Lassul az eBay növekedése – véget ért a koronavírus-láz

Lassul az eBay növekedése - véget ért a koronavírus-láz

A koronavírus-járvány alatti hatalmas növekedés után úgy néz ki, az eBay forgalma lecsökken a 2019-es szintre. A jelenlegi elemzői várakozások szerint a cég várhatóan 72.1 és 74.7 milliárd dollár közötti forgalommal zárja majd az idei pénzügyi évet, ami szinte megegyezik a 2019-es 72.1 milliárddal.

A COVID kitörésének évében és azt követően is közel 15 milliárddal nagyobb forgalmat bonyolító e-kereskedelmi óriás a jelenlegi predikciók szerint 2022 végére visszatér arra a szintre, ahonnan 2019 év végén elindult. A 2020-ban 87.6, míg ezt követően 87.3 milliárdos forgalmat bonyolító eBay 14 milliárdos forgalomcsökkenése még úgy is szembetűnő, hogy a teljes e-kereskedelmi iparágban tapasztalható némi megingás a tavalyi évhez képest.

Az eBay egyébként már a járvány kitörése előtti fél évtizedben is küzdött növekedési problémákkal. Ekkor stagnált a forgalma, de a világjárvány kitörésekor kirobbanó áruhiány következtében kiugróan megemelkedett a tranzakciók száma a platformon. Az idei számok fényében azonban nagyon úgy tűnik, hogy ez a kiugrás csak átmeneti volt.

A forgalom csökkenése az Egyesült Államokban jóval kevésbé feltűnő, mint a teljes nemzetközi piacra vetítve. 2022 második negyedévében például az eladott áruk összértéke az amerikai piacon még mindig 15 százalékkal magasabb volt, mint 2019 második negyedévében. Ezzel ellentétben az USA-n kívüli, ‘nemzetközi’ piacon ugyanez már három százalékos csökkenést mutat a három évvel ezelőtti számokhoz képest. Az elemzői várakozások szerint az egyesült államokbeli forgalom tovább zsugorodik majd 2023-ban is, de még mindig a 2019-es szint felett marad majd.

Az amerikai e-commerce piac egyébként továbbra is pörög, hiszen az összforgalom 80 százalékkal nagyobb, mint a koronavírus-járványt megelőző évben. Annak ellenére, hogy az eladott termékek száma nem emelkedett kiugró ütemben, a vásárlók által elköltött pénz viszont igen. Ennek a folyamatnak az egyik nagy vesztese az eBay, amelynek a piaci részesedése az egy évtizeddel ezelőtti 10 százalékról 3.5 százalékra zsugorodott.

Az eBay legnagyobb problémáját azok a konkurens cégek jelentették az elmúlt években, amelyek komoly piacokat szereztek bizonyos termékkörök esetén. Az olyan platformok, mint a StockX, Etsy, Vinted, Farfetch vagy a Facebook Marketplace jelentős mértékben szívtak el vevőket és eladókat a eBayről. Igaz, továbbra is van öt olyan termékkategória, amelyben évi 10 milliárd dollár feletti értékben cserélnek gazdát termékek a platformon: ezek a motoralkatrészek, az elektronikai eszközök, a gyűjtői relikviák, a lakberendezési kellékek és a ruházati termékek.

Ezt felismerve az eBay egyébként komolyan fókuszál ezekre a kategóriákra. Ezen belül is kiemelt szerepet játszanak a cég által csak “szenvedélyes vásárlóknak” nevezett felhasználók, akik az összes aktív vásárló 12 százalékát teszik ki. Az ilyen fókusz termékkategóriákban, mint az ékszerek, kézitáskák gyűjtői relikviák, a vásárlók lényegesen többször és többet költenek az átlagosnál.

Sokak szerint pont ezek a piaci rések azok, amelyek hosszú távon megmenthetik az eBayt, és az összforgalom további csökkenése ellenére hozzájárulhatnak ahhoz, hogy új szerepkörben és kisebb piaci részesedés mellett, de továbbra is életben maradhasson.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!