A divat- és szépségipar “black fridaye” immár 19. éve kerül megrendezésre a tavaszi megújulás jegyében. Az idén április 13-16-ig tartó vásárlási ünnep keretében több mint 300 márka képviselteti magát, és 4000-nél is több üzlet kínál akciós kuponokat a lakberendezéstől az öltözködésen át egészen a szépségápolásig – sőt, az idei kínálatban mozi-, és színházjegy is szerepel.
A GLAMOUR magazint kiadó Ringier Hungary médiavállalattól megtudtuk, hogy minden évben vannak új csatlakozók az eseménysorozathoz, így az elmúlt 18 évben fokozatosan csaknem minden kereskedelmi kategória és szegmens megjelent a kínálatban. Fogyasztói és partneri oldalról is töretlenül magas az esemény iránti érdeklődés, erre válaszként pedig az idei évtől az eddigi két kuponos eseménysorozat mellé újabb aktivitások elindítását is tervezik. Nyáron visszatér a korábban már megrendezett GLAMOUR-napok Summer Week, idén először pedig a karácsonyi időszakban, megújult formában kerül sor a GLAMOUR-napok X-mas Weekre is.
Honnan indult ez, és miért ennyire népszerű?
A GLAMOUR-napokat először 2005-ben rendezték meg, mégpedig a magazin magyarországi megjelenésének 1. születésnapja alkalmából. A kuponozás hagyománya egyébként észak-amerikai eredetű, ahol a háztartások postaládáiba rendszeresen dobnak be különféle kuponokat, és az ottani háziasszonyok igyekeznek is kihasználni az általuk nyújtott kedvezményeket. Ez szolgált inspirációul az első magyarországi GLAMOUR-napok elindításához, mely alapján a következő évektől Németországban, majd Hollandiában is megrendezték a vásárlási ünnepet.
Az esemény eredeti küldetése ma sem veszített erejéből: olyan minőségi énidőt kínálni a vásárlóközönségnek, ami a várva-várt kedvezményes shoppingolás élményét nyújtja. Ez kiegészül azzal a fontos tényezővel, hogy az impulzív vásárlással szemben a fogyasztási cikkek beszerzése tervezhetővé válik, így a GLAMOUR-napok összességében egy jóval tudatosabb fogyasztást tesz lehetővé.
A bevásárlókosár másik oldalán álló kereskedőket leginkább a remélt extra forgalom és az esemény által generált ismertség sarkallja az akciósorozatban való részvételre – bár többen tartanak attól is, hogy a jelenlegi, több sebből vérző gazdasági helyzetben a vásárlói érdeklődés nem lesz tartós, és a kuponnapok után esetleg vissza is esik a forgalom.
Milyen a tudatos GLAMOUR-napi vásárló?
Megkérdeztünk olyan vásárlókat, akik rendszeresen vásárolnak ilyenkor. Egyikőjük már hetekkel az eseménysorozat előtt elkezd készülni az akcióra. A GLAMOUR-napok indulásakor és az első években még offline vásárolt, de az üzletekben ilyenkor tapasztalható tömeg és az azzal járó kellemetlenségek miatt fokozatosan átállt az online vásárlásra. Előtte azonban az üzletekben kiválasztja amire szüksége van, és a ruhaneműket fel is próbálja, így a GLAMOUR-napok élesedésekor már csak kosárba kell tennie a terméket, és a kuponkód beírásával megvásárolni azt. Háztartási tisztítószereket, szépségápolási cikkeket, tisztálkodási szereket szinte kizárólag ilyenkor vásárol, az év többi részében nem is foglalkozik ezekkel, és a kedvezményeknek köszönhetően jelentős összegeket spórol meg így. A nagyobb kiadásokat, pl. drágább ruhaneműk, valamint a szükségessé vált háztartási gépek beszerzését is a GLAMOUR-napokra időzíti, és akkor is kivárja ezt az időszakot, ha valamelyik termékre hamarabb lenne szüksége. Mivel a tavaszi és az őszi időszakban is részt vesz a kuponnapokon, ez nem is tűnik lehetetlen vállalkozásnak.
Olyan vásárlóval is beszéltünk, aki nagyobb értékű ruházati márkák leárazásait keresi – szerinte ezek miatt éri meg leginkább részt venni a GLAMOUR-napokon. A luxustermékekre akár 50% engedményt is adnak ilyenkor a márkák, így aki a hétköznapokban vásárolna hasonlókat, annak megéri erre az időszakra időzíteni.
Így látják a GLAMOUR-napok szervezői is: “Az elmúlt évek kereslete – amelyre a COVID, a megugró infláció, és az aktuális gazdasági helyzet is nagy hatással volt és van jelenleg is – a szépségápolási termékek, a kozmetikumok, a drogériai termékek, a háztartásban leginkább praktikus termékek felé tolódott el, de magas maradt az érdeklődés minden más termékkategóriában is, hiszen a vásárlók már előre tervezetten a GLAMOUR-napokra időzítik a nagy kiadásaikat.”
