Furcsa eredményre jutott a német ár-összehasonlításokra szakosodott Idealo, amikor alaposabban megvizsgálta a sok mindent (is) kínáló webáruházak árképzési gyakorlatát.

A német online piaci analízisben jeleskedő elemző platform jelentése szerint  igaz ugyan, hogy sok online vásárló szeret úgy vásárolni, hogy lehetőleg minél több dolgot egy helyről rendeljen meg, ám ez a gyakorlat tízből nyolc esetben azzal jár, hogy többet fizetnek, mint kellene. Más, differenciáltabb kínálattal dolgozó online boltokban valószínűleg megvehetnék a kívánt terméket olcsóbban is.

Sokan preferálják az olyan gyűjtő felületeket, mint az Amazon és az Ebay (illetve a Németországban népszerű Otto és a Kaufland), de az Idealo vizsgálata elgondolkodtató.

Olcsóbb máshol

Az ár-összehasonlítók elemzése során – melyhez összesen több mint 1700 termékkategóriát vizsgáltak meg tavaly május és idén május között – azt találták, hogy a legjobb áraknak csupán 22 százaléka származott e nagy, vezető piacterekről. Vagyis: az esetek többségében olcsóbban megszerezhetők a termékek, mint az online „szupermarketekben”.

Mindez meglehetősen durván hangzik, és vérmérséklet, illetve vásárlási szokás alapján lehetne is gyártani rá a vélt magyarázatokat, de az Idealo az adatoknak is utánament. Ebből kiderült, hogy vannak kategóriák, ahol ez a kis és nagy online piacterek közötti árkülönbség általános – és vannak olyanok is, ahol e különbségek marginálisak.

 

A „divat és kiegészítők” termékcsoportban a vizsgált esetek 44 százalékában a nagy piactereken találtak a legalacsonyabb árra, és az „autók és motorkerékpárok” szegmensben a nagyok szinte verhetetlenek. De a többi online bolt minden szektorban jobb árat kínál. Leginkább a „drogéria és egészségügy” kategóriára igaz ez, ahol a vizsgált esetek 88 százalékában a kis webes kereskedőknél találták az olcsóbb árcédulát.

Nem mindegy, mennyivel drágább

Azon termékek esetében, amelyeknél itt is – ott is volt találat (tehát a termék a nagy piacon is és legalább egy másik online bolt kínálatában is megtalálható volt) az Idealo a két ajánlat közötti átlagos árkülönbséget is meghatározta. Érdekes, hogy összesítve ezeket az adatokat, végül alig több mint egy százalékos árkülönbség jött ki – a kisboltok javára.

Igen ám, de az ördög itt is a részletekben rejlik! Az egyes termékkategóriákban ugyanis már tendenciózus árképzési különbségeket találtak az elemzők. Az elektromos készülékek és termékek például átlagosan hét  százalékkal olcsóbbak az Amazonon, az Ebay-en, az Ottón vagy a Kauflandon, miközben a drogériás termékek éppen ellenkezőleg: 13 százalékkal voltak drágábbak, mint a kis online boltokban.