az a minősítési rendszer, amit még a SzEK időszakban csinált meg az egyesület, és komoly kritériumoknak megfelelve lehetett csak megkapni. A szempontokat lehetne például a fogyasztóvédelmi szervekkel egyeztetni, így legalább világos képet kapnánk az elvárásaikról, és nem kellene találgatni azzal kapcsolatban, hogy mi a feladat.

Hogy látod, mi kell ahhoz 2020-ban, hogy egy ilyen szakmai szervezet igazán erős lehessen, valamint hogy az országban működő többezer webáruház és számos szolgáltató közül ne csak 200-an legyenek tagjai az egyesületnek?

Azt látom, hogy ebből a szervezetből jelenleg pont a “szervezet” szó hiányzik. Fontos lenne, hogy ez egy aktív, operatív tevékenységet is végző egyesület legyen, amelyben több funkció több emberre hárul, és ne úgy működjön, mint egy társadalmi munkát végző baráti társaság. Az egyesület eredeti célkitűzése szerint egyszerre kívánt foglalkozni a kereskedők igényeivel, kihívásaival és a vásárlók edukálásával, amit mi is tovább kívánunk vinni. Az elmúlt fél évnyi járványhelyzet kapcsán annyi új vásárló jelent meg és szerzett tapasztalatot, hogy azt mondhatjuk, az edukációban is nagy előrelépés történt, de persze vannak még itt is feladatok. Túlnőtt már ez a szakma a kezdeti időszakon, és felelni kell az új kihívásokra.

Az eredeti alapokat mindenképp irányadónak tartjuk, de ezeket 2020-ra kell szabni. 3 olyan területet neveztünk meg, amelyek okvetlenül szükségesek ahhoz, hogy képesek legyünk érdekeket képviselni. Az első, hogy legyünk megkerülhetetlenek, vagyis minket keressenek bármilyen e-kereskedelmi témával kapcsolatban, és tudjunk ezekről érdemben nyilatkozni akár a média, akár a minisztériumok felé, valamint a fogyasztók is adjanak a szavunkra.

A másik fontos terület az érdekképviselet, vagyis hogy tudjuk képviselni a vállalkozók érdekeit akár lobbizással, akár a szakpolitikával, a jogalkotókkal vagy az ellenőrző szervekkel együttműködve, és el tudjuk nekik mondani azokat a problémákat, amikkel nap mint nap szembesülünk.

A harmadik feladat pedig a taglétszám növelése. Úgy érzem, a megalapítása óta eltelt 15 évben egy kicsit megfáradt és belterjes lett ez a szervezet, nem nagyon jönnek új tagok. Amikor a JátékNettel beléptünk, nagyon sokat adott, hogy a többiek segítettek és láthattuk, hogy a nálunk nagyobbak hogy alakítják a folyamataikat, stratégiákról, módszerekről beszélgettünk. Erre nagyon jó most is az egyesület, de elkerülhetetlennek látom a megújulást, ki kell használni azokat a lehetőségeket, amelyekkel mostanában nem éltünk – talán erőforráshiány miatt, vagy más okokból. Ezeket szeretném alaposabban megvizsgálni.

Akárkivel beszélgettem az elmúlt hónap során, nem tudtam neki arra a kérdésre választ adni, hogy miért jó a szervezet tagjának lenni, és érezhető, hogy ez a kérdés egyre erősebben merült fel a régi tagok között. Nyilvánvaló, hogy ameddig erre nem tudunk válaszolni a régieknek, addig a leendő tagok sem fogják látni, hogy miért kellene belépniük. Ez persze nem egyszerű, de elég sok pontot sikerült azonosítanunk, ami egy kisvállalatot, egy középvállalkozást vagy akár egy nagyvállalatot is tud motiválni arra, hogy egy szövetségben együtt tudjanak lenni. Nem kétszáz, hanem sokkal több ember gondolatait szeretnénk képviselni, akár ezres nagyságrendben.