Az online-ban is évről évre erősebb
Ahogy a tavalyi évben, az idei shopping fiesta is nulladik napokkal indul majd, amikor a hazai piac két óriásának kuponos kínálatából válogathat a vásárlóközönség. Április 11-én és 12-én az eMAG és a Rossmann oldalán csaphat le a vásárlóközönség a kedvezményes ajánlatokra. Április 13-tól a többi üzlet is csatlakozik, és kezdetét veszi a 2023-as GLAMOUR-napok, mintegy 300 márka 415 kuponjával.
A Rossmann már régi motoros a GLAMOUR-napokon, és kuponjaik beválthatók a webshopban és az offline üzletekben egyaránt. Idén több mint 160 terméket akcióztak le az esemény alkalmából, melyek között újdonságként saját márkás és Rossmann exkluzív termékek is találhatók. A termékekre 20-50%-os kedvezményeket adnak, ezen belül pedig a legismertebb brandekre járnak a magasabb kedvezmények a szépségipari, személyes ápolási és háztartási termékek területén is.
“Egy GLAMOUR-héten az átlagoshoz képest 2-2,5-szer nagyobb a forgalom. Az offline erősebb, mindenhol megmozgatja a vevőket, de az online is évről-évre egyre meghatározóbb, amely egyben hatalmas logisztikai kihívás a webshop részére” – mondta el Bednárik Péter, a Rossmann beszerzési vezetője. Kérdeztük tőle, hogyan készülnek a megnövekedett forgalomra, melyre a következőket válaszolta: “Általánosságban elmondható, hogy a szerverek felkészítésével, a termékek betárazásával, hatalmas logisztikai készletek felhalmozásával készülünk a boltokban és a központi raktárban. Az üzletekben plusz munkaerővel, több kisegítő személyzettel, az ügyfélszolgálatunkon pedig fokozott készültséggel várjuk a GLAMOUR-napokat”.
Az online forgalom fokozatos erősödéséről számol be Dorojcsák Andrea is, a Josef Seibel magyarországi képviseletének vezetője. A Josef Seibel magas minőségű, mindennapi használatra szánt cipőket kínál budapesti üzletében és a webshopjában. Az offline üzlettel már körülbelül 10 éve vesznek részt a GLAMOUR-napokon, a webshoppal pedig 5 éve vannak jelen a palettán. “A kezdetek kezdetén fantasztikus forgalom volt az offline boltban. Volt, hogy tömött sorokban álltak a bolt előtt, sőt, olyan is előfordult, hogy megkértük a vásárlókat, hogy fáradjanak át a Rákóczi úton lévő referenciaüzletbe, mert nem tudtuk őket megfelelően kiszolgálni. Szinte hihetetlen volt! A webáruházi GLAMOUR eladás kicsit nehezebben indult be, valószínűleg azért, mert a cipőket szeretik felpróbálni a vásárlók. De elég jól felküzdötte magát, szinte egy szinten voltak az online eladások a pandémia előtt. A járványhelyzet alatt nem vettünk részt a GLAMOUR-napokon.” – mondta el a vezető.
Kíváncsiak voltunk, hogy a Josef Seibelnél mennyire vannak megelégedve az akciós időszak forgalmával. Véleménye szerint nagyon jó az extra forgalom, amit a Glamour eredményez, de a jelenlegi helyzetben tart attól, hogy utána viszont jelentős visszaesés lesz. Ennek ellenére továbbra is tervezik, hogy részt vesznek az eseménysorozaton, így az őszi GLAMOUR-napokon is, mert szeretnék kihasználni az esemény adta széleskörű reklámot, és bevonzani az akció fiatal közönségét is.
A pandémia egyébként is mérföldkőnek számít az online vásárlás terjedésében, erről már mi is többször írtunk. A GLAMOUR kiadója, a Ringier Hungary médiavállalat tapasztalatai szerint ebben az időszakban volt egy ugrás az online beváltható kuponok számában, és megmaradt ez a tendencia: jelenleg a kuponkínálat 70-80%-a online is beváltható a kereskedő webshopjában. Emellett a vásárlók hajlandósága is magas a digitális kuponfüzet letöltésére és az online kuponbeváltásra a mobilapplikáción keresztül.
Így jelentkezhetnek a kereskedők
“Az év során folyamatosan lehet jelentkezni és kapcsolódni kereskedőként, partnerként a még nyitva lévő, illetve a soron következő GLAMOUR-napokhoz. A 2023-as tavaszi eseményünk kuponkínálatát már lezártuk, a kuponfüzettel kiegészített magazin megjelent nyomtatásban és online. A tavaszi GLAMOUR-napok április 13-16. között lesznek.
A nyári, őszi és karácsonyi GLAMOUR-napokhoz tudnak még csatlakozni a kereskedők. További információt, tájékoztatást és ajánlatot a GLAMOUR magazin kiadójától, a Ringier Hungary Kft.-től lehet kérni a sales@ringier.hu címen.” – válaszolta kérdésünkre a kommunikációs vezető, Varga Eszter.