Első pillantásra meglepően hangzik, de méretét és hatalmas forgalmát ismerve talán nem is annyira hihetetlen, hogy az Amazon egyike azon tech cégeknek, akik hatalmas szeletet hasítanak ki az online hirdetési piacból.

A Google és Facebook klasszikusan reklámra épülő szolgáltatások, a hirdetési rendszerükből befolyó pénzek jelentik bevételi forrásaik szinte teljes egészét, ellenben a Jeff Bezos vezette Amazonnal, amely elsősorban online kereskedelemmel foglalkozik, és nyitott piacterei révén hirdetései nem elsődleges bevételi forrásai a cégnek. Az Amazon nyitott piacterein versengő kereskedők azonban dollármilliárdokat fizetnek a cégnek azért, hogy termékeik minél több felhasználónál megjelenhessenek.

Bár a Facebook és Google felhasználók által követett üzleti modell, ami a felhasználók személyes adatainak begyűjtésén és elemzésén alapszik, a teljes hirdetési piac hatvan százalékát le is fölözik az amerikai reklámpiacon, az Amazon már a 2018-as adatok alapján is a harmadik legnagyobb szeletet hasítja ki a tengentúli reklámtortából, miközben az online kereskedelem a fő profilja.

USA digitális hirdetések megoszlása: Google 37,2% Facebook 22,1% Amazon 8,8% Egyéb 31,9% USA kereskedelmi hirdetések megoszlása Google 38,2% Facebook 22,8% Amazon 23,2%, egyéb 15,8%Az Amazon reklámpiacon betöltött helyzete éppen emiatt elég speciális. Míg a két másik, alapvetően hirdetésből élő nagy szereplő minden iparág, minden szereplőjének kínál szinte bármilyen jellegű hirdetési szolgáltatásokat, addig az Amazon kizárólag kézzel fogható termékeket kínáló, kereskedelmi jellegű hirdetéseknek ad teret. Ha ennek fényében nézzük a számokat, akkor azonban már teljesen más képet mutat a piac.

A teljes amerikai online reklámpiaci tortából a kereskedelmi szektor 38 százalékot tesz ki, ami 2018-ra vetítve azt jelenti, hogy a Google 42 milliárdos részesedéséből 16 milliárdot költöttek el az online kereskedők, míg a Facebook teljes hirdetési bevételének 23 milliárdjából 8.8 milliárdot tett ki a kereskedelmi jellegű hirdetés. Az Amazon 7.4 milliárd dolláros hirdetési bevétele pedig már igen közel van a közösségi oldal számaihoz, elemzői becslések szerint az idén pedig meg is haladja majd azt.

Top 3 amerikai kereskedelmi online hirdető: Google, Amazon, FacebookMint ahogy a fenti előrejelzésből is kiolvasható, az Amazon az amerikai reklámpiacon 2019-re már az e-kereskedelmi reklámpiac második legnagyobb szereplővé válhat, maga mögé utasítva ezzel a Facebookot is.

A 2019-es elemzések fényében tehát a teljes elektronikus kereskedelmi reklámköltés 23%-ra teheti rá a kezét a Jeff Bezos vezette cég, nem beszélve arról, hogy a teljes reklámpiaci növekedés több mint felét az Amazonon költik majd el a hirdetők.

Bár a Google-höz képest, amely 95 milliárd dollárra tett szert az online hirdetésekből, az Amazon 10 milliárdos részesedése alig több, mint 10%-a keresőóriás bevételeinek, de az Amazon hirdetése lényegesen magasabb konverzióval és megtérüléssel kecsegtetnek, mint a konkurens platformokon.

Elemzők szerint épp az Amazon egyre erősödő reklámpiaci nyomulása miatt porolta le a korábban EU által elmeszelt Google vásárlási platformját, illetve a Facebooknál is gőzerővel dolgoznak a kereskedelmi platformok fejlesztésén, amely Checkout néven kísérleti jelleggel már pár országban útjára is indult, mind a Facebookon, mind az Instagramon. Mint az a növekedési adatokból is kiderül, mindkét cégnek fel kell készülnie az Amazonnal való versengésre, hiszen az Amazon által kínált ROI-hoz képest jókora lemaradásban vannak. Az utóbbi években látványos PR katasztrófákba, trösztellenes vizsgálatokba és hatalmas bírságokba belefutó cég növekedése ugyanis töretlen.